Western Padd?

S

Sasse_

Japp, nu har jag hittat sadel och en padd som är ok (från Continental, med extra stoppning i paneler). Den funkar men uppfyller egentligen inte alla mina krav på hur jag vill ha padden utformad...

Jag söker en padd som är rätt tjock har cutback, "anti-glid" material på undersidan som är lätt att göra rent samt kanalbildande över ryggrad också gärna med close contakt (för mina korta stubbar till ben ska slippa en massa tjockt tjafs mellan hästen och stubbarna) :)

Vet ni någon padd som har allt detta? I så fall, märke? Och vart får jag tag på en sånn?

(Kanske får sy en själv?) :angel::rofl:
 
Sv: Western Padd?

jag har en sånhär
http://www.scandinavianwestern.com/bilder/padbilder/fb-76.jpg

close contakt, med tacky too på undersidan, suger verkligen "fast" och ligger där den ska (har haft filtpad innan och det gled enormt om man jämför med denna) lite tunnare vid ryggrad och lätt att dra upp så det blir luftkanal.
dock ingen cutback men "formsydd", mitt halvblod med manke kan ha den utan problem :) och den är inte så jättetjock.. det är väl svårt att hitta en close contact som är tjock?
 
Jag bara använder Theraflex padar uner mina sadlar. Och är enormt njöd med de.

http://www.parelli.com/product.faces?productId=29

Sen att de har ett system som att du kan får ett bättre pasform med sadeln, har gjort så att jag behöver inte 6 olika sadlar till mina hästar.
här var lite beskrivningen om paden...

The Theraflex® Pad is a self inflating, auto-balancing pad that:

* Evenly distributes the weight of the entire saddle tree
* Improves saddle fit
* Alleviates pressure points
* Provides anti-slip performance
* Protects the horses back
* Allows the horses back to flex and move more freely
* Allows the skin to breathe, and COOLS the horse through evaporative process.
* Insures No pressure on the spine or its ligaments
* Improves air flow and release of heat
* Allows right and left balance for the rider
* Improves the feel of riding by facilitating close contact
* Improves the horses comfort and performance

Jag vet att många säger de är så dyrt men jag vill har vad är bäst för mina hästar och hittills så har jag inte hittat nåt bättre. Man kan hitta de för 2000:- och mindre på nätet.

Sen om man har en sadel som de ska växa i eller att pga träning de ändra sig i musklertur så med deras "shims" system så har jag haft den samma sadel till min quarter bara ändrade uppbyggningen efter hur han växt och ändrad sig.

för en bättre beskrivning kan du gå in till http://www.parellicollection.com/
sen klick på "Parelli saddles" till vänster och sen "shims:för all our saddle systems" i mitten. sist klick på "details" så får ,assvis med info där.

Hoppas nåt hjälper. Lycka till i din sökande...:)
 
Sv: Western Padd?

Tack tack för tipsen!

Ska kolla upp dessa! :)

Tacky Too har jag sett på internet, de verkar vara bra, men ska åka till en försäljare tänkte jag så man får klämma och känna lite.. :angel:
 
Hör av dig om du vill ser en sånt pad det är några av oss runt dalarna som har de.
 
Sv: Re: Western Padd?

Jag bara använder Theraflex padar uner mina sadlar. Och är enormt njöd med de.

http://www.parelli.com/product.faces?productId=29

Sen att de har ett system som att du kan får ett bättre pasform med sadeln, har gjort så att jag behöver inte 6 olika sadlar till mina hästar.
här var lite beskrivningen om paden...

The Theraflex® Pad is a self inflating, auto-balancing pad that:

* Evenly distributes the weight of the entire saddle tree
* Improves saddle fit
* Alleviates pressure points
* Provides anti-slip performance
* Protects the horses back
* Allows the horses back to flex and move more freely
* Allows the skin to breathe, and COOLS the horse through evaporative process.
* Insures No pressure on the spine or its ligaments
* Improves air flow and release of heat
* Allows right and left balance for the rider
* Improves the feel of riding by facilitating close contact
* Improves the horses comfort and performance

Jag vet att många säger de är så dyrt men jag vill har vad är bäst för mina hästar och hittills så har jag inte hittat nåt bättre. Man kan hitta de för 2000:- och mindre på nätet.

Sen om man har en sadel som de ska växa i eller att pga träning de ändra sig i musklertur så med deras "shims" system så har jag haft den samma sadel till min quarter bara ändrade uppbyggningen efter hur han växt och ändrad sig.

för en bättre beskrivning kan du gå in till http://www.parellicollection.com/
sen klick på "Parelli saddles" till vänster och sen "shims:för all our saddle systems" i mitten. sist klick på "details" så får ,assvis med info där.

Hoppas nåt hjälper. Lycka till i din sökande...:)



Det verkar vara en bra utformad padd, men jag är inte så jätte intresserad av att bygga upp hit och dit och så... eftersom sadeln ligger bra för övrigt (hästen har bara lite mycket manke, så jag vill köpa någon extra cm där med tex. cutback).

Sett ett liknande system tidigare med en himla bra sadeltillpassningspad "impression pad" kolla in: http://www.lollosridsport.se/impressionpad.htm

Men själva padden i sig var ju bättre utformad på Parelli! Så nog skulle det vara intressant att se en "in real"! :D
 
På min sto så behöver jag inte bygga up nåt alls men vallack som jag rider mest är det att han är "tomt" i mitten och har litare att får pressure points fram och bak med en "nerförsbacken" vinkel på bomen. Sen en av mina andra så är han för tunn frame så jag bygga up bakom bogbladerna bara. Med han (en varmblod) har jag märkt det mesta att han har mer fri rörelse med den padden än en vanligt. Sen också märka jag att sitsen är anorlunda också för mig. Och att bomen ligger rakt och inte för låg frame som så många sadlar gör utan att folk märke det.
 
Sv: Western Padd?

Hmmm... vet vad de flesta anser om H**ks här, men av en händelse trillade jag över denna padd på deras sida! Och den uppfyller faktiskt mina krav och önskemål... på bild vill säga...

http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1680

Funkade inte att länka, sorry! Sök western i sök fältet och klicka sen på western pad... Den är grön, då har ni kommit rätt, till den jag menar.

Hur är den i verkligheten? Någon som har erfarenhet av den är dom bra? Hur tjocka osv...?

Tacksam för svar!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Western Padd?

Vad jag har sett på bilder när andra haft den gröna paden från hööks är att den ser väldigt liten ut. Har tyvärr inte spanat in den så noga i verkligheten själv...
 
Sv: Western Padd?

Efter att ha provat ett 15-tal paddar har vi nu hittat den som vi tycker är den bästa. Det är en konturskuren pad i 100% ren ull, finns i flera tjocklekar och färger. Maila mig om du är intresserad av att veta mera. Vi ska snart beställa hem några stycken igen.
 
Sv: Western Padd?

Har en brun 5 Star Wool pad 32x32" 3/4", demopad (provad på häst) till reducerat pris om någon är intresserad. PM:a mig i så fall.
 
Sv: Western Padd?

Hmmm... vet vad de flesta anser om H**ks här, men av en händelse trillade jag över denna padd på deras sida! Och den uppfyller faktiskt mina krav och önskemål... på bild vill säga...

http://www.hooks.se/butik/default.asp?sidvarde=SE&ScreenWidth=1680

Funkade inte att länka, sorry! Sök western i sök fältet och klicka sen på western pad... Den är grön, då har ni kommit rätt, till den jag menar.

Hur är den i verkligheten? Någon som har erfarenhet av den är dom bra? Hur tjocka osv...?

Tacksam för svar!

Är faktiskt mycket nöjd med den padden och har sett andra här på buke som oxå gillar den. Sen måste man ju bortse från den förskräckliga färgen...:angel:
 
Sv: Western Padd?

The Theraflex® Pad is a self inflating, auto-balancing pad that:

* Evenly distributes the weight of the entire saddle tree
* Improves saddle fit
* Alleviates pressure points
* Provides anti-slip performance
* Protects the horses back
* Allows the horses back to flex and move more freely
* Allows the skin to breathe, and COOLS the horse through evaporative process.
* Insures No pressure on the spine or its ligaments
* Improves air flow and release of heat
* Allows right and left balance for the rider
* Improves the feel of riding by facilitating close contact
* Improves the horses comfort and performance

Här kan man spela "Bullshit Bingo" !! :rofl:
 
Sv: Western Padd?

The Theraflex® Pad is a self inflating, auto-balancing pad that:

* Evenly distributes the weight of the entire saddle tree
* Improves saddle fit
* Alleviates pressure points
* Provides anti-slip performance
* Protects the horses back
* Allows the horses back to flex and move more freely
* Allows the skin to breathe, and COOLS the horse through evaporative process.
* Insures No pressure on the spine or its ligaments
* Improves air flow and release of heat
* Allows right and left balance for the rider
* Improves the feel of riding by facilitating close contact
* Improves the horses comfort and performance

Här kan man spela "Bullshit Bingo" !! :rofl:


Förtydliga, vad menar du med det?
 
Sv: Western Padd?

jamen tänk efter:
Evenly distributes the weight of the entire saddle tree. Är den gjord av styvt material?

* Allows the horses back to flex and move more freely. Som om en pad skulle utgöra ett hinder??


* Improves air flow and release of heat . Var hittar man strömmande luft under en pad?

* Allows right and left balance for the rider. Det gör alla padar!

* Improves the feel of riding by facilitating close contact . Bullshit!

* Improves the horses comfort and performance. Ja , det gör alla padar i mindre eller större omfattning, det är ju därför man använder pad.

Att spela Bullshit Bingo !
 
What I do know is, you don't know shit about this pad Mr. Smarty Pants. :p ;)

* Allows the horses back to flex and move more freely. Som om en pad skulle utgöra ett hinder?? Yep, vissa pad utgöra hinder till hästens rörelse, duh!

* Improves air flow and release of heat . Var hittar man strömmande luft under en pad? Vid ryggraden, come on Bill your smarter than that.

* Allows right and left balance for the rider. Det gör alla padar! Nej du , det gär inte alla paddar, gör din läxa!

* Improves the feel of riding by facilitating close contact . Bullshit! You wish it was. Vad gör dig mest irreterade, att det finns vissa saker du inte vet om eller att du kan har fel ibland?;)

* Improves the horses comfort and performance. Ja , det gör alla padar i mindre eller större omfattning, det är ju därför man använder pad. :eek:What? Nej det gör de inte. Vissa pad är bara skit och skulle aldrig var imellan en häst och en sadel. Vissa kan gör mer skada en att hjälpa.

Konstig att denna padden som är så fullt av bullshit var i en test i tyskland med alla dessa stora och mindre märke padar och kom först i alla resultaterna. Den kan inte vara så dåligt om även tyskarna tycker om den.:angel:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp