Vuxen curling?

Sv: Vuxen curling?

Pja, ja, dyrt och dyrt.. Kostar gör det ju. Vi betalar också högsta taxa.
Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag tänkte.
Jag tror att jag tänkte något i stil med att man kan ha barnen mindre på dagis för mindre avgift och därmed få det att gå ihop utan att jobba heltid. Men det var väl vad man kan kalla en äkta tankevurpa för det fungerar nog/ju inte så.

;)
Nej, jag tror sällan det lönar sig. Men det beror ju lite på hur taxesystemet är uppbyggt hos barnomsorgen. Här hade man förut olika taxor, men såvitt jag förstått så är det nu samma för alla; oavsett vistelsetid. (Möjligen att det finns en nivå för upp till 15 timmar och en nivå för allt därutöver).
 
Sv: Vuxen curling?

Min stora går 15 tim i v.
Mån-ons 9-13 och sedan tors 9-12 och ledig fredag.
Så i vårat fall lämnar vi efter frukost och hämtar efter lunch.
För oss är det ett toppenbra schema, utökade timmar känns ju bara onödigt.
 
Sv: Vuxen curling?

Då ska man nog ta sig en rejäl titt i spegeln och fundera över varför det sticker så mycket i ögonen när det finns så mycket annat som barn utsätts för som är betydligt värre. Bekymmer om dagis tycks ta så oproportionerligt stor plats i folks tankar. Finns det något som helst belägg för att barn mår dåligt av att vara 30 timmar i veckan på dagis? Mår föräldern dåligt? Eller handlar det hela bara om ett moraliserande utifrån egna normer?
 
Sv: Vuxen curling?

För att det sticker extremt i ögonen att föräldrarna inte vill vara med det äldre barnet när de faktiskt har chansen utan prioriterar sitt nya barn.

Jag vill gärna vara med mitt äldre barn när vi har nån vettig möjlighet att umgås på ett bra sätt. Men om jag är hemma från jobbet med fyrtio graders feber t ex, så har ju barnet det roligare på dagis. Likadant om jag är dödstrött och bara vill sova. Eller om jag sitter och ammar hela tiden. Det blotta faktum att man är hemma innebär inte med nödvändighet att man är ett kul sällskap.
 
Sv: Vuxen curling?

*kl*

Det är märkligt det där, för å ena sidan undanhåller man barnen från deras sociala och mentala utveckling om man INTE låter dem vara på förskolan, å andra sidan är man en dålig förälder om man väljer att låta det äldre barnet vara på förskolan när man fått ett syskon. Hur man än vänder sig har man arslet bak...

Min äldsta började på dagis när hon var drygt tre, ungefär två månader efter att minsta var född. Det var en lagom tid, jag ville inte att äldsta skulle känna sig utkörd just som minstingen kom. Hon har utvecklats fantastiskt under det här året och jag skulle inte vilja undanhålla henne från det för allt i världen, och vi har massor med tid att umgås som familj allihop. Vi åker ner till den öppna förskolan alla tre, och vissa dagar när äldsta är på dagis åker jag och minstingen dit.

Jag har varit hemmamamma i fyra år nu, och vi har ingen avlastning från föräldrar eller annan släkt så vi har varit heltidsföräldrar dygnet runt. De tillfällen vi varit på bio sedan äldsta föddes räknas på ena handens fingrar. Som hemmamamma är de där stunderna att få umgås med andra föräldrar enormt värdefulla, och skulle minstingen dessutom sova då är det en bonus - att få prata med andra vuxna en stund helt utan distraktionsmoment, det är vad jag kallar lyx. Hur ofta det händer? Med minstingen ungefär två gånger under ett års tid, hon sover sällan när det finns roligare saker att ägna sig åt... Men jag kanske inte förtjänade att få 20 minuters lugn och ro?
 
Sv: Vuxen curling?

Så tänker jag också!

Alltså hur gör man om man har ett eller flera större barn som behöver aktiveras och få uppmärksamhet och komma ut och leka och göra utflykter samtidigt som man har en liten bebis som bara vill amma hela tiden? Mellan typ november och april är det ju dessutom svårt att sitta ute och amma om man exempelvis har gått iväg till någon park så att den/de stora ska få leka. På grund av smittorisken är det ju heller inte så bra att gå iväg till öppna förskolan med en liten bebis.

Självklart förstår jag att det går, men jag tycker att det verkar som att det kan bli svårt att räcka till åt alla.
 
Sv: Vuxen curling?

Jag vet inte varför det sticker så i ögonen på folk, men det gör det ju för det är mycket känslor runt omkring.
"Dagis" är en svår fråga, men jag tror det har att göra med generationsskifte. Fast jag skulle aldrig vilja låta mitt barn gå 30 timmar i veckan om jag får ett till, kanske de där två tre första månaderna som man inte vill ta med barnet överallt. Jag tror faktiskt att bra tider på de där 15-timmarna är det som ska satsas mer på istället för längre dagar för små barn. Sen är det också mycket beroende på hur gammalt syskonet är, 1,5 eller 5 är det stor skillnad på.

Fast jag kommer tydligen från en väldig kontroversiell generation:p

Vallhund: Hur menar du? Har inte orkat följa tråden jätteaktivt den senaste tiden och har varit lite jobbigt de senaste dagarna så du får gärna förklara:)
 
Sv: Vuxen curling?

För att du borde kunna få sova när den lilla bäbisen sover. Då kan ju din partner ta hand om stora barnet.

Det måste väl ändå vara väldigt få förunnade att kunna vara hemma båda två, så jag förstår inte varför det skulle vara "så bara", eller hur tänkte du?
 

Liknande trådar

Fritid I morgon lördag den 18 nov börjar curling-EM. SVT sänder: 18 november: 20.00 – 23.00 SVT24/Play: Sverige-Schweiz (d) 19 november...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Rosett
·
Fritid Igår började VM för herrar i Ottawa, Kanada. SVT sänder. Sverige - USA börjar kl 15 så om 6 minuter. :up: Här...
Svar
4
· Visningar
1 097
Senast: Rosett
·
Fritid På lördag 18/3 börjar curling-VM, lag Hasselborg representerar Sverige. Heja! Heja! 🥌 Det kommer sändas på SVT och svtplay. Jag tror att...
Svar
12
· Visningar
803
Senast: Rosett
·
Samhälle För jag fattar inte. Om en 15-åring begår ett grovt kan man inte dömas till fängelse om jag har fattat det rätt för då ä man inte vuxen...
Svar
8
· Visningar
1 036

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Melatonin
  • Skor på sommaren
  • Bli av med getingar på balkong

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp