Vuxen curling?

Sv: Vuxen curling?

Men hur kan man tycka att det är en bra idé att lämna barnen på dagis 35 h/v när man själv är ledig?
Låter ju galet.

Läste häromdagen att det är så synd om barnen som bara får gå 15 h för att de måste titta på när de andra äter.
Men varför låter man i så fall barnet stå utanför och titta in genom fönstret?

Jag har också haft barn på dagis 8.30-11.30, och storebror i skolan 8-13. Visst, det var inte jättekul att hitta på nåt i 30 min varje morgon, men det var aldrig synd om varken mig eller barnet. Han behövde inte titta på när de andra åt frukost. Han hade fått frukost hemma och var inte speciellt avundsjuk på dem. Han visste att han fick börja när de andra var klara, och att han blev hämtad precis innan de andra åt lunch.
Det var inte konstigt alls för honom, eftersom jag var ledig.

Men visst skulle det underlätta för många om man fick välja vilka timmar barnen skulle gå. Tex 5 h 3 dagar i veckan.
Men att utöka timmarna förstår jag inte.
 
Sv: Vuxen curling?

Jag har varken barn eller någon erfarenhet från förskola sen de senaste 15 åren men min spontana tanke var att krönikören verkar ha en tråkig bild av förskolornas funktion.
 
Sv: Vuxen curling?

Till min stora förvåning älskar min dotter dagis. Verkligen älskar. Hon stortrivs och är glad som en lärka. Nu går hon tre dagar/vecka och det är inte hela dagar.
Jag kommer ha henne kvar på 15 h när syskonet kommer. Lyxigt- absolut. Men samhället har förändrats. För 100 år sen hade jag förmodligen bott med en eller ett par äldre släktingar som kunnat "roa" äldre dottern om/när jag förgås av trötthet eller behöver en stund för att knyta an till den nya bebisen ...

De där 15 h handlar ju inte bara om bekvämlighet för
Mig och rent nöje för dottern. Dels rent praktiskt att få behålla dagisplatsen men också för dotterns relationer med " fröknar", andra barn o så ...

En del ungar börjar ju på sin ettårsdag- heltid! Men då handlar det ju om föräldrar som måste börja jobba ... Vilket också är lite konstigt eftersom dagis är ganska dyrt... Äh, jag vet inte ja.
 
Sv: Vuxen curling?

En del ungar börjar ju på sin ettårsdag- heltid! Men då handlar det ju om föräldrar som måste börja jobba ... Vilket också är lite konstigt eftersom dagis är ganska dyrt... Äh, jag vet inte ja.

Jag måste fråga hur du menar?

Dyrt med barnomsorg. Tja, vi betalar högsta taxan i vår kommun. För två barn blir det 1995:-/månad. Visst är det en del pengar, men jämfört med vad det skulle kosta att ha det löst via privat barnflicka så är det en spottstyver. Barnomsorgens största kostnad är ju faktiskt finansierad via skatten.

Vi får ut totalt omkring 45000 kr netto i månaden vi två. Det blir fortfarande enormt mycket mer lönsamt att jobba och betala avgiften för barnomsorgen än att en av oss skulle vara hemma och sköta barnen.
 
Sv: Vuxen curling?

Generellt så instämmer jag nog med Malin i detta. Även om krönikan i sig är lite tillspetsad (men så är det ju ofta med krönikor).

Jag kan förstå vitsen med och behovet av x antal timmar (t ex de 15 som kommunen måste tillhandahålla enligt lag) för ett storasyskon, men jag kan inte förstå att ett barn som är 2-5 år gammalt skulle behöva 30-35 timmar i barnomsorg. Då talar jag om ett någorlunda "normalt" barn i en någorlunda "normalt" fungerande familj.

Undantag är just undantag (t ex barn som bor i en usel hemmiljö, barn som har någon form av funktionshinder, barn som kanske behöver språklig stimulans via fsk för att de inte kan tala svenska, barn som är extremt hyperaktiva mm).

Vi valde att låta vår äldsta vara hemma på heltid med oss när vi var föräldralediga med sykonet. Han var 3,5 år då och slutade hos sin dagmamma där han gått ca 1,5 år. Sen var vi hemma i 1 år och 4 månader med båda. Nu går båda i barnomsorg på heltid.
Jag förvånades över just det där att nästan alla faktiskt nyttjar de där 15 timmarna till sina barn. Vi var/är ett stort undantag när jag ser mig omkring här. Många blev förvånade när de hörde att vi skulle ha honom hemma. Däremot var det många inom barnomsorgen (som jag träffar på i yrket) som opåkallat uttryckte att de tyckte det var ett BRA beslut. "Han hinner gå tillräckligt i omsorg och skola ändå.". Vi tycker det blev bra för oss. Men jag kan också se att det säkert funnits andra "vinster" om han hade gått på "15-timmars".

Jag tycker defintivt att 15-timmars är en bra förmån och absolut ska finnas kvar och nyttjas av de som tycker det är bäst för deras barn/familj. Däremot är jag frågande till 30-35-timmars för barn till föräldralediga (som standard alltså). Men det är ju en kommunalpolitisk fråga och tycker kommunmedborgare i en enskild kommun att det är en bra prioritering så är det ju bara köra på. Det är ju medborgarna i den kommunen som betalar. Så länge förskolan är frivillig så är det ingen protest från mig.
 
Sv: Vuxen curling?

Funderar också på hur man kan lämna sina barn 35h/vecka när man är ledig (om det inte är som björk säger, att det finns speciella behov).
Här går 15-timmars barnen mellan 9-14, helt perfekt!! De får vara med och äta lunch vilket jag tycker är bra för den sociala biten och för att få prova nya rätter.

Att öppna fler öppna förskolor igen tror jag annars är en bra idé, det finns en här i närheten men den är så full de dagarna den är öppen att det behövs hörselskydd och gps-väst på barnen(vill inte ens tänka på hur det ser ut inne i stan).

Nu går då inte mitt barn på dagis än, men ska bli efter sommaren antagligen (vi får se vad de tyckte om vår ansökan med sambon i kryssad som både arbetssökande, studerande och föräldraledig bara). Ska bli mellan 15-25 timmar i veckan antagligen.
 
Sv: Vuxen curling?

Jag skulle gärna se att barn kunde vara i förskolan 5 timmar 5 dagar i veckan dvs. 25 timmar. Mitt barn gillar förskolan. Han vill vara där och leka med sina kompisar och de har en bra pedagogisk verksamhet. Att vara hemma istället för i förskolan när han fått ett nytt syskon skulle innebära en stor förlust i social gemenskap för NEJ, jag tar inte med ett nyfött barn till öppna förskolan eller andra liknande miljöer. Av rena smittoskäl. Visst kan ett barn dra med sig smitta hem från förskolan också, men det är betydligt lättare att skydda en liten bebis från ett barn än från 15-25 barn. Det är lättare att hålla okej hygien också.

Det skulle vara en oerhörd förlust för min son att inte få vara i förskolan de där 5 dagarna i veckan. Jag tror dessutom att det är bra för det nya barnet att få lite egentid med sina föräldrar. Den där tiden som förstabarnet hade totalt monopol på...
 
Sv: Vuxen curling?

Jag bor tack och öov i en kommun där man får ha barnen på dagis trettio timmar i veckan när man är föräldraledig, och det är guld värt. De timmarna behövs för att få sova!

Hos oss så somnar stora barnet klockan tio på kvällen, lagom tills lilla barnet vaknar och vill maratonamma. Lilla barnet brukar sedan somna runt tolv. Klockan tre och klockan sex vaknar lilla barnet och vill amma och umgås 30-60 minuter. Klockan sju vaknar stora barnet och vill stiga upp. Vore det inte för dagis skulle jag alltså få sova runt fem timmar per dygn, vilket absolut inte skulle funka i längden.

Stora barnet har det definitivt väldigt mycket bättre på dagis dagtid, än han skulle ha det hemma med en liten nyföding och en mamma som mår illa av trötthet.

Har väldigt svårt att tro att jag kommer tillbringa dagarna på öppna förskolan med bebisen, snarare så sover vi på förmiddagen, och sen på eftermiddagen är det lite hushållsarbete, förbereda middagen, jobba lite, och möjligen gå ut en sväng med barnvagnen. Plus amma och byta blöjor, såklart.
 
Senast ändrad:
Sv: Vuxen curling?

Pja, ja, dyrt och dyrt.. Kostar gör det ju. Vi betalar också högsta taxa.
Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tänkte.
Jag tror att jag tänkte något i stil med att man kan ha barnen mindre på dagis för mindre avgift och därmed få det att gå ihop utan att jobba heltid. Men det var väl vad man kan kalla en äkta tankevurpa för det fungerar nog/ju inte så.
 
Sv: Vuxen curling?

Jag maste bara hoppa in aven om lite ot, men dyrt med barnomsorg. Jag har precis flyttat tillbaka till sverige och vantar mitt forsta barn och vi har ett sant fantastiskt system. Jag bodde senast i Belgien och insag snabbt att jag inte kan ha barn inom barnomsorg dar da dagis (fran 2,5 manad da du ej har mer foraldraledighet) och dagis kostar minst 500€/barn/manad och det ar absolut lagsta kostnad. Sa jag blir bara som ett fragetecken nar folk tycker att det ar dyrt har, samt att vi har garanterad dagisplats, bara det ar ju helt otroligt.
 
Sv: Vuxencurling?

För mig kommer alla räkningar som kostar kring 2000 vara en dyr räkning. Sen att det inte är mycket i sammanhanget är en annan sak :-)

När jag var FL hade vi väldigt lite pengar ett tag eftersom jag snålade på dagarna. När sonen fyllde tre blev det helt gratis för honom och visst kändes det tusenlappen vi sparade in som väldigt mycket pengar just då!

Så det är skillnad på att betala och vad man får. Ibland vill hjärnan inte riktigt koppla...
 
Sv: Vuxen curling?

Skulle man fråga min sedan ett par år avlidna mormor är jag rätt säker på att hon skulle tycka att diskmaskin är vuxencurling. Allt beror ju liksom på vad man har för referensram.

Själv har jag svårt att förstå dessa ständiga påhopp på familjer där alla faktiskt mår bra och har det bra. Varför tar krönikörer sig tid att dilla om timmar hit och dit på dagis när det finns barn som faktiskt far riktigt illa, som lever i familjer med inkomster under existensminimum eller som har missbruk i familjen? Varför ska det alltid bekymras så oerhört för lattemammabarnen?
 
Sv: Vuxen curling?

Fast det går ju precis jämt upp med barnbidraget (Eller vårt gör). Så det gör ju egentligen varken från eller till.
 
Sv: Vuxen curling?

För att du borde kunna få sova när den lilla bäbisen sover. Då kan ju din partner ta hand om stora barnet.
 
Sv: Vuxen curling?

Vi brukar spara barnbidraget.

Men det var det jag försökte skriva, att betala är dyrt för mig, oavsett vad jag får för pengarna! Oförnuft!
 
Sv: Vuxen curling?

Fast partnern är ju på jobbet då. Och kvällstid är jag dels inte trött, är kvällsmänniska, så jag har väldigt svårt att somna klockan åtta på kvällen. Sen bor vi i en rätt liten trea, och hela familjen sover i samma rum. Så det funkar inte riktigt att sova medan tvååringen är vaken och hemma. Och det är heller inte sagt att lilla bebisen har lust att sova just då, han brukar vilja amma mycket på kvällarna.

Det skulle kanske funka som nödlösning att vi föräldrar gick i skift helt och hållet, jag gick och lade mig med stängd dörr och öronproppar så snart mannen kommer hem från jobbet, och tvååringen förbjöds att komma in till mig eller leka eller låta efter klockan sju på kvällen. Men det är ju betydligt trevligare för alla att ha kvällarna tillsammans, mannen tar stora barnet till dagis på morgonen, och jag och bebisen sover ut på förmiddagen. Det är tufft nog ändå att bli storebror, utan att det dessutom ska leda till att mamma stänger in sig på ett rum med bebisen på kvällarna, och man inte får gå dit.
 
Sv: Vuxen curling?

För att det sticker extremt i ögonen att föräldrarna inte vill vara med det äldre barnet när de faktiskt har chansen utan prioriterar sitt nya barn.
 

Liknande trådar

Fritid I morgon lördag den 18 nov börjar curling-EM. SVT sänder: 18 november: 20.00 – 23.00 SVT24/Play: Sverige-Schweiz (d) 19 november...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Rosett
·
Fritid Igår började VM för herrar i Ottawa, Kanada. SVT sänder. Sverige - USA börjar kl 15 så om 6 minuter. :up: Här...
Svar
4
· Visningar
1 097
Senast: Rosett
·
Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
803
Senast: Rosett
·
Samhälle För jag fattar inte. Om en 15-åring begår ett grovt kan man inte dömas till fängelse om jag har fattat det rätt för då ä man inte vuxen...
Svar
8
· Visningar
1 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Häst
  • Dressyrsnack 17
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp