Bukefalos 28 år!

welsh springer spaniel någon

L

lollepoppii

nu har jag och min sambo blivit ägare till en welshare =) en snygg kille på 3 år. så i maj blir de jakt kurs och viltspår så fort snön försvunit.

ska även testa utställning . någon som har nån trevlig erfarenhet av welsh ?

vad tycker ni om rasen ?
 
Sv: welsh springer spaniel någon

Jag har haft hand om en welsh tjej, typ "dagismatte" ibland. En väldigt go och vacker hund, men med mycket änglisghet och rädslor. Jag är ingen spaniel eller retrievermänniska, men utöver rädslor etc tyckte jag att det var en härlig hund :)
 
Sv: welsh springer spaniel någon

Oh all heder till er som faktiskt värnar om rasen! Hur och var har ni fått tag på en welsh som faktiskt fortfarande funkar?!!

Jag har själv en omplaceringskille, som dock blir sju i vår. Han är från en stor känd kennel som precis som de flesta andra avlar bara på utställningsmeriter....
Och mycket riktigt är han alldeles för vek, flamsig, har ett dåligt sökmönster och jag har fått "lära" honom att apportera = Han är en usel welsh.

Men jag gillar ju rasen och skulle önska att det fanns fler bra och färra dåliga hundar (och kennlar). Det är vackra snälla och okomplicerade djur. Men har ni en bra jakthund så är han nog en på miljonen tyvärr...

Lycka till massor och lägg gärna in bilder!!
 
Sv: welsh springer spaniel någon

Vilken tur då att jag har ett bra exemplar. :)

Förutom hennes hundmötesproblem (som beror på att hon vill fram och leka och hälsa och blir sur när hon inte får. Dessa problem är nästan helt borta nu), så är hon hur trevlig som helst att gå ut med. Lättlärd. Apporteringen finns där automatiskt men inget jag tränar på fullt ut.

Pigg och energisk ute, lugn inne. Inga rädslor, nyårsafton tex funkar klockrent.
Vänligheten själv.

En hejare på viltspår (synd att matte inte tycker det är lika kul, men gör det för hennes skull) och leta rätt på saker.

Ställer även ut så vi kanske syns på nån utställning nån gång?

Hund med fart welsh såklart:bump:
 
Sv: welsh springer spaniel någon

Vilken tur då att jag har ett bra exemplar. :)

Förutom hennes hundmötesproblem (som beror på att hon vill fram och leka och hälsa och blir sur när hon inte får. Dessa problem är nästan helt borta nu), så är hon hur trevlig som helst att gå ut med. Lättlärd. Apporteringen finns där automatiskt men inget jag tränar på fullt ut.

Pigg och energisk ute, lugn inne. Inga rädslor, nyårsafton tex funkar klockrent.
Vänligheten själv.

En hejare på viltspår (synd att matte inte tycker det är lika kul, men gör det för hennes skull) och leta rätt på saker.

Ställer även ut så vi kanske syns på nån utställning nån gång?

Hund med fart welsh såklart:bump:



de lät skoj ! vilken kennel kommer han i från ? våran kille e som lugnet själv å tar klövspår perfekt så de bli hårdträning i vår.. han bry sej inte om hundar inte ens mina andra två blandrastikar (vikket dom tycker e lite tråkit )
de verka dock inte va så jätte många som äger en welsh , ha lite svårt å få tag i nån som vill trimma honom !

ska du ställa ut i sommar ? var?
 
Sv: welsh springer spaniel någon

Oh all heder till er som faktiskt värnar om rasen! Hur och var har ni fått tag på en welsh som faktiskt fortfarande funkar?!!

Jag har själv en omplaceringskille, som dock blir sju i vår. Han är från en stor känd kennel som precis som de flesta andra avlar bara på utställningsmeriter....
Och mycket riktigt är han alldeles för vek, flamsig, har ett dåligt sökmönster och jag har fått "lära" honom att apportera = Han är en usel welsh.

Men jag gillar ju rasen och skulle önska att det fanns fler bra och färra dåliga hundar (och kennlar). Det är vackra snälla och okomplicerade djur. Men har ni en bra jakthund så är han nog en på miljonen tyvärr...

Lycka till massor och lägg gärna in bilder!!

de verka va en toppen ras de man läser om dom , detta e dock våran första. vi hittade han på blocket och kommer ursprungligen från jaktgudinnans kennel. ja tro hon avlar på den typiska jaktwelshen, så ja ha väl inte allt bra med mej då ja ska ställa ut han samt att han e lite för ljus i ansiktet men ja få hoppas dommaren bara tycker de e fint *skratt* han ger gärnet på hans arbete så vi få se hur bra han funkar i jakt till våren ! han älskar att apportera så de är ett plus ! =) bilder kommer inom kort =)
 
Sv: welsh springer spaniel någon

Jag bor i Stockholm, så första utställningarna för året blir Kista, Västerås och sen Almare stäket. I Juni blir det Gränna. Sen får vi se.

Trimmar gör tack och lov min uppfödare så det är bara att åka dit när hon ser ut som ett murmeldjur. Min tik kommer från Welford´s. Kanonbra kennel.

002.jpg


Här har vi hittat det vi letar efter.
 
Sv: welsh springer spaniel någon

Vi har en!

Också från en av de väletablerade kennlarna, de tävlar viltspår med några av sina. Far till min är viltspårchampion, och jag kan garantera att han har näsan med sig. Vi har provat på att utbilda till räddning, precis börjat och det går jättebra!

Rädslor...de allra allra flesta welsharna är godmodiga och trevliga. Ivriga men balanserade.

Lady_A: Pissa inte på rasen bara för att utvecklingen inte går åt ditt önskade håll. Klaga hos uppfödarna istället, ta upp diskussionen med wssk.
 
Sv: welsh springer spaniel någon

Skrivet av Apollo:
Vilken tur då att jag har ett bra exemplar. :)

Lättlärd. Apporteringen finns där automatiskt men inget jag tränar på fullt ut.

Pigg och energisk ute, lugn inne. Vänligheten själv.

--------------------------------------------------------------------------

Jag har också en welshkille som jag hittills är supernöjd med! Vi har inte direkt tränat apportering men han har det naturligt likaså han. Han är lättlärd och passar oss perfekt. Just ur jaktsynpunkt vet jag itne hur han sköter sig. MEn att leta upp folk osv tycker han är superskoj. HAn kommer ifrån Kennel Clumbrolds och är 1 år om en månad.

Vi har bara haft honom i några månader och ska väl testa på lite olika saker :)

Är inte speciellt van att skriva i forum så vi får väl se hur detta blir...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: welsh springer spaniel någon

jag har också en gamling som fyller 11 år nu i mars:)
han bor hos mina föräldrar.
han e från tutors kennel.

en helt fantastiskt fin och personlig hund. och hela rasen bara älskar jag:)
dock är min hund lite bortskämd av mina föräldrar. TYVÄRR!
han har svårt att vara ensam, skäller en del och är lite ällmänt ouppfostrad,
men ändå världens snällsaste hund:)

vi ska köpa ny hund nu, jag och min sambo och hade inte han varit emot allt det långa håret så hade det absolut blivi en till wss.
 
Sv: welsh springer spaniel någon

Har också en welsh ja flera stycken, med bra näsa, apporterar, simmar, jag allt man kan önska sig, Aktiva utomhus och soffpotatisare inne,
Lycka till med din hund från Jaktgudinnan, men hon avlar inte på jaktegenskaper, har mig veterligen aldrig startat på något prov och ingen av föräldrarna heller
 
Sv: welsh springer spaniel någon

Jag har en liten elvaveckors welshhane. Kommer från Redspots kennel. Det är hittills en helt underbar hund. Glad, framåt och lyhörd. Lyssnar och kommer direkt oavsett hundar eller andra störningsmoment omkring. Sitter på 0,2 sekunder om man ber honom.

De hundar min uppfödare hade hemma övertygade mig verkligen om trevligheten i den här rasen. Nu ska jag ju inte ha min till jakt så de egenskaperna är inte så viktiga för mig. Jag vill så småningom ha med min Laban ut i ridmarkerna, träna lite agility och ha en hund som alltid är snäll och glad mot dem han möter. Det tror jag finns god kapacitet för här.
 
Sv: welsh springer spaniel någon

Lycka till med din welsh valp, de är underbara har levt med rasen i mer än 30 år du kommer inte ångra dig
 
Sv: welsh springer spaniel någon

Tack! Det känns verkligen hoppfullt det här. Tror att jag fått tag på en alldeles underbar liten krabat!
 
Sv: welsh springer spaniel någon

Fin kille du skaffat dig ! Kan du inte lägga ut lite bilder på honom?:)
Har själv två welshtöser här hemma. Kan inget annat säga än att jag älskar rasen! :love:
 
Sv: welsh springer spaniel någon

Har också en welsh ja flera stycken, med bra näsa, apporterar, simmar, jag allt man kan önska sig, Aktiva utomhus och soffpotatisare inne,
Lycka till med din hund från Jaktgudinnan, men hon avlar inte på jaktegenskaper, har mig veterligen aldrig startat på något prov och ingen av föräldrarna heller


ne inte rena jaktlinjer men de fins i bakrunden hos hans föräldrar ,, dock finns de viltspår champion i föräldrarna ! men de bli jaktkurs för bosse den 30:e maj =) så de ska bli spännande sen e de welshdag i umeå den 23:e maj =)
 
Sv: welsh springer spaniel någon

Ja du får gå ända till tredje led bakom din hund där finns en hund som startat en gång på jaktprov med resultat NOLLA, ingen av föräldrarna är SVCh, vad nu det överhuvudtaget har med jakt att göra en kul sysselsättning för hund och ägare men så långt ifrån spaniejakt man kan komma

VIktigaste är dock att du är nöjd med din hund, men från några jaktlinjer kommer han inte
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 515
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 983
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 998
Senast: Farao
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 856
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp