Bukefalos 28 år!

F

Frieserhäst

Nu måste jag skvallra!
Idag har jag varit iväg och skrivit kontrakt för att köpa en hästgård :D
Sambon fick stanna hemma för att hålla en visning på vår lägenhet!
Nu hoppas vi verkligen på att vår lägenhet blir såld så vi får denna fina gård :d

Ska bli sååååå kul!!!
Onödigt inlägg men jag e bara så glad :angel:
 
Sv: Wee

tack! :) Är så trött nu, legat och funderat och planerat hela natten istället för att sova ;)

Tyvärr har jag inga bilder jag tagit själv, utgår från att man inte får länka tex från h*mnet.
Ska dock ta massor när vi ska ha besiktning på huset!

Föresten... tänkte hyra ut boxar. Det finns nog endel stall i närheten så hur vet man vad
man ska ta betalt? Där finns dränerad padock på gården och vi släpper ut och tar in.
Fodrar även 3 gånger om dagen.

Hur vet jag vad som är rimligt? Det e ju jäääättesvårt.
jag hade tänkt 1000 kr i kall och sen betalning efter hur mkt man använder i hö och halm?

Hur låter det?

Nu kanske denna tråden står under fel forum :angel:
 
Sv: Wee

Jag inväntar bilderna! ;)

Hmm gällande hyran där, låter nog rimmligt med 1000kr, finns de stora hagar hur ser de ut? Och övriga ridmöjligheter? Ska de stå själva för strö och halm?
 
Sv: Wee

Det förstår jag att du är glad! Klart att du ska skriva i Buke om det då.
Så jätteroligt när man hittar drömstället.
Ser fram emot bilder!! :bow:
 
Sv: Wee

Vad kul grattis!

1000 kronor tror jag ox är en ganska vanlig summa i Skåne för kallhyra.

Du behöver inte länka till hemnet bara säga var gården finns så kan man hitta den själv:D
 
Sv: Wee

Grattis!
Vad mysigt med egen gård, att vakna till hästarnas gnäggande/frustande. Att mötas utav den starka, men godaste, doften utav dem alla... häst.

Grattis ännu en gång, och hoppas att eran lägenhet blir såld.
Mvh Melina
 
Sv: Wee

Grattis till ett stort steg på vägen!
Hur mycket mark är det till? Ganska mycket, antar jag, eftersom du funderar på hästverksamhet?
Ibland ser man ju annonser med t.ex. 8 fina hästboxar och så bara t.ex. 1,5 tunnland mark... Jag vet folk från stan som har köpt sådana gårdar och sedan inte alls det fått arrendera mer mark av den "snälle grannbonden".
Jag tycker att man endast borde få hålla t.ex. en häst per två tunnland, som minimum. Bönderna styckar av gårdarna hej vilt utan att lämna kvar tillräckligt med mark ens för två hästar, och sedan säljer mäklarna gårdarna som "hästgårdar", bara för att där finns loge och/eller stall, och tar extra betalt för det ...




Nu måste jag skvallra!
Idag har jag varit iväg och skrivit kontrakt för att köpa en hästgård :D
Sambon fick stanna hemma för att hålla en visning på vår lägenhet!
Nu hoppas vi verkligen på att vår lägenhet blir såld så vi får denna fina gård :d

Ska bli sååååå kul!!!
Onödigt inlägg men jag e bara så glad :angel:
 
Sv: Wee

Delvis knapplån.

Där e 4 stor boxar och 1 ponny box, men inte sådär jätte mycket mark.
Tänkte ha 1 eller 2 inhyrningar lite mest för sällskaps skull, både till mig och hästen! :laugh:


Om jag säger så här:
h*mn*t- trelleborg- Lilla beddinge :p

Kan väll inte reta upp moderatorerna alldeles för mycket??

Mia

Som för övrigt skvallrar om att hon har hämtat hem nya hästen idag :D
 
Sv: Wee

Ser trevligt ut och bra läge om inte trafiken utanför är för mycket. Men hästgård???? Typiskt mäklarsnack, det kan vara 30 boxar och 1 ha och de kallar det för hästgård :eek: Hmmm... om man har en villa i ett villaområde och gör två hästboxar i garaget, kan man sälja det som hästgård då :idea:

Sorry kunde inte låta bli, lycka till med er nya gård.
BTW, hade ni inte skrivit köpekontrakt? Om så, varför står det fortfarande till salu?

Rolle
IpL
 
Senast ändrad:
Sv: Wee

Hmmm... om man har en villa i ett villaområde och gör två hästboxar i garaget, kan man sälja det som hästgård då :idea:

Säkert. Några mil från där jag bor finns denna "hästgård" till salu just nu: 4 boxar, liten hästhage, belyst paddock. Areal 3800 m2.
Pris 5,6 miljoner :eek:
 
Sv: Wee

Grattis!
Ser riktigt fint ut!
Enda nackdelen är väl vägen, lite väl farligt om man har katter, barn eller lösspringande hundar, men om man inte har det så.
Hur som helst så verkade stallet vara urmysigt. :love:
 
Sv: Wee

Objekten brukar väl stå kvar till salu tills besiktning är genomförd, har jag för mig?

Gården var trevlig, nackdelarna är väl att den ligger dikt an till en väg (vilket iofs inte behöver vara något större problem om det är en mindre väg) men framför allt - 5 hästboxar och mindre än 2,5 tnl mark???
Det blir inte mycket inackorderingspengar på det, eller också blir det ledsna hästar i dyngiga hagar.





Ser trevligt ut och bra läge om inte trafiken utanför är för mycket. Men hästgård???? Typiskt mäklarsnack, det kan vara 30 boxar och 1 ha och de kallar det för hästgård :eek: Hmmm... om man har en villa i ett villaområde och gör två hästboxar i garaget, kan man sälja det som hästgård då :idea:

Sorry kunde inte låta bli, lycka till med er nya gård.
BTW, hade ni inte skrivit köpekontrakt? Om så, varför står det fortfarande till salu?

Rolle
IpL
 
Sv: Wee

Köpekontraktet binder säljaren att inte sälja fastigheten och kan inte dra sig ur utan att bli skadeståndsskyldig. Köparen kan, ska och brukar ha krav på att besiktiga fastigheten vilket innebär att det finns en tidsbegränsad (så kort som möjligt) återgångsklausul vilket brukar innebära att köparen kan dra sig ur utan att bli skadeståndsskyldig och handpenningen går avkortat tillbaka till köparen. I det skedet är det säljaren ensidigt som förbundit sig att inte sälja fastigheten.

Det innebär att i.o.m. att säljaren i avtal förbundit sig att inte sälja fastigheten under denna tid så är fastigheten inte till salu. Om säljaren ändå gör det är han skadeståndsskyldig gentemot köparen.
Han kan sälja men det kan bli dyrt.

Rolle
IpL
 
Sv: Wee

Va roligt med gård:laugh: Den såg fin ut!

Konstigt att det kan skilja så mkt på pengarna, var gårdar är värda vill säga.
Vi värderade vårt ställe för ett tag sen (boningshus på nästan 200kvm, 2 ladugårdar, häststall med 4 boxar, 1 hektar hagar och tomt) blev bara 1,1 miljon.Vårt ligger dessutom mitt ute på landet med massa fina skogsvägar att rida på (utan nån trafik) Fast tror inte vårt värderades som hästgård. Ett stort + är att vi får arrendera hagar av grannbonden om vi vill.

Bara funderade lite priserna och så..
Lycka till med gårdsköpet!
 
Sv: Wee

delvis knapplån.

Ja,priserna är väääääldigt olika!

Som sagt så vet jag om att det inte är jättemycket mark, men hade inte heller tänkt att
ha ett fullt stall. Det tycker jag det är för lite mark för.
Vi får se hur många det blir, vill ha snälla och trevliga människor där, blir det bara en till är
det ok, blir det 2 är det oxå ok.. Men fullt stall, nej.

Antar att anledningen är att den fortfarande ligger ute är att vi har skrivit kontrakt med
förbehåll om att sälja vår egen lägenhet först. Där med har vi inte lagt handpenning än
så gården är ju inte såld till oss. Bara att vi har första ching.
Kan jag tänka mig i alla fall
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dagbok En plats för blogg-liknande inlägg och kommentarer. Här kan du skriva en offentlig dagbok. Hackad natt där jag fått springa upp...
Svar
2
· Visningar
452
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Hemmet Ni vet ju hur jag tjatat om att få flytta ut på landet. Nu verkar jag ha hittat ett litet hus att hyra! Muntligt är i princip allt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 447
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp