Bukefalos 28 år!

Webbsidor - Mac ./. PC

Butros

Trådstartare
Har det någon betydelse om man producerar webbsidor i Mac eller PC? HTML-koden torde rimligen se likadan ut och jag antar att det avgörande är vilket program man använder.

Jag använder själv både Mac och PC. Vissa webbsidor har inte fungerat i min Mac, trots att jag använder InternetExplorer både i Mac och PC.

Är det webbläsarna som fungerar olika, eller finns det några skillnader mellan Mac och PC, som man ska tänka på redan när man gör sidorna?
 
Är det webbläsarna som fungerar olika, eller finns det några skillnader mellan Mac och PC, som man ska tänka på redan när man gör sidorna?

Så vitt jag kan förstå, med noll Mac-erfarenhet (nåja jag spelade Dark Castle på en kompis Mac i början av 90-talet), så antar jag att det mest beror på skillnader i webbläsarna.

Det kanske skulle kunna vara så att de återger färgkoder något annorlunda etc, men sådant borde korrigeras av webbläsarna.

Vad gäller vanlig HTML borde det vara ganska likartat. Jag kan tänka mig att vissa script utnyttjar specifikt PC eller Macfunktioner. (?)

(haha, vilken hjälp jag är. ;))
 
Webläsarna fungerar olika, annars finns det inga större skillnader mellan Mac och PC, mer än att Mac ibland har svårt med Iframes och andra icke-standard-grejer, även på Explorer. Färgade scroll bars, t.ex., tycker inte Mac om. De blir Mac-turkosa. På PC blir de Windows-grå i Mozilla och förmodligen i Opera, och fungerar bara i Explorer 6.
 
Det är inte så mycket plattforms specifikt som browser specifikt. Olika browsers har olika sätt att tolka och presentera koden. Därmed är det inte sagt att det inte också finns skillnader mellan plattformarna. T.ex. så är Mac bättre på att följa standarden för text-storlek.

Som sagt - de enklaste funktionerna är ganska lika i alla browsers. Men desto mer avancerad kodning det blir, desto större skillnad är det på hur olika browsers hanterar det.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Min PC har betett sig lite lustigt den senaste tiden och jag funderar på om den ämnar gå i förtidspension. Sanningen att säga har jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 464
Senast: hastflicka
·
Kropp & Själ Jag har lite problem när jag ska sova, med värk kring höften typ. Jag ligger på ena sidan och då gör det inte ont, kan kännas lite när...
2
Svar
33
· Visningar
2 110
Senast: Badger
·
IT & mobiler Både mobil, surfplatta och chromecast säger "Ansluten utan internet" hemma hos mig, plattan fungerar ändå (trots att jag inte har något...
Svar
5
· Visningar
817
Senast: Fideli
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 916
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp