Bukefalos 28 år!

Vorsteh mix schäfer.

Korven

Trådstartare
Är det en lyckad blandning för nybörjare? Jag hade en del åsikter och nu har valpen gått bananas och bitit och varit allmänt aggresiv mot morföräldrar som skulle vara hundvakt några dagar. De har träffat valpen tidigare och varnade mig för att ha vida byxor för då högg han mot benen. Jag hann inte träffa valpen för de åker tillbaka med hunden då de inte anser sig kunna känna sig bekväma att ens sitta i soffan. Ingen liten valp heller.
 
Är det en lyckad blandning för nybörjare? Jag hade en del åsikter och nu har valpen gått bananas och bitit och varit allmänt aggresiv mot morföräldrar som skulle vara hundvakt några dagar. De har träffat valpen tidigare och varnade mig för att ha vida byxor för då högg han mot benen. Jag hann inte träffa valpen för de åker tillbaka med hunden då de inte anser sig kunna känna sig bekväma att ens sitta i soffan. Ingen liten valp heller.
Men så gör liksom valpar. De biter i allt. Det är inte aggressivitet.

Men i övrig ät är det väl inte den första jag rekommenderat åt nybörjare.
 
Valpar bits. Vissa mer än andra. Schäfervalpar kan vara riktiga pirayor har jag hört. Hur gammal är den?

Schäfer/vorsteh låter inte som en lyckad mix alls. Mycket hund som dessutom borde vara rätt spretig m.t.p. brukshund/jakthunds-kombinationen. Speciellt inte för en nybörjare som vill att ett äldre par (utan så mycket hundvana?) ska kunna gå ut med den.
 
Valpar bits. Vissa mer än andra. Schäfervalpar kan vara riktiga pirayor har jag hört. Hur gammal är den?

Schäfer/vorsteh låter inte som en lyckad mix alls. Mycket hund som dessutom borde vara rätt spretig m.t.p. brukshund/jakthunds-kombinationen. Speciellt inte för en nybörjare som vill att ett äldre par (utan så mycket hundvana?) ska kunna gå ut med den.
Jag har en kompis med renrasig vorsteh och finner det inte sannolikt att någon utan god fysik kan gå ut med en sån hund överhuvudtaget dom är galet starka och reaktionssnabba,att ta en hare som trycker i ett buskage är inga problem för den hunden och överlag så drar den hela tiden och den är urstark.
 
Är det en lyckad blandning för nybörjare? Jag hade en del åsikter och nu har valpen gått bananas och bitit och varit allmänt aggresiv mot morföräldrar som skulle vara hundvakt några dagar. De har träffat valpen tidigare och varnade mig för att ha vida byxor för då högg han mot benen. Jag hann inte träffa valpen för de åker tillbaka med hunden då de inte anser sig kunna känna sig bekväma att ens sitta i soffan. Ingen liten valp heller.
 
Jag har en kompis med renrasig vorsteh och finner det inte sannolikt att någon utan god fysik kan gå ut med en sån hund överhuvudtaget dom är galet starka och reaktionssnabba,att ta en hare som trycker i ett buskage är inga problem för den hunden och överlag så drar den hela tiden och den är urstark.

Fast det är ju en sanning med modifikation. Att gå i koppel är en träningsfråga, inte en styrkefråga.

Jag går utan problem promenader med mina två wachtelhundar, partnerns wachtelhund och hans strävhåriga vorsteh i koppel utan problem. Lite drygt 100kg jakthund, till mina knappa 55kg.
Med två labradorer som går lösa bredvid.
 
Bra eller inte beror ju på hur mycket tid ägaren har tänkt lägga på hunden. Första hund eller inte.

Kommer ju aldrig bli en hund som enkelt ägaren kan ha lös eller kommer nöja sig med att bara några promenader.

Ja valpar bitts, rivs och morrar utan att vara aggressiva, hur mycket beror mycket på ras.
 
Jag har en kompis med renrasig vorsteh och finner det inte sannolikt att någon utan god fysik kan gå ut med en sån hund överhuvudtaget dom är galet starka och reaktionssnabba,att ta en hare som trycker i ett buskage är inga problem för den hunden och överlag så drar den hela tiden och den är urstark.

Fast att ga i koppel ar nagot man tranar ... INGEN hund som jag har hand om drar. Vare sig det ar en Grand Danois eller en Yorkshire Terrier. Sjalv hade jag inte nagot problem att promenera med tva Rottisar och en ung Malle ... utom att mallen gick "pa tarna" och med jamna mellanrum lattade som en helikopter. Rakt upp, men drog gjorde han inte. :rofl:
 
Fast att ga i koppel ar nagot man tranar ... INGEN hund som jag har hand om drar. Vare sig det ar en Grand Danois eller en Yorkshire Terrier. Sjalv hade jag inte nagot problem att promenera med tva Rottisar och en ung Malle ... utom att mallen gick "pa tarna" och med jamna mellanrum lattade som en helikopter. Rakt upp, men drog gjorde han inte. :rofl:
Vorsteh är en hund som har drag i sig visst kan man träna om man verkligen fokuserar på koppelgående men dom flesta använder dom ju främst till drag eller jakt.
 
Fast det är ju en sanning med modifikation. Att gå i koppel är en träningsfråga, inte en styrkefråga.

Jag går utan problem promenader med mina två wachtelhundar, partnerns wachtelhund och hans strävhåriga vorsteh i koppel utan problem. Lite drygt 100kg jakthund, till mina knappa 55kg.
Med två labradorer som går lösa bredvid.
Ja och jag antar att hunden det handlar om inte är tränad i att gå fint i koppel men vad vet jag.
Inte den lättaste ras att lära att inte dra då det är en drag och jakthund.
 
Vorsteh är en hund som har drag i sig visst kan man träna om man verkligen fokuserar på koppelgående men dom flesta använder dom ju främst till drag eller jakt.

Visst har vissa hundar "drag i sig" ... men att ga i koppel utan att dra ar helt en traningsfraga for de flesta raser. Vissa raser ar lattare att trana an andra, men traning ar vad som behovs for att vilken hund som helst ska ga ordentligt i koppel. Som min granne's Husky, till exempel. Grannen och hans Husky ar en av mina clienter och numera kan aven den Huskyn ga ordentligt i koppel.
 
Visst har vissa hundar "drag i sig" ... men att ga i koppel utan att dra ar helt en traningsfraga for de flesta raser. Vissa raser ar lattare att trana an andra, men traning ar vad som behovs for att vilken hund som helst ska ga ordentligt i koppel. Som min granne's Husky, till exempel. Grannen och hans Husky ar en av mina clienter och numera kan aven den Huskyn ga ordentligt i koppel.

Fast ska äldre hyffsat okunniga (vad det verkar som) passa en unghund av de raserna så är kan det ju ändå vara ett problem? Ingen påstår nog att man inte kan lära de flesta hundar att inte dra om man är riktigt konsekvent med rätt metod.
 
För mig är det så verklighetsfrånvänt att man inte ens fattar att valpar bits i allt möjligt utan kallar det aggression. Speciellt när det är två väldigt aktiva raser med starka drifter.
Högst troligt har den inte varit aggresiv alls. Utan bara en helt vanlig valp som vill leka och bita i allt.
 
Visst har vissa hundar "drag i sig" ... men att ga i koppel utan att dra ar helt en traningsfraga for de flesta raser. Vissa raser ar lattare att trana an andra, men traning ar vad som behovs for att vilken hund som helst ska ga ordentligt i koppel. Som min granne's Husky, till exempel. Grannen och hans Husky ar en av mina clienter och numera kan aven den Huskyn ga ordentligt i koppel.
Tycker huskys ganska så ofta går fint i koppel dom kan ju vara rätt lugna om inget dyker upp eller om det inte är dragträning på vorsteh upplever iaf jag som mer på tårna hela tiden liksom många schäfrar helt enkelt inte kan acceptera ett mänskligt promenadtempo:) (med all rätt)
 
Fast ska äldre hyffsat okunniga (vad det verkar som) passa en unghund av de raserna så är kan det ju ändå vara ett problem? Ingen påstår nog att man inte kan lära de flesta hundar att inte dra om man är riktigt konsekvent med rätt metod.

Absolut! Jag svarade pa det har:

Jag har en kompis med renrasig vorsteh och finner det inte sannolikt att någon utan god fysik kan gå ut med en sån hund överhuvudtaget dom är galet starka och reaktionssnabba,att ta en hare som trycker i ett buskage är inga problem för den hunden och överlag så drar den hela tiden och den är urstark.
 
Ja och jag antar att hunden det handlar om inte är tränad i att gå fint i koppel men vad vet jag.
Inte den lättaste ras att lära att inte dra då det är en drag och jakthund.

En vorsteh är ju ändå en fågelhund, där jaktsättet bland annat innebär en hel del koppelgående och samarbete med sin förare. Tror helt ärligt att det generellt är svårare att lära en typ drever att gå i koppel än en vorsteh, av det jag sett av raserna :)
Men absolut, tillåts en vorsteh att bli odräglig är det ingen rolig hund, de är ju stora och kan så klart bli starka.
 
Är det en lyckad blandning för nybörjare? Jag hade en del åsikter och nu har valpen gått bananas och bitit och varit allmänt aggresiv mot morföräldrar som skulle vara hundvakt några dagar. De har träffat valpen tidigare och varnade mig för att ha vida byxor för då högg han mot benen. Jag hann inte träffa valpen för de åker tillbaka med hunden då de inte anser sig kunna känna sig bekväma att ens sitta i soffan. Ingen liten valp heller.
Nej en sådan blandning är inte för nybörjare. Schäfer är en arbetande ras som behöver mycket stimulans. Vorsteh kan jag inte uttala mig om. Men det är ju en jakthund och avlade för arbete med.

Och lämnar man tillbaka en valp med kliande tänder så har man ingen aning om hur hundar/valpar fungerar.

Det bästa för nybörjare är att läsa på om vilken ras som kan tänkas passa in i sin familj. Kanske ta över en äldre omplacering som passerat valp stadiet.

Alternativ om man verkligen vill skaffa valp är att anmäla sig till valpkurs. Där man får grundläggande kunskaper i hundars beteende och träning.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vet inte var jag ska börja, kör med anonymt nick, detta börjar bli ohållbart. För att hålla oss anonyma vill jag inte gå ut med ras på...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 449
Senast: soom
·
L
Övr. Hund Har börjat fundera omkring det här med hundar,uppfostran samt flockledare/flockmedlem. Jag har vissa åsikter vad det gäller min egen...
2
Svar
22
· Visningar
2 147
Senast: Calazirya
·
E
Övr. Hund Läser trådar här där det ibland står om blandraser. Om folk som frågar om vilka som är dom bästa raser att blanda och vilka som inte är...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 656
Senast: Otter
·
Övr. Hund Pappa har haft brukshundar sen Eldkvarn brann ungefär. Men med stigande ålder tycks hans blödiga gener helt löpt amok. Om vi tar tre...
Svar
8
· Visningar
1 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp