Bukefalos 28 år!

wångens hästskötarkurs profil islandshäst

Nicki92

Trådstartare
Hej, undrar ifall det är någon här som har gått hästskötarkursen profil islandshäst på wången och kan berätta om hur det var att gå den, om det var svårt att komma in, nivån på utbildningen etc..skulle vilja veta så mycket som möjligt ang den utbildningen så alla svar uppskattas :)
 
Sv: wångens hästskötarkurs profil islandshäst

Hej, undrar ifall det är någon här som har gått hästskötarkursen profil islandshäst på wången och kan berätta om hur det var att gå den, om det var svårt att komma in, nivån på utbildningen etc..skulle vilja veta så mycket som möjligt ang den utbildningen så alla svar uppskattas :)

Jag har gått den utbildningen, och tyckte den var jättebra! :)

Det var inte svårt att komma in, jag hade precis tagit studenten när jag sökte och hade då haft ridning som specialidrott i 3 år samt haft egen häst i 10 år ungefär. Men jag har för mig att det fanns dem i min klass som inte hade lika lång hästvana, och det gick bra för alla!

Nivån på utbildningen var bra, man måste vara beredd på att studera men det är väldigt roliga saker man lär sig. Jag gick unghästinriktningen, och då fick vi tillsammans med gymnasiet hålla på och träna unghästarna på skolan. :)
 
Sv: wångens hästskötarkurs profil islandshäst

okej, men hur "grundläggande" är utbildningen, är det bara baskunskaper man lär sig eller är de fördjupande?
jag gick på ett naturbruksgymnasium inriktning hästhållning i 3 år, tog studenten 2011. sen i vintras var jag 2 månader på island och tränade/red in unghästar. Och för att komma in ska man göra nåt antagningsprov eller nåt liknande? :)
 
Sv: wångens hästskötarkurs profil islandshäst

okej, men hur "grundläggande" är utbildningen, är det bara baskunskaper man lär sig eller är de fördjupande?
jag gick på ett naturbruksgymnasium inriktning hästhållning i 3 år, tog studenten 2011. sen i vintras var jag 2 månader på island och tränade/red in unghästar. Och för att komma in ska man göra nåt antagningsprov eller nåt liknande? :)

Det är lite fördjupande saker, jag lärde mig massa olika saker. Vi fick även lära oss mycket nyttigt om hästvård/sjukdomar/skador.

Jag gjorde inget antagningsprov. Det är väl bara hippologen som har antagningsprov tror jag. :)
 
Sv: wångens hästskötarkurs profil islandshäst

Går där just nu faktiskt :) Trivs superbra, det är jättekul! Kan inte säga så mycket om nivån än (eller snarare om hur snabbt framåt det går) eftersom vi började för bara några veckor sedan, men det är väldigt bra lektioner hittils. Man rider tillsammans med gymnasieettorna eftersom vi ska gå igenom samma saker i ridningen och det funkar riktigt fint, just nu är vi bara två stycken på Hästskötarutbildningen som har inriktning Islandshäst och de är fem stycken ifrån gymnasiet. Jättebra lärare och riktigt trevliga hästar! Och det är inte jättesvårt att komma in, nej och det är inte heller något intagningsprov, räcker med att skriva ett antagningsbrev :) Jag skulle absolut rekommendera det! Det är även många lektioner runtom som är väldigt intressanta, idag fick vi t.ex. vara med på ultraljud för att kolla efter dräktighet, så häftigt :love:
 
Sv: wångens hästskötarkurs profil islandshäst

okej vad kul! bor du på skolan då? har du med egen häst? hur är uppdelningen teori/praktiskt på lektionerna? :)
 
Sv: wångens hästskötarkurs profil islandshäst

okej vad kul! bor du på skolan då? har du med egen häst? hur är uppdelningen teori/praktiskt på lektionerna? :)

Nej, jag bor i lägenhet ca 2 km från skolan för att jag har en katt och de får inte bo på skolan. Har inte heller någon egen häst men min jag har två klasskamrater som har med sig egna hästar. Det finns både kallstall och varmstall. Teori och praktik är rätt så blandat, beroende på hur man vill se det..ridning 2 dagar i veckan, men så har man också en av skolhästarna som sköthäst som ska tas in och tas hand om varje dag. Man har lite samhällsämnen såsom lag och rätt och ekonomi, men andra hästkurser som hästkunskap och hästens hälsa är både praktiska och teoretiska. Jag är riktigt nöjd :)
 
Sv: wångens hästskötarkurs profil islandshäst

aha okej, de låter ju bra! tack så mycket för svaren :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
731
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 201
Senast: Dorinda
·
L
Juridik & Ekonomi Jag undrar två saker om polis anmälningar och sånt om nån här vet det! Och jag vill inte disskutera om VARFÖR jag undrar domhär sakerna...
2
Svar
20
· Visningar
2 288
Senast: gulakatten
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 724

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp