WE-tråden

Jag ser ju t.ex många långväga ryttare på fulla tävlingar så rent ekonomiskt borde det argumentera sig för sig själv. Vi har ÖD i klubben också.
 
Jag ser ju t.ex många långväga ryttare på fulla tävlingar så rent ekonomiskt borde det argumentera sig för sig själv. Vi har ÖD i klubben också.
En WE-tävling blir ju tyvärr aldrig lika lönsam som en större hopptävling, men man går runt, har roligt och får för det mesta fulla klasser. Men jag tror argument som medlemsnytta, mångsidighet och bra och rolig träning för alla andra grenar är bra argument. Dessutom är det god sammanhållning och stämning på tävlingarna i WE, vilket borde vara bra för klubbgemenskapen. Min klubb (ganska traditionell ridskoleklubb) har varit rätt trögstartad, men efter första tävlingen fick de verkligen mersmak, för alla funktionärer hade haft så roligt! Nu är WE ett naturligt inslag i verksamheten.
 
Om man ska övertala en typisk klassisk dressyr/hoppingklubbs styrelse till att satsa mer på WE, vilka är era bästa argument?
Personligen tycker jag att hästarna blivit mycket mer taggade under en WE-träning än en klassisk dressyr. Det kräver lite av ryttaren att vara mer precis och inte "lägga en volt precis vart som helst" utan du måste förhålla dig till koner, tunnor eller vad man nu har till hjälp. Så jag tycker att du även kan lyfta hästperspektivet att många verkar tycka att det är väldigt roligt!
För hoppryttare (om jag ska vara lite fördomsfull åt det hållet) tänker jag att det kanske blir ett "roligare" mellanting än dressyr, ett annat slags markarbete liksom.
 
Personligen tycker jag att hästarna blivit mycket mer taggade under en WE-träning än en klassisk dressyr. Det kräver lite av ryttaren att vara mer precis och inte "lägga en volt precis vart som helst" utan du måste förhålla dig till koner, tunnor eller vad man nu har till hjälp. Så jag tycker att du även kan lyfta hästperspektivet att många verkar tycka att det är väldigt roligt!
För hoppryttare (om jag ska vara lite fördomsfull åt det hållet) tänker jag att det kanske blir ett "roligare" mellanting än dressyr, ett annat slags markarbete liksom.

Jag tror att WE blir mer konkret för hästen än dressyr och därmed roligare. Jag tycker att WE är som "dressyr i praktiken". Det är tydligare att man ska göra halt mellan två stolpar för att man ska kunna flytta en mugg än att göra halt vid bokstaven A bara för att.
 
Jag tror att WE blir mer konkret för hästen än dressyr och därmed roligare. Jag tycker att WE är som "dressyr i praktiken". Det är tydligare att man ska göra halt mellan två stolpar för att man ska kunna flytta en mugg än att göra halt vid bokstaven A bara för att.
Jag håller helt med, med tillägget att det blir mer konkret för ryttaren med :-) Det gör att ryttaren faktiskt blir tydligare i sin hjälpgivning vilket underlättar för hästen.
 
Jag håller helt med, med tillägget att det blir mer konkret för ryttaren med :-) Det gör att ryttaren faktiskt blir tydligare i sin hjälpgivning vilket underlättar för hästen.

Ja, det är just det att det är mer konkret som gör att jag tycker att alla ridskolor borde ha WE på schemat! Det blir mycket lättare för eleverna att lära sig exakta hjälper om det blir så tydligt när det är rätt och fel. Gör man halt på fel ställe så kan man inte flytta muggen. Det är lätt att förstå för både yngre och äldre, nybörjare och erfarna.
 
Ja, det är just det att det är mer konkret som gör att jag tycker att alla ridskolor borde ha WE på schemat! Det blir mycket lättare för eleverna att lära sig exakta hjälper om det blir så tydligt när det är rätt och fel. Gör man halt på fel ställe så kan man inte flytta muggen. Det är lätt att förstå för både yngre och äldre, nybörjare och erfarna.
Precis, och alla hästar blir mjuka och (mer) liksidiga av att gå i en parallellslalom :-) Jag gillar också att det blir så tydligt att man måste lära hästar saker i WE. I andra grenar känns det ibland som om man inte lär hästen utan bara testar att göra lite svårare grejer allteftersom. I WE måste man förstå hur hästen lär sig och vad den måste lära sig för att kunna genomföra momenten.
 
Tack så jättemycket för era tankar! Jag tog en promo-runda till i grupper på Facebook och nu trillar det in lite ryttare på prova-på-träningen till helgen, både från klubb och utifrån :up:
Du får berätta för oss hur det gått och vad folk tycker efter :-)
 
Åh, det var jättelänge sedan jag tränade WE, pga mina skador, men är fullt igång nu bara att jag inte kommit iväg :cool: Nu blev jag lite taggad iaf:) Jag tycker dressyrträningar är ganska tråkigt men vi kör ändå, men we är ju kul!!!
 
Jag tycker WE är roligt i sig men ett problem att det blir mycket stå och invänta när vi ska göra hela banan en i taget. Även om vi får träna individuellt på alla hinder först och då gör alla samtidigt så tycker jag ändå att det blir för mycket stillastående av en vanlig ridskolelektion på 45 minuter.
 
Jag tycker WE är roligt i sig men ett problem att det blir mycket stå och invänta när vi ska göra hela banan en i taget. Även om vi får träna individuellt på alla hinder först och då gör alla samtidigt så tycker jag ändå att det blir för mycket stillastående av en vanlig ridskolelektion på 45 minuter.

Så blir det ju på hopplektioner också
 
Jag tycker WE är roligt i sig men ett problem att det blir mycket stå och invänta när vi ska göra hela banan en i taget. Även om vi får träna individuellt på alla hinder först och då gör alla samtidigt så tycker jag ändå att det blir för mycket stillastående av en vanlig ridskolelektion på 45 minuter.
Då är det lite dåligt upplagt. Jag brukar köra tre hinder i taget bara när det ska ridas bana. Har även minskat ner antalet ekipage så har som mest två i taget då det ökar kvalitén på träningen. Men på ridskola får en tänka lite annat och hitta övningar med flyt så två ekipage kan vara igång samtidigt.
 
Duktig häst fick gå först över bron och lära de andra hästarna. Han berättade inte för dem att han aldrig gjort det innan :D Däremot tycker han bommar är skumma och att gå över en färgglad bom var läbbigare... Men han gjorde tre tunnor som en riktig stjärna, så härlig känsla att bara sitta och ratta runt, som att köra bil på räls liksom!
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
434
Senast: hamilton1
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 429
Senast: WBanna
·
Hundträning Jag vill bli bättre på shejping så tänkte ta tag i det genom att träna trix som inte har med tävling att göra. Bara ha roligt och...
Svar
16
· Visningar
845
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
9 869
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp