Bukefalos 28 år!

vuxen häst som ej är vacc , grundvaccinera om?

J

jollan

Hej, jag skall köpa en häst som inte vart vaccinerad på flera år. Hästen är 8 år gammal. Behvövs den grundvaccineras om? Vilka intervaller isåfall?

stelkramp och hästinflluensa tänkte jag mig
 
Sv: vuxen häst som ej är vacc , grundvaccinera om?

Då görs en grundvaccination.
1:a inj görs datum X. 2:a inj görs 4-6 veckor efter den första. (Hädanefter får hästen efter karenstiden t.ex. tävla osv). 3:e inj görs 5-7 mån efter den andra.
Hästinfluensa göra sen återvacc sex mån efter den 3:e inj och därefter halv- eller helårsvis. Stelkramp återvacc vart 3:e år och vid behov.

Intervallerna är ur minnet så jag kan ha missat på någon punkt.
 
Sv: vuxen häst som ej är vacc , grundvaccinera om?

Japp då brukar man göra om grundvaccianationen.
Intervallerna låter ungefär rätt, jag kommer heller inte exakt ihåg.
 
Sv: vuxen häst som ej är vacc , grundvaccinera om?

*KL*

Det skiljer sig ang vacc om man tittar på TR och om man tittar på maximalt skydd.

För influensa enligt TR så 2 sprutor med 21 - 92 dagars mellanrum. Du får tävla efter andra sprutan. Sen revaccination efter 1 år.

Stelkramp krävs ej för tävling.

För bästa skydd dock rek för influensa och stelkramp 1 spruta med 4 veckors mellanrum, sen revaccination var 6:e månad för influensan och vartannat år för stelkramp.
 
Sv: vuxen häst som ej är vacc , grundvaccinera om?

Här gäller bara 2 sprutor inon grund vacc. Dvs den andra efter 4-6 veckor. Och sedan är det 1 gång om året. Så länge man inte tävlar utomlands. Då är det 6 måns intervaller.

Har aldrig hört om 3 sprutor i en vanlig hästifluensa.
 
Sv: vuxen häst som ej är vacc , grundvaccinera om?

Hmm, jag är ju precis i farten med att vaccinera årsfölet och då nämndes en tredje spruta. Knepigt :crazy:

Har nog alltid kört en tredje spruta när jag grundvaccinerat tidigare hästar också. Kan iofs ha ändrats sen dess men inte gällande årsfölet :p
 
Sv: vuxen häst som ej är vacc , grundvaccinera om?

Hade vet ute för 3 v sedan där han bla grundvaccinerade en vuxen häst. Bara 2 sprutor som gäller och sedan årsvis. Om man ska vaccinera enligt TR.
 
Sv: vuxen häst som ej är vacc , grundvaccinera om?

Hmm, jag är ju precis i farten med att vaccinera årsfölet och då nämndes en tredje spruta. Knepigt :crazy:

Har nog alltid kört en tredje spruta när jag grundvaccinerat tidigare hästar också. Kan iofs ha ändrats sen dess men inte gällande årsfölet :p

Inte alls knepigt, det är tätare intervall på föl och unghästar, så var det rek redan innan man ändrade rek för vuxna och influensan med.

Föl och unghästar rek tätare stelkrampsvacc med. Men TS häst är ju vuxen, och tidigare grundad en gång.
 
Sv: vuxen häst som ej är vacc , grundvaccinera om?

Jag var slarvig i det jag skrivit noterade jag, glömde en häst. Jag har grundvaccinerat om en av de vuxna hästarna i år också. (Fem år så i det fallet bör hon väl räknas som vuxen.)
Mycket mystiskt isf men men.
 
Sv: vuxen häst som ej är vacc , grundvaccinera om?

Hmm, jag är ju precis i farten med att vaccinera årsfölet och då nämndes en tredje spruta. Knepigt :crazy:

Har nog alltid kört en tredje spruta när jag grundvaccinerat tidigare hästar också. Kan iofs ha ändrats sen dess men inte gällande årsfölet :p

Jag har också gett en tredje efter 6 mån till unghästarna (årsfölen) enl vet rek (eller eg vaccinationstillverkarens rek)
 
Sv: vuxen häst som ej är vacc , grundvaccinera om?

När jag grundvaccinerat vuxen häst har det varit 2 sprutor med 4-6 v mellanrum.
Är ok att tävla med det iaf :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
1 984
Senast: Ridinglady
·
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
732
Senast: Anna-KarinO
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 844
Senast: Johannna1
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
925
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp