Welsh springer spaniel

Tiffany

Trådstartare
Jag undrar om det finns någon här på Buke som har Welsh springer spaniel? Snart ska arbetslivet trappas ner och tänker då
på att skaffa en som hund nr 2 i familjen. Vill ha en sällskapshund för skogsturen i alla väder alltså med tålig päls.Vi brukar träna familjens hundar att gå lösa och vi motionerar hundarna mycket oftast varje dag. Men vi tränar inte någon särskild hundsport.
Jag älskar labradorer MEN stora, starka och busiga är dom och vill ha en något mindre hund. Vill ha en glad och öppen hund som gillar människor. Mannen vill ha tollare men jag är tveksam. Vill absolut inte ha en jagande hund.
Tidigare har vi haft cocker,dalmatiner, labrador nu har vi Bichon Havanais.
Tror ni wss skulle fungera hos oss?
 
Min mamma och hennes ex har en Welsh-kille på 5 år. Jag är inte säker på att han är en bra representant för rasen för han har alltid varit egen och extremt självständig i hantering men vill verkligen inte vara själv. Han är alltid glad och gillar att träna men är samtidigt stark som satan och vill han något upplever jag att han skiter i ägarnas vilja. Welsh är en ras som jag förstått av andra är sena i utvecklingen mentalt men glada och sociala och älskar alla.

Tikarna ska vara lättare att hantera, så det kanske är ett bra alternativ. För även om jag gillar deras hund ger han vår familj gråa hår.
 
Min mamma och hennes ex har en Welsh-kille på 5 år. Jag är inte säker på att han är en bra representant för rasen för han har alltid varit egen och extremt självständig i hantering men vill verkligen inte vara själv. Han är alltid glad och gillar att träna men är samtidigt stark som satan och vill han något upplever jag att han skiter i ägarnas vilja. Welsh är en ras som jag förstått av andra är sena i utvecklingen mentalt men glada och sociala och älskar alla.

Tikarna ska vara lättare att hantera, så det kanske är ett bra alternativ. För även om jag gillar deras hund ger han vår familj gråa hår.
 
Skaffar vi en så har vi tänkt en tik. Sen vet jag inte om det är en frisk hindras det måste vi kolla innan.
 
Skaffar vi en så har vi tänkt en tik. Sen vet jag inte om det är en frisk hindras det måste vi kolla innan.
Vår har hittills hållit sig superfrisk med undantag från något han ätit och allergi mot ett hormonkoppel. Pälsen kräver lite borstning men det är bara mysigt.
 
Här träffat en hel del Welshar och 99% har varit riktigt översexuella, även tikar och valpar på 5 månader har varit helt besatta av att rida på andra hundar. De som inte velat rida har ändå haft någon form av fixering vid andra hundar. De har varit väldigt svårstyrda och med väldigt lite Will to please.
Glada, ja onekligen, riktigt roliga och charmiga hundar men egensinniga och envisa med en hel del olater. Har väl träffat EN som tränas aktivt och det är väl den mest "normala" hunden av dem. Så det kan ju vara att de bara är rejält understimulerade.

Eller så kan ju jag ha träffat bara dåliga representanter för rasen. Det vet jag inte. Hoppas verkligen det för rasens skull :)
 
Här träffat en hel del Welshar och 99% har varit riktigt översexuella, även tikar och valpar på 5 månader har varit helt besatta av att rida på andra hundar. De som inte velat rida har ändå haft någon form av fixering vid andra hundar. De har varit väldigt svårstyrda och med väldigt lite Will to please.
Glada, ja onekligen, riktigt roliga och charmiga hundar men egensinniga och envisa med en hel del olater. Har väl träffat EN som tränas aktivt och det är väl den mest "normala" hunden av dem. Så det kan ju vara att de bara är rejält understimulerade.

Eller så kan ju jag ha träffat bara dåliga representanter för rasen. Det vet jag inte. Hoppas verkligen det för rasens skull :)
Varför blir hundar översexuella?
Olater menar du ouppfostrade då?
Jag vill gärna ha en hund med mycket ”Will to please”. Gillar okomplicerade lättlärda hundar som går att ta med överallt .
 
Alltså jag älskar welshar, men jag skulle säga att det nog inte riktigt är en ras som fungerar hos er. Många verkar ha enorma problem med att gå lösa pga jakt och behöver en del metal stimulans. Dessutom finns det viss förbättringspotential gällande hälsan - allergier och/eller öronproblem upplever jag som rätt vanliga och stors problem. (Här vet jag dock att det råder lite delade meningar men jag blev iaf avrådd från WSS av min veterinär just pga hud och allergiproblematiken som är långtifrån ovanlig).

Och jag vet att du inte frågade men vill ni ha en okomplicerad glad familjehund som inte kräver specifik träning a skaffa inte Tollare! Det är liksom inga ”lufsa runt i skogen”-hundar som älskar allt och alla och generellt är nöjda med sällskapslivet. :)

Jag tänker tex att en amerikans cocker skulle vara ett rimligare alternativ att kolla på om det är en glad och lättsam hund för promenadsällskap ni letar efter :)

@rabalder har iaf haft WSS (och har väl fortfarande) :)
 
Senast ändrad:
Ett annan ras jag tycker du bör kolla på är Löwchen, riktigt härlig ras! Man behöver självklart inte ha den lejonklippt. Om man tex har den nedklippt så är pälsvården mycket enkel.
 
Jag undrar om det finns någon här på Buke som har Welsh springer spaniel? Snart ska arbetslivet trappas ner och tänker då
på att skaffa en som hund nr 2 i familjen. Vill ha en sällskapshund för skogsturen i alla väder alltså med tålig päls.Vi brukar träna familjens hundar att gå lösa och vi motionerar hundarna mycket oftast varje dag. Men vi tränar inte någon särskild hundsport.
Jag älskar labradorer MEN stora, starka och busiga är dom och vill ha en något mindre hund. Vill ha en glad och öppen hund som gillar människor. Mannen vill ha tollare men jag är tveksam. Vill absolut inte ha en jagande hund.
Tidigare har vi haft cocker,dalmatiner, labrador nu har vi Bichon Havanais.
Tror ni wss skulle fungera hos oss?
Eurasier?
Finsk lapphund?
Eurasiern är en sällskapshund som inte kräver lika mycket som en brukshund. Långa skogspromenader är perfekt. Den är gosig, mycket familjekär och tillgiven, men älskar inte alla främlingar. Ingen skällig ras.
Finsk lapphund är socialare, mer krävande och kan vara skällig.
Båda raserna har fantastiskt lättskötta pälsar. Smuts faller av. Pälsen torkar snabbt. Fäller mkt 2ggr/år och lättplockade tussar däremellan. Ingen klippning/trimning. Badas 1 - 2 ggr/år.
 
Finsk Lapphund låter som ett jättetrevligt förslag tycker jag också! Däremot en reservation på eurasiern som @nilie föreslog - med tanke på att TS vill ha en social och öppen hund.

Vi hade två WSS på brukshundklubben hemma och de var jättefina, trevliga hundar, dock mycket aktiva både i spår och agility på klubben. Jag vet inte om de användes till jakt eller inte.

Vad sägs om en mellanpudel, TS? Ni har ju redan en trimras.
 
Hej,
jag har en welsh som i huvudsak är min sambos träningshund. Jag håller nog med som någon skrivit tidigare att den nog inte passar in på det dina föräldrar vill ha då de enligt min uppfattning kräver bra mycket mer än att bara vara sällskapshund. Våran är en social, typisk spaniel-social ;-), frisk hane på fyra år som vi haft sen han var valp. Han tränas i jakt och drag skidor/löpning och annan smått och gottträning plus att jag stjäl honom ibland och kör lite tävlingslydnad. Flera av er verkar ha tråkiga erfarenheter av rasen vilket jag tycker är lite synd då en fysiskt och psykiskt nöjd welsh är en helt underbar allroundhund men som sagt den kräver lite. Då är den enkel att leva med med allt vad det innebär och agerar som familjens clown, vi skrattar nog minst en gång per dag tack vare vår lille.
 
Tack för alla svar. Jag blir mest orolig för hälsoproblemen när jag läser era svar . Stimulans och aktivering kan vi fixa om det behövs men hälsoproblem får man leva med hela hundens liv.
Jag håller med om tollaren tror inte att den skulle passa oss. Pudel tvärvägrar mannen att ta in i huset.
Löwchen har jag inte träffat men vi vill ha en hund som tål slaskiga vintrar.
Har funderat på ESS också men dom är lite för stora och de enorma öronen i samband med all päls gör att jag tvekar på den rasen.
Har ESS ofta problem med öronen ?
 
Hej,
jag har en welsh som i huvudsak är min sambos träningshund. Jag håller nog med som någon skrivit tidigare att den nog inte passar in på det dina föräldrar vill ha då de enligt min uppfattning kräver bra mycket mer än att bara vara sällskapshund. Våran är en social, typisk spaniel-social ;-), frisk hane på fyra år som vi haft sen han var valp. Han tränas i jakt och drag skidor/löpning och annan smått och gottträning plus att jag stjäl honom ibland och kör lite tävlingslydnad. Flera av er verkar ha tråkiga erfarenheter av rasen vilket jag tycker är lite synd då en fysiskt och psykiskt nöjd welsh är en helt underbar allroundhund men som sagt den kräver lite. Då är den enkel att leva med med allt vad det innebär och agerar som familjens clown, vi skrattar nog minst en gång per dag tack vare vår lille.
Det är jag och min man som ska ha hunden inte mina föräldrar.
Menar du att welshen måste tränas aktivt för att må bra?
Räcker inte motion och att vi tar med hunden när vi gör olika saker?
 
Det är jag och min man som ska ha hunden inte mina föräldrar.
Menar du att welshen måste tränas aktivt för att må bra?
Räcker inte motion och att vi tar med hunden när vi gör olika saker?
Oj förlåt då missuppfattade jag dig.. Ja jag tror faktiskt det, om du vill ha en bra och enkel welsh i vardagen så tror jag faktiskt att den behöver tränas aktiv. Inte alls i den utsträckningen min brukshund behöver såklart vilket är i väldigt stor utsträckning men ändå regelbundet. Nu är säkert jag och min sambo inte representativ som den vanliga welshägaren kanske då vi tränar mycket men tänk på att det är en väldans stor skillnad att gå promenader och att få hunden trött mentalt, jättestor... Welshen är ju en arbetande jakthund i botten, även om den ju inte alls används som det i stor utsträckning numera. Men det finns en problemlösare därinne under den fina pälsen och den behöver få sina utmaningar. Och får den det ja då är det en härlig, rolig hund. Men det kräver sin insats det tror iallafall jag. Lycka till i valet av hund!
 
Oj förlåt då missuppfattade jag dig.. Ja jag tror faktiskt det, om du vill ha en bra och enkel welsh i vardagen så tror jag faktiskt att den behöver tränas aktiv. Inte alls i den utsträckningen min brukshund behöver såklart vilket är i väldigt stor utsträckning men ändå regelbundet. Nu är säkert jag och min sambo inte representativ som den vanliga welshägaren kanske då vi tränar mycket men tänk på att det är en väldans stor skillnad att gå promenader och att få hunden trött mentalt, jättestor... Welshen är ju en arbetande jakthund i botten, även om den ju inte alls används som det i stor utsträckning numera. Men det finns en problemlösare därinne under den fina pälsen och den behöver få sina utmaningar. Och får den det ja då är det en härlig, rolig hund. Men det kräver sin insats det tror iallafall jag. Lycka till i valet av hund!
Jag får tänka efter igen. Men jag har uppfattat det som att de flesta wss lever sina liv som sällskapshundar och inte som jakthundar?
Men jag vill inte ha en alltför krävande hund heller bara en aktiv och pigg sällskapshund och vi gillar retrievers och spaniels. Men jag tänker att tollaren är ännu mer krävande och inte lika öppen ich glad mot människor den inte känner.
 
Jag får tänka efter igen. Men jag har uppfattat det som att de flesta wss lever sina liv som sällskapshundar och inte som jakthundar?
Men jag vill inte ha en alltför krävande hund heller bara en aktiv och pigg sällskapshund och vi gillar retrievers och spaniels. Men jag tänker att tollaren är ännu mer krävande och inte lika öppen ich glad mot människor den inte känner.
Ja tollaren kräver betydligt mer.
 
Jag får tänka efter igen. Men jag har uppfattat det som att de flesta wss lever sina liv som sällskapshundar och inte som jakthundar?
Men jag vill inte ha en alltför krävande hund heller bara en aktiv och pigg sällskapshund och vi gillar retrievers och spaniels. Men jag tänker att tollaren är ännu mer krävande och inte lika öppen ich glad mot människor den inte känner.

Men en labbe då?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 908
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 348
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 555
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Familj med 3 barn, 6-12 år, haft cocker och springer innan (tant cocker åkte till himlen vid 13 års ålder för ett drygt år sedan)...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
7 908
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp