Bukefalos 28 år!

Welsh Corgi Cardigan!?

L

Lord Owen

Är det någon här som har en liten corgi? Skriv och berätta i så fall! Är ju en någorlunda annorlunda ras så är alltid roligt med folk som har corgisar! :)

Själv har jag en 4 årig hane vid namn (titel: SUCH) Backglim, kallas Emil. Rödfärgad. :d
Mor: FINUCH SUCH Artemis
Far: SUCH Cardax Gustaf Röding
Mormor: Verdidad Aberdeen
Morfar: MULTICH Deavitte Oakleaf

DSCN0452.jpg


http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/Elins Bilder 2/Cooljycke.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/Elins Bilder 2/leksak.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/Elins Bilder 2/someEmilo.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v215/lord_owen/Elins Bilder 2/springadesthund.jpg
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Welsh Corgi Cardigan!?

Har ingen corgi, men däremot hade jag en fråga om dem. Tur att du skrev din tråd, så jag kom ihåg min fråga. :D

Finns det långhårig variant av corgin?

Vi har nämligen en hund i området, som är förlåt det fulaste jag sett. :o :angel: Ser precis ut som en corgi, men möjligen lite längre i kroppen och så är den extremt långhårig. Ser mkt lustigt ut.
 
Sv: Welsh Corgi Cardigan!?

Hahah. Jo ärligt talat tyckte jag att corgisarna var det fulaste jag sett också. (ok, det finns fulare) men sen när jag såg dem i verkligheten var det :love:


Hur som helst, det finns en fluffvariant av cardigan och pembroke som är extremt ovanlig. En del valpar föds med fluffpäls helt enkelt, var en i Emils kull som föddes med det han avlivades efter två år för ahn föddes också med en hjärnskada.. Fluffisarna har alltså fluffigare päls men jag tror inte att den är längre..? Det kanske var en korsning? :p Du får ta bild på den!
 
Sv: Welsh Corgi Cardigan!?

Du får ta bild på den!

Ha ha...det skulle se ut det! Ägaren blir nog inte så glad då kan jag tänka om de skulle få syn på sin hund på ett forum och med en beskrivning: Det fulaste jag sett!

:D :angel:
 
Sv: Welsh Corgi Cardigan!?

hahahah nej det tänkte jag inte på! :rofl: Men hitta en hundrasbok och leta? :D
 
Sv: Welsh Corgi Cardigan!?

Nopp! Inte en Skyeterrier.

Helt klart en Corgi med extremt lång päls. :D

Nä, det konstiga är att det ser ut exakt som en Corgi om man bortser från den långa pälsen. Det är som en colliepäls, men inte så tjock.
 
Sv: Welsh Corgi Cardigan!?

De kanske matar den med något anabolaskit för längre päls! Egentligen kanske de vill ha ett minifår! Eller så är det en corgi/collie korsning men det skulle nog inte funka av naturliga skäl tror jag. :smirk:
 
Sv: Welsh Corgi Cardigan!?

kan man korsa hamiltonstövare och tax och få en hund som ser normal ut så går det nog att korsa collie med en corgi...

GA: du får ta med en kamera och låtsas fota fåglar eller nåt!
 
Sv: Welsh Corgi Cardigan!?

GA: du får ta med en kamera och låtsas fota fåglar eller nåt!

Fåglar!? :D :D Du menar myror. :idea: Sååå speciellt långa ben har de inte. ;) :angel:
 
Sv: Welsh Corgi Cardigan!?

Colliepäls är nog fel beskrivet. Som en långhårig schäfer är nog mer rätt. Men ja...om jag råkar ha kameran nästa gång jag ser dem och råkar finna ett motiv "bakom hunden" som absolut måste fotas så ska jag fota och så pm.ar jag det till er
 
Sv: Welsh Corgi Cardigan!?

GaurdianAngel skrev:
Finns det långhårig variant av corgin?
.

En corgi kan vara både långhårig och ha hängöron trots att detta inte tillåts enligt rasstandarden. Det beror på att bönderna för länge sedan korsade in collie i rasen för att få den mildare, så det är ganska vanligt att det fortfarande föds långhåriga. Av dom ca 50 registreringar som görs varje år är några stycken långhåriga (sk "fluff"). Bilden nedan visar en Welsh Corgi PEMBROKE (de är lite kortare än en Cardigan)

dodde2.jpg
 
Sv: Welsh Corgi Cardigan!?

Glömde säga till trådskaparen; jo jag har små corgisar hemma. Närmare bestämt 10 stycken just nu :). Min ena tik har nämligen fått valpar!

Vilken härlig färg din Cardigan hade! :love:

b-kullen.jpg
 
Sv: Welsh Corgi Cardigan!?

Naaaw! :) 10 stycken små gullungar!
Då måste du veta vad jag pratar om när jag säger "En stor hund i en liten förpackning?" :p
 
Sv: Welsh Corgi Cardigan!?

Druvan skrev:
En corgi kan vara både långhårig och ha hängöron trots att detta inte tillåts enligt rasstandarden. Det beror på att bönderna för länge sedan korsade in collie i rasen för att få den mildare, så det är ganska vanligt att det fortfarande föds långhåriga. Av dom ca 50 registreringar som görs varje år är några stycken långhåriga (sk "fluff"). Bilden nedan visar en Welsh Corgi PEMBROKE (de är lite kortare än en Cardigan)

Var ju det jag menade! :bow:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp