Bukefalos 28 år!

Vridet hovben pga fång

Sv: Vridet hovben pga fång

Håller helt med axel i den här tråden.
Utan röntgen kan man inte veta hur hovbenets läge är inne i hoven. Men det är tydligen fortfarande en hel del veterinärer som tror sig ha röntgensyn.

Om min fånghäst skulle ömma i hovarna efter såhär lång tid som din ju har gått, skulle JAG ifrågasätta behandlingen. Öm i hovarna = smärta = inte okej någon gång.
Om hästen nu kom under behandling så fort så ska det inte ta två år att få hästen frisk.

Min ponny hade måttlig rotation på alla fyra hovarna, efter ett halvår var hovbenet i stabilt läge igen och efter ytterligare sex månader var han igångsatt. Och då hade han gåt tlänge utan att vi fick diagnos.
 
Sv: Vridet hovben pga fång

Man kan känna om hovbenet har skiftat läge ja, men man kan inte göra en säker bedömning av hur mycket rotation eller synk som har uppstått. Bakvända skor är jag väldigt skeptisk till och vill gärna att någon förklarar lite mer inngående vad det skal göra för nytta.
Jag jobbar som barfottrimmare och jag har sett hästar som har blivit utdömda utav hovslagare och veterinärer bli friska på superkort tid barfota. En häst med fång skal få smärtestillande så att den inte lider mer än nödvändigt, och så måste man som ägare sätta sig in i vad som kommer att krävas för att denna hästen skal kunna bli frisk och om man själv orkar med det. Om man inte orkar, utan bara gör "jobben" halvvägs så är det bättre för hästen om den avlivas.
En häst med fång som går med sko får inte något stöd under hoven. Då hästen fått fång och hovbenet har rört på sig så finnes där inte några lameller som håller "upp" hovbenet i kapseln och på frestningarna blir enorma utan stöd av strålen.
Det går nog att få din ponny frisk igen med rätt folk som har erfarenhet med just detta. När du kontaktar vet och hovslagare så skriv ned alla frågor som du har så du inte glömmer dem. Om hovslagaren/ veterinären inte kan svara på dina frågor så finn dig någon annan i stället som förstår hur viktigt detta är för dig.
Lycka till!!
Mvh Alex Balaton

Mvh, Alex
 
Sv: Vridet hovben pga fång

Min ponny var barfota genom hela "processen" när vi behandlade honom på Strömsholm. Inga sjukbeslag.
vet dock flera som haft stor hjälp av tåöppna (sk bakvända) skor för att minska smärtan. Även om hästen går på smärtstillande så behöver en del mer hjälp än så. Genom att låta tån vara fri från tryck minskar man således trycker mot hovbenet fram i tån.
 
Sv: Vridet hovben pga fång

Norge verkar ligga lite efter i erfarenheterna av barfotatrimmers:devil:

De behövde inte ens ha fång för att beté sig som en fångsjuk häst eller så fick de t o m det av verkningen- belastningsfång- när de verkats av din sort o bara gick på sulan o blev snorhalta.

INGET att rekommendera för en fångsjuk häst, utan det ska behandlas av utbildade mkt kunniga hovisar i samråd med Vet.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 217
Senast: iNHALE
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
898
Senast: Habina
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 229
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 129
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp