Bukefalos 28 år!

WC - dags att byta lösningar?

tanten

Trådstartare
I media har det å senaste tiden debatterats om vattentoalettens vara elelr icke vara.

Jag är lite förbryllad och saknar helt erfarenhet av annat är torrdass och WC. Så bukepedia- upplys mig!

De flesta lösningar jag ser kräver väl el? Vid strömavbrott - kan man inte gå på toa då? Och hur är det med lukt? Det WCn gjorde var ju att göra toabesöket hygieniskt och närmast luktfritt. Det går att städa en toalett så den luktar enbart rosor :D
Vad händer i en annan sorts toalett när någon har magsjuka och bägge varianterna är lättflytande?

I Helsingborg byggs ny en stadsdel som har någon form av vakuumsystem. Någon som vet hur det funkar och om det kräver att elen funkar?

Jag är full av frågor - men det är kanske inte ni?

/tanten - på el-osäkra landet med egen brunn, slambrunnar och infiltration
 
Fast @vallhund - detta är ju exakt det som jag inte vill ha! Speciella påsar behövs och det behövs en kWh för varje toabesök. Det blir dyra besök. Elberoende är av ondo!! Jag strävar efter att vara så eloberoende som det går.

Och frisk utomhus luft i all ära men den bajsluktande inomhusluften - den hamnar ju i trädgården. Föga mysigt en varm sommardag.

Nä, verkligen inte något för mig. Tyvärr
 
Det finns ett vakuumsystem i ett sommarstugeområde utanför Sjöbo. Jag vet inte hur länge de haft det, men ibland slutar det fungera. Då kan man inte använda toaletten öht. Ganska bökigt för de som bor där när det tar flera dagar innan felet är tillrättat...
 
Fast @vallhund - detta är ju exakt det som jag inte vill ha! Speciella påsar behövs och det behövs en kWh för varje toabesök. Det blir dyra besök. Elberoende är av ondo!! Jag strävar efter att vara så eloberoende som det går.

Och frisk utomhus luft i all ära men den bajsluktande inomhusluften - den hamnar ju i trädgården. Föga mysigt en varm sommardag.

Nä, verkligen inte något för mig. Tyvärr
Den här går utan ström, finns i olika storlekar och levererar prima matjord efter processen är klar
IMG_5839.jpg
 
Fast @vallhund Elberoende är av ondo!! Jag strävar efter att vara så eloberoende som det går.
Men en vattentoalett är ju också indirekt beroende av el... det är ju någon pump som pumpar upp vattnet till toan i något läge i alla fall. Vi tillhör en samfällighet gällande vattnet; delar brunn med 4 andra hushåll och där finns pump/hydrofor i ett pumphus. Fast okej, den drar ju förmodligen ganska lite ström räknat på alla hushåll. Och vattnet går ju till mycket annat än toan också.
 
@Björk Ja och nej....
I somras var jag utan vatten eftersom brunnen sinade. Det gick att spola med vatten ur hink. Jag kunde använda utedasset också. Men det var ju sommar, vintertid är lusten att besöka utedasset rätt liten.

Och ja, elen som åtgår för de liter vatten en toa kräver är ganska försumbar.
 
Pacto-systemet funkar i alla fall utmärkt i ett litet hushåll. Kräver ingen el.
kollade.
Hur blir det om det inte går att få tag på plasten? Alltihop komposterbart? Men? är det inte omöjligt att kompostera plast? Och luktar det verkligen ingenting med allt bajs och urin kvar i badrummet?
 
kollade.
Hur blir det om det inte går att få tag på plasten? Alltihop komposterbart? Men? är det inte omöjligt att kompostera plast? Och luktar det verkligen ingenting med allt bajs och urin kvar i badrummet?
Det finns nedbrytbar plast, ofta gjord på majs- eller potatisstärkelse. :)
 
kollade.
Hur blir det om det inte går att få tag på plasten? Alltihop komposterbart? Men? är det inte omöjligt att kompostera plast? Och luktar det verkligen ingenting med allt bajs och urin kvar i badrummet?

Eftersom det är ett såpass etablerat system känns det ju inte som att de kommer sluta att tillverka plasten. http://www.pacto.se/anvandning/

Har inte stött på det inomhus i ett vanligt badrum, bara i utedass. En kompis har det inne - jag ska höra vad hon tycker.
 
Senast ändrad:
Jag är uppvuxen med mulltoa i sommarhuset och jag tycker att det är i nivå med vanligt (numera förbjudet?) utedass i äcklighet. Lukten hamnar mer ute än inne, om det nu är en fördel.
 
Jag är uppvuxen med mulltoa i sommarhuset och jag tycker att det är i nivå med vanligt (numera förbjudet?) utedass i äcklighet. Lukten hamnar mer ute än inne, om det nu är en fördel.
Det är en betydande skillnad at tha det lite primitivare i ett fritidshus. Många står ut med extra besvär de aldrig skulel acceptera i sitt ordinarie boende.

jag uppfattar mulltoa som en rätt primitiv lösning. Vet inte om jag skulel vilja ha den i badrummet?

Är vi fortfarande långt borta från smarta lösningar på toaletten inomhus?
 
Jag skulle aldrig stå ut med en mulltoa, då bygger jag hellre ett utedass med trasmatta, litet fönster med gardin för ljusinsläppet, målat och fint, lite tavlor, frigolitsits, kanna med balja och tvål och ett element. :cool:
Och när du behöver nattkissa så klär du på dig och pulsar glatt ut i minus 20? Kannan med vatten är bottenfrusen och du hinner bli MER än klarvaken.

Istället för att bara kasa iväg till toan och knappt behöva slå på lyset. Än mindre klä på sig något

/tanten - som sover naken...
 
Och när du behöver nattkissa så klär du på dig och pulsar glatt ut i minus 20? Kannan med vatten är bottenfrusen och du hinner bli MER än klarvaken.

Istället för att bara kasa iväg till toan och knappt behöva slå på lyset. Än mindre klä på sig något

/tanten - som sover naken...
Jag är uppväxt med potta så jag hade knappast dött av det, jag har även gått ut naken många ggr på vintern med och utan jacka. :D Kannan med vatten blir inte bottenfrusen, jag har ju element skrev jag ju. ;) Annars fungerar ju även en förpackning med våtservetter. :)
 
Det är en betydande skillnad at tha det lite primitivare i ett fritidshus. Många står ut med extra besvär de aldrig skulel acceptera i sitt ordinarie boende.

jag uppfattar mulltoa som en rätt primitiv lösning. Vet inte om jag skulel vilja ha den i badrummet?

Är vi fortfarande långt borta från smarta lösningar på toaletten inomhus?

Det är inte ens tillåtet att ha den med direktförbindelse till de rum där man bor. Mulltoa är absolut ingen lösning för ett civiliserat liv!

Ett av de extra besvär mina föräldrars mulltoa medför, är tex att man periodvis måste be alla män i huset att låta sitt vatten utomhus. Könsdiskriminerande, kan det tyckas, men vi gör bedömningen att det är lite mindre besvärligt för dem, trots allt.

Jag har hört att det ska vara bättre med urinseparerande toaletter. Den enda sådana jag vet att jag har använt, stank förfärligt. Jag vet inte hur logistiken skulle funka med att få ut urin och fekalier från städerna, separerat, till - ja, var de nu ska användas. Man använder väl bara urinen, dessutom?
 
Det är inte ens tillåtet att ha den med direktförbindelse till de rum där man bor. Mulltoa är absolut ingen lösning för ett civiliserat liv!

Ett av de extra besvär mina föräldrars mulltoa medför, är tex att man periodvis måste be alla män i huset att låta sitt vatten utomhus. Könsdiskriminerande, kan det tyckas, men vi gör bedömningen att det är lite mindre besvärligt för dem, trots allt.

Jag har hört att det ska vara bättre med urinseparerande toaletter. Den enda sådana jag vet att jag har använt, stank förfärligt. Jag vet inte hur logistiken skulle funka med att få ut urin och fekalier från städerna, separerat, till - ja, var de nu ska användas. Man använder väl bara urinen, dessutom?
Ja, stanken är inte att leka med. Vi vet ju alla hur illa en dåligt städad vattentoalett luktar. Att inte använda vatten skulle göra stanken ännu olidligare.

Universeum hade väl urinseparerande toaletter i början men fick byta ut dem mot vanliga?

Jag tror att vi är långt borta från något annat än WC, trots att vatten på många ställen är en bristvara. London t.ex. verkar ha bekymmer att få fram färskvatten.
Att bygga om ledningarna till parallella system för färskvatten och "sämre vatten" låter sig inte heller göras i en handvändning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 433
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp