Volym på varmvattenberedare i stall

Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

Men har ni den på tillräckligt hög temperatur, eller är den så gammal så den är oeffektiv?
Sen spelar det säkert roll vilken blandning på vattnet man har till hästen. Jag spolar inte med varmt vatten, utan mer halvljummet. Tror inte hästar gillar att bli skållade.

Den är troligen runt tio år så den är ju inte lastgammal. Tillräckligt hög temperatur borde det vara för jag bränner mig om jag tar rent varmvatten ur kranen. Jag minns inte nu vad den står på. Jag brukar tvätta hästarna i kroppstempererat vatten eftersom det är vad de har visat att de föredrar.
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

*KL*

Jösses så många olika bud det var på vilken storlek man ska ha! Det är ju en enorm skillnad i både inköpspris och uppvärmning på 30 L och 200 L, de tar ju dessutom ganska olika stor plats i sadelkammaren...
Jag tror jag kör på en 80 liters, det måste banne mig räcka. Vi har 150 L till huset, och enda gången vattnet blivit kallt är om 5 vuxna tagit riktigt långa duschar.

200 l verkar otroligt mycket att ha i ett stall, men ska man tvätta 4 hästar eller så ofta så kanske det behövs...
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

Jag funderade faktiskt på saken häromdagen speciellt efter att ha kikat runt och insett hur extremt olika effekt samma storlek på varmvattenberedare har, där kan nog svaret ligga på att det är så olika hur stor beredare som räcker till olika saker. Har en beredare hög effekt så värmer den snabbt upp nytt vatten har den däremot låg effekt tar det lång tid innan den hinner värma upp nytt. Så troligtvis är det så att vi som klarar oss på betydligt mindre beredare har högre effekt på våra därav hinner de värma upp nytt vatten på den tid det ändå tar att tex tvätta en häst. Medans de som kör slut antagligen har lägre effekt och det tar därför flera timmar att värma nytt.
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

ja 80 liter måste räcka. Det kan du känna dig lugn med. (Vi hade tidigare en 60 liters beredare i huset och vi kunde duscha 4 personer efter varandra utan att det tog slut.)
Tror nog Gylle har rätt om att det handlar om effekten på beredarna. Det gör kanske större skillnad än antalet liter?
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

KL

Puttar upp denna fråga lite.

Jag har insett efter en höst i ett stall med varmvatten att jag gärna vill ha det i mitt egna stall, jag tvättar benen på min häst så mycket och hon uppskattar uppenbarligen när det är ljummet vatten. Men vad krävs för att sätta in en varmvattenberedare? Jag behöver nog bara en 30 liters, det är inga stora vattenmängder som kommer pumpas ut, dock är det frostfria utrymmet begränsat, så måste beredaren stå frostfritt?

Ser att Jula har små relativt billiga, är de något att ha..?
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

*kl*

Ang hur mycket vatten som går för att tvätta så vet man ju det rätt noga om man hämtar vatten i hinkar :cool: 2 hinkar varmvatten (från huset, och det är inte så hett) och 1 kall (från stallet) går det åt för mig om jag slösar. Dvs ca 35 l.
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

Min beredare sitter på väggen i stallet och där är inte frostfritt när det är kallt om vintrarna. Det funkar utmärkt. Vet inte hur Julas är, men när min gamla lade av köpte jag en på Biltema och den funkar bra. (och var inte dyr). Sen får man ju räkna med att de billigare varianterna har kortare livslängd än de dyra, men det känns inte värt att köpa en för flera tusen för mig.
 
Sv: Volym på varmvattenberedare i stall

Jag resonenar på liknande sätt, köper jag en beredare för 1500 spänn känns det lagom om den nu ska användas i stall.
 

Liknande trådar

C
Ekonomi & Juridik Jag hoppas verkligen att jag inte gör något fel nu, jag har försökt att läsa alla nålade trådar och jag har förstått att man inte får...
Svar
9
· Visningar
1 485
Senast: Challe99
·
Hästmänniskan Har idag två stall med två boxar i varje... Det funkade jättebra, tills i våras då jag fick avliva ena hästen. Så nu står jag alltså...
Svar
17
· Visningar
2 470
Senast: Gullan86
·
Hästmänniskan Ja, nu var det dags igen, en intressant gård har dykt upp till försäljning... Visserligen något dyr med tanke på renoveringsbehoven, men...
Svar
9
· Visningar
9 714
Senast: BeastieBabe
·
Hästmänniskan fick tillträde till vår lilla gård igår. det första jag gjorde var att riva ut den gamla höns/gris inredningen som fanns i stallet...
Svar
13
· Visningar
2 175
Senast: Rydberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp