Bukefalos 28 år!

Sv: Wee

Nu ska jag inte ta död på den glada stämningen men för att vara hästgård så finns det på tok för många dåliga punkter för att jag personligen skulle köpt. Hoppas ni tänkt igenom det ordentligt innan ni skriver på kontraktet!

Marken framförallt, köper man en gård med 5 boxar så bör marken räcka till detta. Du kommer inte ha någon större möjlighet att nyttja byggnaderna pga detta om du i framtiden vill ha mer än en häst. För att få det att gå runt med att hyra ut box bör du ha mer än en hyresgäst!

Grannen direkt inpå och vägen utanför är ytterligare två stora minus! Ingen gård man släpper ut ungarna på direkt. Gången i stallet är väldigt smal, hur är det med takhöjden? Ser ganska lågt ut!

Snetak och väldigt brant trappa i huset ligger inte heller på plussidan. Men det är ju inte jag som ska köpa som sagt! Lycka till med husköpet om det är ert drömställe!
 
Sv: Wee

hehe, tur då att smaken är som baken! men klart att alla får säga sin mening, både pluss och minus!

Vägen utanför är inte stor, kommer lite trafik givetvis men inte mycket!
Stallgången tyckte jag oxå såg liten ut på bilderna, men är större i IRL.
Stallet och gården är godkänd av (ja, vad det nu hette) och är godkänd i alla mått, både
på tak, stallgång, boxar och gödselplatta. Iom detta så har man 30% rabatt på försäkring.

Brevid gården finns så att man kan arrandera mer mark, så om jag mot förmodan skaffar
fler än 1 häst kan jag arrandera. Men visst, att mark ska finnas för att täcka boxarna håller
jag helt med om! Men tyvärr svårt att hitta inom vår budget. Hade vi letat längre ut
så finns det givetvis, men jag vill inte för långt ut, och då är detta hus det näst bästa.

Angående trappan så är den faktiskt inte illa och gå i, ett räcke ska givetvis sättas upp på utsidan.
Nackdelen med trappan är att den står illa till om man ska ut till stall/pannrum, men
man kan flytta in den 40 cm till utan att den blir brantare. Så det ska eventuellt fixas till.

Så, nu har jag försvarat mig lite i alla fall :laugh:

Sen finns plats där sambon ska göra en apellplan där han kan hålla sina kurser och träna sina hundar.

Så både han och jag blir nöjda, och det är inte alltid det lättaste :p
 
Sv: Wee

Gå inte på det där med att du kan arrendera, det ändrar sig blixtsnabbt. Om säljaren säger att det finns möjlighet så ska ni se till att i köpekontraktet får in att ni ska ha arrendeavtalet klart innan tillträdet.
Jag vill inte heller lägga sardin på stämningen, men marken (tomt) som ingår är löjligt liten till hästar. Tänk på att gården tar upp c:a ett halvt ha..
Tänk om ett par år när/om det blir krav på utevistelse för hästar med som det idag finns för kor. Då ska man ha hagar där de kan sträcka ut i samtliga gångarter och det får inte bli upptrampat och lerigt m.m. Du har plats för kanske en häst som det är idag och du får skicka bort pållarna till bete.
Råd i all välmening

Rolle
IpL
 
Sv: Wee

*Går inte att ändra förra inlägget, dumma datorn :devil:* Så roligt för er ska det självklart stå¨;)
 
Sv: Wee

Jag hittar det inte på hemnet :( Jag ville ju också tjuvkika...
Jag har inte heller jättemycket mark hemma till mina- men löser sommarbete på andra ställen.
Vintertid är det inte många som har roliga hagar. Men i Malmö är det väl ganska sandig mark så i gyttja bör de inte stå. Isf är det "bara" att gräva ur och sanda upp i småhagar. Så gör de ju i storstäder.... Håller man bara sin häst sysselsatt tror inte jag den dör av att inte ha gräs året runt... Inte många som lyckas med det runt storstäderna även om det låter så här...
Nu menar jag inget illa med inlägget till ngn- bara att köparen ska få känna sig lite glad igen ;)
 
Sv: Wee

Ja, tack ;)
Jag tror inte heller att dom kommer bli extreeeemt geggiga, men det e klart, hade man
satt fullt stall där så är det ju oundvikligt. Sen får man ju vara förberedd på att få
fodra med hö i hagen och göra en bra lösning till det.
 
Sv: Wee

Det är ett jättefint område, sommartid rena idyllen med havet precis inpå och lagom många sommargäster. Det finns fortfarande en del grusvägar och markvägar kvar i området som går att rida på och sen så kan man rida längs med stranden också. :)

Men som överallt på slätten är det blåsigt, men det är du nog van vid om du kommer från Malmö.:D
 
Sv: Wee

Grattis! Huset ser ju jättefint ut. Jag är lite tveksam till takhöjden i stallet... Annars ser det fin fint ut! :)
 
Sv: Wee

ja, här blåser det ju som sagt! :p
Men på somrarna kan man rida till vattnet och plaska lite, hääärligt! :D
Blåsten är man ju van vid, men lyxen att ha 1 km till stranden... Det kommer utnyttjas för fullt :)


Takhöjden är godkänd för stooora hästar, att det var lågt i tak var faktiskt inte något
jag reflekterade särskillt mycket över när vi var där. Och höjden gör myycket.
Blir gården nu våran, så ska jag mäta till er ;)

mia
 
Sv: Wee

Vägen utanför är inte stor, kommer lite trafik givetvis men inte mycket!

Jag kör förbi där ibland :)

Har sett att det har varit till salu ganska länge och tyckt synd att det inte har blivit sålt. Det ser trevligt ut från vägen!

Ett par tunnland mark fungerar alldeles utmärkt om man bara har ett par hästar. Men du kanske ska fundera på att hitta något bra sommarbete i närheten så att hagarna får vila över sommaren.

Ser fram emot att få se en frieserhäst(?) där nästa gång jag kör förbi!
 
Sv: Wee

Ja, det har legat ute innan för ganska mycket pengar.

Men tyvärr kommer du inte få se en frieser där, henne sålde jag för ca 2 veckor sedan
till fodervärden som haft henne sedan jag fick barn. Nu har jag istället köpt mig ett annat projekt :laugh:

Blir det nu av så är du välkommen in på fika :p

mia
 
Sv: Wee

OK - då får jag hålla ögonen öppna efter ditt nya projekt.

Hoppas ni kommer att trivas i huset. Tack för inbjudan :laugh:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Dagbok En plats för blogg-liknande inlägg och kommentarer. Här kan du skriva en offentlig dagbok. Hackad natt där jag fått springa upp...
Svar
2
· Visningar
452
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Hemmet Ni vet ju hur jag tjatat om att få flytta ut på landet. Nu verkar jag ha hittat ett litet hus att hyra! Muntligt är i princip allt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 447
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp