Bukefalos 28 år!

Vuxen häst?

tess91a

Trådstartare
Hej!

Bara undrar när andra här på buke räknar hästen/ponnyn som vuxen?
Ägaren i mitt stall säger att hästen räknas som unghäst tills den är 5-6år eller nåt sånt, tycker jag också låter rimligt:)

Så vad tycker ni?;)
 
Sv: Vuxen häst?

Jag tycker att hästen är vuxen när den slutmäts när de är åtta. tycker också att stora hästar är vuxna då. men det är väldigt stor skillnad på när folk anser hästar vara vuxna. det där är bara min riktlinje, sen tycker alla olika.
 
Sv: Vuxen häst?

Generellt sett tycker jag att en 7-åring som blivit riden och tränad normalt är vuxen, medan en sexåring fortfarande kan ses som ung. Kanske inte unghäst, men lite grön. Sedan varierar det ju beroende på hur hästen är utbildad.

Ponnyer och kallblod som växer långsamt kan man kanske se som lite yngre i kroppen i den åldern, men menatalt sett tycker jag att en sjuåring är vuxen. Sen finns det ju de som aldrig riktigt blir vuxna :D

Och utbildningsmässigt blir de äl aldrig klara, iaf inte mina små ponnyer.
 
Sv: Vuxen häst?

jag tycker att en häst är vuxen vid 6 års åldern, den kan ju vara grön men inte unghäst.. sen är det ju olika rasen som islandshästen bör man ju inte rida förrens 4-5 års åldern och då tycker jag att de blir vuxna senare kanske omkring 8 års åldern.
 
Sv: Vuxen häst?

hästarna går väl som unghästar fram till dom är 7?
 
Sv: Vuxen häst?

Jag har upplevt våra hästar som vuxna när de har blivit 7-8 år. Mogna och sansade då;)
 
Sv: Vuxen häst?

haha, unghästar för mig är inte äldre än 2 år. 3-åringar benämner inte jag som "unghästar", men det kan nog ha att göra med att jag sysslar med trav.. ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Står lite kluven nu. Jag har en häst som står med en hagkompis som väldigt gärna biter i hans känselspröt/ansikte. Min kommer...
Svar
3
· Visningar
635
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 691
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 009
Senast: Bee
·
Hästvård En ponny som står i samma stall som mina hästar har fått löss.. Inte min ponny men den behandlas smed switch tror jag. Hästarna står...
Svar
1
· Visningar
1 098

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp