Bukefalos 28 år!

Welsh Springer Spaniel

tassel

Trådstartare
Ja jag har ju haft några rastrådar innan, men är nu nere på denna eller Dansk svensk gårdshund som min första hund efter att ha läst allt jag kunnat hitta, och skulle gärna vilja veta lite mer om hur ni upplever rasen.

Det jag vill ha är en lättlärd, glad, följsam hund som tycker det är roligt att samarbeta och som inte har lätt till skall, vakt skall är ok men inte mer. Hunden kommer få mycket tid från mig och jag vill gärna träna spår & sök och testa lydnad och agility. Viktigt att hunden gillar gos också, inte någon "klappa du om du tycker det är skönt" mentalitet. Hunden måste också kunna koppla av någon dag utan träning.

Funderar lite på hur svårt det varit för er att lära era welshar gå fint i koppel och gå lös? hur lätt/svåmotiverade till träning är de?

Berätta gärna så mycket ni vill:D Vore kul att höra hur era welshar är:) om de har några speciella grejer för sig, och bra/dåliga saker med rasen.
 
Sv: Welsh Springer Spaniel

Jag har haft en Welsh och levt med som mest 3 st samtidigt (i studentkollektiv). Jag har dock bytt ras till engelsk springer efter det.

Anledningen till att jag bytte är främst att det är så vansinningt mycket svårare att hitta en arbetsmässigt bra welsh än en dylik springer. Jag tycker Welshen är den som är mest lämpad om man söker en aktiv familjehund/kompis att ha med sig på allehanda upptåg och prova på träning med (alltså aktiv sällskapshund). Alltid glad, pigg och alert. Men lite mer flamsig än den engelska, har svårare att fokusera och verkligen JOBBA koncentrerat. Och lite mer egensinnig och svårstyrd. Men att den inte har samma fokus gör oxo att den inte har samma driv och krav på aktivering. En welsh kan mycket väl vara nöjd och ganska trött efter en heldags skogspromenerande, eller lite trickträning. Den kommer inte stå vid dina fötter med en leksak i munnen och undra när ni ska göra något?

En springer (om man tittar på dom som är som dom ska och inte bara är slöa pälsbollar med grinig attityd) kan du komma mycket längre med med mycket mindre ansträngning än vad du kan med en welsh, å andra sidan är den ett mer krävande val om man inte vet hur mycket man vill göra, den har oxo en jobbigare pälsvård. Springern är mycket förigare, den vill verkligen jobba och har lättare att fokusera och är lättare att motivera. Men den kan mycket väl stå och vänta på en uppgift efter 2 timmars promenad och en timmes lydnadspass och tycka att matte jag vill hitta på ngt! Dom är dock inte intensiva så, min går och lägger sig om man ignorerar honom i 10 sek, annars så kampar vi lite med leksaken, kör ett 3 minuters klickerpass eller lägger lite mat i aktiveringsbollen.

Det går säkert att hitta riktigt bra welshar, och det är oerhört lätt att hitta dåliga springrar. Men jag hävdar ändå att springern har en både högre och bredare topp än welshen. Sedan finns det mer allergipromblem i welshrasen, och flera som är svåra/omöjliga att ha lösa.

Nu kommer jag få massor med arga welshägare efter mig, men jag menar INTE att welshen är en dålig hund eller att den är omöjlig att jobba med men man ska vara medveten om skillnaderna och fundera över dom tycker jag. Gillar man clownigheten och inte tycker att högt fokus och hög arbetsmotivation är det viktigaste i en hund så kan man bli jättelycklig med en welsh. Men vill man ha en hund att träna med och väljer spaniel för förigheten så är kanske inte welsh-varianten det optimala valet.
 
Sv: Welsh Springer Spaniel

Gladare och snällare hund får man nog leta efter, i alla fall min welsh.

Men som föregående talare säger de har en viss flamsighet.
Spåra ett viltspår görs däremot under stor koncentration. Lydnadsträning kan vi tröttna snabbt på, kan börja lukta vilka andra som varit där mitt i en rallylydnadsbana tex.
Agility inga problem, fart och fläkt gillar welshen.
Detta har jag dock inte tränat utan testat lite på egen hand.

Koppelträningen blir väl vad man gör den till, även inkallningen skulle jag tro.
Ja jakten finns där så jag skulle aldrig bryta mot koppeltvånget tex.
Min är väldigt lättmotiverad på godis så det har funkat bra.

Försökte få henne att leta kantareller, men det tyckte hon jag kunde leta efter själv.

Nu är hon 5,5 år och nu känner jag att hon lugnat sig lite och jag törs nog säga att jag har 95% inkallning på henne.
Hon är livrädd att jag ska lämna henne i skogen och det har jag utnyttjat genom att gömma mig tex. Då håller hon koll sen.

Tyvärr har jag fått en allergisk hund och det är ett jävla jobb ska jag säga. Min har både foder och kvalster allergi. Vad jag vet så var hon den enda i kullen, typiskt nog.

Men hon är lätt att ha med sig överallt, har varit i Paris,Lubeck, Oslo etc etc.
Testar nya saker utan att vara rädd, tex tunnelbanan i Paris som är lite annorlunda än vår i Stockholm. Accepterar nya miljöer utan att blinka.
 
Sv: Welsh Springer Spaniel

Jag har en 10-månaders Weslh nu, efter att tidigare ha haft Engelsk Springer - så till skillnad från Lady_A har jag "bytt ner mig".

Skämt åsido, även om jag är nästan löjligt nöjd med mitt nuvarande lilla charmtroll, måste jag ändå hålla med Lady_A att ESS nog är ett bättre val om man har ambitioner att tävla på högre nivå. Det är nog allmänhet lättare att träna en ESS, eftersom de är mera fokuserade. Welsharna är flamsigare, det är nog ingen slump att rasen kallas för hundvärldens clown.

Visst är det härligt med en alltid glad hund, men welsharna kan bli så otroligt glada och uppspelta att de helt går överstyr. Det gör att man måste lära sig var gränsen går och stoppa dem innan de går upp i varv, för när väl överväxeln klickar in kan de vara ganska odrägliga, och ta ett bra tag att varva ner igen. Man får också lägga en hel jobb på att passivitetsträna dem.

Men - det finns också anledningar till att jag bytte ras. Welshen är lättare, smidigare, har mer lättskött päls, och framför allt mycket bättre öron än ESS. Över huvud taget får jag en känsla av att Welshen är en allmänt sundare ras.

Den är också i regel livligare, lite av en turbovariant på ESS. Men nog tycker jag att åtminstone min unghund är lika "förig" som min gamla ESS var. Jag har henne i stort sett alltid lös, (bortsett från trafikerade vägar), hon följer perfekt, håller konstant ögonkontakt, har ett fungerande stoppkommando, och väldigt bra inkallning. Visst far hon omkring som en skottspole större delen av tiden, men håller sig inom sitt mentala koppelavstånd på ca 30 m. Och det gör hon av sig själv, utan att jag behöver tjata på henne hela tiden. Det tycker jag inte är så dåligt av en 10-månaders unghund, som egentligen inte har fått någon träning.

Just den här följsamheten, ögonkontakten och rörelsemönstret, som f.ö. verkar "inbyggt" hos de flesta spaniels, är det jag gillar bäst hos rasgruppen, och gör att jag definitivt skulle välja en springer (antingen den är engelsk eller welsh) för en DSG..

Agility tror jag är en utmärkt aktivitet för en Welsh, de har en lämplig storlek och är viga och snabba. Dessutom gillar de att klättra och balansera på saker - (det sägs ibland att welsharna är inkorsade med ekorre). Sök och spår tror jag också passar dem, de har en utmärkt näsa och är väldigt sociala. Däremot är jag mera tveksam till lydnadsdressyr, jag misstänker att de skulle tröttna rätt snabbt på ständigt upprepade moment och krav på perfektion i utförandet.

I varje fall min hund är väldigt tyst av sig, hon skäller sällan ens vid lek, och ger på sin höjd ifrån sig ett lågmält moffande, när hon hör någon utanför huset. Jag tror det är rasbetingat, men är inte helt säker, eftersom det här är min första welsh.

Den största nackdelen, om man inte faktiskt tänker jaga med dem, är förstås deras stora viltintresse - (och det gäller även Engelsk springer). Om man vill kunna kunna ha hunden lös, måste man redan från början se till att kontrollera deras jaktdrift och kanalisera det till något vettigt.

En annan nackdel, åtminstone med min unghund, är den ibland alltför översvallande människokärleken. Hon vill gärna rusa fram och hälsa på alla hon ser, och det är svårt att hindra henne från att också hoppa på dem. Hon älskar barn, men är egentligen ingen lämplig barnhund, eftersom hon lätt blir så översvallande glad att hon välter dem. Det här blir förmodligen lättare när hunden blir lite äldre och lugnare, men just nu är det ett såpass stort problem att jag alltid kopplar upp henne vid möten för säkerhets skull.

Vill man ha en kelig och gosig hund är welshen definitivt rätt ras. Jag behöver bara sätta mig ner utomhus för att hon ska komma farande och kasta sig ner bredvid för att bli kliad överallt. Inomhus är hon rena snuttetrasan, och ligger gärna i knäet, i sängen och i TV-soffan. Som alla spaniels är welsharna sällskapssjuka, och följer efter en överallt i huset, (även in på dass). Det är inte alla som gillar detta, själv tycker jag det är en del av deras charm, och det är samma egenskap som gör dem så följsamma utomhus.

På det hela taget kan jag rekommendera welshen - OM man gillar superlivliga hundar och är beredd att jobba med jaktintresset. En förutsättning är också att man har möjlighet att ofta ha hunden lös, de har ett stort behov av att springa, fort och mycket, för att må bra. Jag misstänker att min jycke inte alls hade varit så trevlig om jag ständigt hade haft henne i koppel.
 
Sv: Welsh Springer Spaniel

+1 på den.
Jag är welshägare och känner igen mig väldigt väl! Spontan är det första ord som dyker upp när jag ska beskriva min hund, på gott och ont! Roligare hund får man leta efter när det gäller att clowna sig! Enda gången han är 100 % koncentrerad är i spårarbetet. Har dock fått lida av allergiproblemen i rasen, han är både foder- och omgivningsallergisk och har dragit på sig en kronisk grovtarmsinflammation som följd.
 
Sv: Welsh Springer Spaniel

kl

Lite sent men tack så jättemycket för era svar!! Det är så roligt att läsa om hur andras welshar är.:laugh:

Jag tror kanske rasen skulle passa mig utifrån vad jag läser. Jag skaffar ju inte hund i första hand för att träna och tävla utan för att ha en kompis i alla väder att hitta på roliga saker med och testa på olika "grenar" och trickträna med m.m alltså ingen perfektion och nötande vad det än blir, viktigast att vi har roligt bara i en gemensam aktivitet:) så bara det finns lite "will-to-please" så tror jag det kommer fungera. Även att de är gosiga och ganska tysta av sig är ett stort plus. Det enda jag tvekar lite kring är deras jaktlust, men med träning och att inte släppa hunden lös i öppen mark så kanske det kan lösa sig.. Tycker det låter så mysigt att de är sällskapssjuka!:p:)

Hur är det med trimningen, är det något som går att göra hyffsat bra själv? om man inte har tänkt att ställa ut? Hur ofta brukar man behöva trimma om man vill ha det kort? Och fungerar pälsen bra o skog och natur eller fastnar det endel i den?
 
Senast ändrad:
Sv: Welsh Springer Spaniel

Vill du inte ställa ut så skulle jag trimma ner pälsen. Klippa fanor, under magen och annat.
Det fastnar ju en del i pälsen. Klippa tassar och sånt fixar jag själv är du duktig med en klippmaskin så raka gärna runt öron, går att klippa men är lättare med maskin.

Min rakar jag ner helt på sommaren då hon älskar att simma och bada och just min hund tar lång tid på sig att torka. En fön är aldrig fel att införskaffa om du vill ha hunden i full päls.

Borsta ofta så tovar den sig inte så lätt, brukade ha en bra balsamspray också.

Just tassarna är bra att ha nerklippta annars samlas det en hel del skit i dom.
Så vill du inte ha henne i utställningstrim så kan man trimma själv.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 389
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 955
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 719
Senast: Krumben
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 518
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Brukshundar och könsbunden aggressivitet
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp