Vuxen och tävla ponny?

Å

åsalin

Är det någon som har koll, har ingen TR hemma...
Får jag som är över 18 år tävla ponny om jag startar avd. B.
Ponnyn är ej ungponny men jag vet att reglerna är sådana nu att alla ponnyryttare som vill oavsett om de har ungponny eller ej kan starta i avd. B.
Men frågan är alltså om jag som är över 18 får det när min ponny ej längre är ungponny??
 
Sv: Vuxen och tävla ponny?

du kan höra med arrangörerna/ridsportförbundet om du får tillåtelse att starta "utom tävlan". Annars får du tävla din ponny bland stora hästar om du vill. Söka i forumet efter tidigare trådar, finns en hel del om ponny bland stora hästar med överårig ryttare.
 
Sv: Vuxen och tävla ponny?

"tävla utom tävlan" skall vara helt borttaget numera (på ponnytävlingar) det fick vi rätt så klara direktiv om för något år sedan.

Däremot kan du ju tävla ponnyer bland ridhästar, om du bara löser ridhästlicens på den också...

För att inte tala om alla bra tränningshoppningar som anordnas överallt nu för tiden, de är ju i princip öppna för vem som helst...
 
Sv: Vuxen och tävla ponny?

Jag har också fått besked om att "tävla utom tävlan" skulle försvinna, men i senaste dressyr-TR (2005) heter det ju att ungponny ska tävlas av överårig ryttare utom tävlan. Lite motsägelsefullt...

Till trådskaparen:
I TR står det endast om överårig ryttare i samband med ungponny, men när vår klubb haft ponnytävlingar har vi kollat med vårt distrikt och fått beskedet att andemeningen ska vara att "vem som helst" får starta avd B (detta gäller alltså hoppning). Så vi låter alla starta avd B som vill det, men kolla med klubben och/eller distriktet för jag antar att det kan skilja sig en del beroende på vilket distrikt man tillhör.
 
Sv: Vuxen och tävla ponny?

Jag vet inte riktigt hur de exakta reglerna lyder, men min klubb hade ponnytävlingar i helgen där överårig ryttare red ponny. Det var inte en ungponny.
 
Sv: Vuxen och tävla ponny?

Sparkling skrev:
Jag har också fått besked om att "tävla utom tävlan" skulle försvinna, men i senaste dressyr-TR (2005) heter det ju att ungponny ska tävlas av överårig ryttare utom tävlan. Lite motsägelsefullt....

den reglen kom till "hastigt o lustigt" för att det fanns så fruktansvärt lite kvaltillfällen för championatet!!!

Sparkling skrev:
Till trådskaparen:
I TR står det endast om överårig ryttare i samband med ungponny, men när vår klubb haft ponnytävlingar har vi kollat med vårt distrikt och fått beskedet att andemeningen ska vara att "vem som helst" får starta avd B (detta gäller alltså hoppning). Så vi låter alla starta avd B som vill det, men kolla med klubben och/eller distriktet för jag antar att det kan skilja sig en del beroende på vilket distrikt man tillhör.

Nu är vi där igen... :D att tolkningen sitter i betraktarens ögon... :angel:

Jag hade ringt upp ridsportsförbundet för att få reda på VAD som gäller... Jag har fått talta om för mig att överårig ryttare endast får starta ungponny...men som sagt veem vet vad som gäller om det står formulerat på det viset... :crazy:
 
Sv: Vuxen och tävla ponny?

ancan skrev:
"tävla utom tävlan" skall vara helt borttaget numera (på ponnytävlingar) det fick vi rätt så klara direktiv om för något år sedan.

Det kan mycket väl vara så, men så sent som i höstas/våras var jag på en ponnytävling där någon tävlade "utom tävlan", så därför antog jag att de inte tagit bort det. Men man lär sig något nytt varje dag ;).


Här omkring har många också uppfattat det som att vem som helst får starta ponny i avd B (överårig ryttare med "överårig" ponny).
 
Sv: Vuxen och tävla ponny?

Nu är vi där igen... :D att tolkningen sitter i betraktarens ögon... :angel:

Jag hade ringt upp ridsportsförbundet för att få reda på VAD som gäller... Jag har fått talta om för mig att överårig ryttare endast får starta ungponny...men som sagt veem vet vad som gäller om det står formulerat på det viset... :crazy:

Man kan ju tycka att det skulle kvitta om man som överårig rider ungponny eller ej. I avd B tävlar man ju ändå bara mot sig själv.

Dessutom, om man ringer ridsportförbundet, så beror svaret på VEM man pratar med där när det gäller alla dessa tolkningsfrågor...håhåjaja. Ett tydligare regelverk, ja tack.
 
Sv: Vuxen och tävla ponny?

Jag vet en överårig ryttarinna som fortfarande tävlar sin ponny.
Hon har löst en hästlicens till ponnyn och tävlar således på hästtävlingar.
Om jag inte missminner mig så får hon starta tom 130cm hoppning och MSV dressyr.
Hon har ridit tom 120 hopp o LA dressyr med placeringar.

Däremot så är det konstigt nog inte alls tillåtet att starta i fälttävlan.

TR stöder detta, så man behöver ingen dispens.
Om det görs ett stadigvarande ryttarbyte eller om ponnyn säljs till en ryttare under 18 år så får ponnyn åter tävla på ponnytävlingar.
 
Sv: Vuxen och tävla ponny?

Ja, fast det förutsätter ju att man har en ponny som hoppar lägst 0,90 m? Antag att man har en C-ponny, då är det ju iaf LB-höjd för den, och ska man upp ytterligare ett snäpp så blir det motsvarande LA. Och det kanske varken ponny eller ryttare har kapacitet för (nu säger jag inte att det är så i det här fallet, men rent teoretiskt vill man kanske hålla sig på LD-LC-nivå).

Förresten, finns det inte en regel/rekommendation som säger att ponnyer och hästar av säkerhetsskäl inte ska/bör vara på samma framridningsbana (pga att man som ponnyryttare sitter mer i "sparkhöjd")?
 
Sv: Vuxen och tävla ponny?

Sparkling skrev:
Ja, fast det förutsätter ju att man har en ponny som hoppar lägst 0,90 m? Antag att man har en C-ponny, då är det ju iaf LB-höjd för den, och ska man upp ytterligare ett snäpp så blir det motsvarande LA. Och det kanske varken ponny eller ryttare har kapacitet för (nu säger jag inte att det är så i det här fallet, men rent teoretiskt vill man kanske hålla sig på LD-LC-nivå).

Förresten, finns det inte en regel/rekommendation som säger att ponnyer och hästar av säkerhetsskäl inte ska/bör vara på samma framridningsbana (pga att man som ponnyryttare sitter mer i "sparkhöjd")?

VIll man hålla sig på den nivån är det nog bara centimetershoppningar och träningstävlingar/klubbtävlingar som återstår.

Och nej det finns ingen sån regel. I så fall skulle ju inte a-ponny kunna få vara samtidigt som d-ponny på framridning eftersom det då och är i "sparkhöjd". Dessutom finns det numera en hel del ponnytävlingar som är öppna för juniorer på stor häst (på alla nivåer lokal och uppåt) och då funkar det ju inte heller. Så nej det finns ingen sån regel. Man ska använda sitt sunda förnuft och inte rida i rumpan på en annan häst helt enkelt, oavsett storlek. Kan gå riktigt illa även om hästen som sparkar är den som är mindre.
 
Sv: Vuxen och tävla ponny?

Det är väl inte så ofta A-ponnyer och D-ponnyer är samtidigt på en framridning/framhoppning iofs (om det inte är ytterligt små klasser).
Jag hörde detta på en "pay & jump" för ett tag sen, då hade de olika framhoppningsbanor för ponny och häst av den anledningen och jag fick uppfattningen att om det nu inte var en regel så iaf att det rekommenderades av säkerhetsskäl. Men det kan kanske, liksom hur man ska tolka avd B-ekipagen, variera från klubb till klubb eller mellan olika distrikt.
 
Sv: Vuxen och tävla ponny?

starcraft skrev:
Och nej det finns ingen sån regel. I så fall skulle ju inte a-ponny kunna få vara samtidigt som d-ponny på framridning eftersom det då och är i "sparkhöjd". Dessutom finns det numera en hel del ponnytävlingar som är öppna för juniorer på stor häst (på alla nivåer lokal och uppåt) och då funkar det ju inte heller. Så nej det finns ingen sån regel. Man ska använda sitt sunda förnuft och inte rida i rumpan på en annan häst helt enkelt, oavsett storlek. Kan gå riktigt illa även om hästen som sparkar är den som är mindre.

Det finns visst en sån regel.
Vi diskuterade det på en dressyrtävling för ett par veckor sedan, där ponny och hästar deltog.
Ponnys skall ha en egen framridning.
 
Sv: Vuxen och tävla ponny?

ancan skrev:
"tävla utom tävlan" skall vara helt borttaget numera (på ponnytävlingar) det fick vi rätt så klara direktiv om för något år sedan.

I TR I mom 132:11 Står det om "Start utom tävlan", så det verkar finnas kvar. Och jag har kollat de ändringar de gjort sen 2003 och det står inget om att det skulle ha tagits bort. Dock är det ju överdomaren som bestämmer på just den tävlingen om det ska gälla eller ej.



lundsbo: Jag tycker det verkar helt befängt att ha en sån regel, men om det är så så är det väl så(inte för att jag hittat någonstans som det skulle stå. Ska bli intressant om de har skilda framridningar i helgen då jag ska på häst- & ponnytävling).
 
Sv: Vuxen och tävla ponny?

starcraft skrev:
lundsbo: Jag tycker det verkar helt befängt att ha en sån regel, men om det är så så är det väl så(inte för att jag hittat någonstans som det skulle stå. Ska bli intressant om de har skilda framridningar i helgen då jag ska på häst- & ponnytävling).

Det var inte min åsikt jag skrev, utan vad som gäller enl TR.
Tyvärr är jag inte med och skriver TR, även om jag mailar till dom med åsikter ibland...
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 784
Senast: hhere
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 310
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 524
Hoppning Tänker att det är väl rätt ovanligt? Känner ni till några? Är väl bara D-ponnyer som ”kan” göra det, med tanke på mankhöjd/hinderhöjd...
Svar
15
· Visningar
2 242
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Aktivering/leksaker
  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp