Western sporrar

mars

Trådstartare
Någon som kan förklara de olika sporrarna i westernvärlden.
Är det olika typer inom olika grenar?
Hur långa, stora trissor används till vad?
 
Jag slår gärna ett slag för s k barrelsporrar, eller "bumpers" - det är en jämförelsevis trubbig konstruktion som mest utgör en litet mer markerad kant på hälen.
Med en känslig häst samtidigt som mina underben/fötter är ganska uttalat utåtroterade var det väldigt svårt att använda vanliga sporrar, även de allra kortaste, utan att i tid och otid råka ge signaler som jag inte alls avsåg. Det passar inte alla ryttare, hästar och situationer, men när jag upptäckte barrelsporrar öppnades en helt ny verktygslåda för mig.
37981_1.jpg
 
Jag fick rådet både av min tränare och på en westernbutik att köpa sporrar som var långa och med halsen vinklat neråt, typ ranchsporrar ungefär. Det är för att jag är kort och min häst är rätt stor så jag har svårt att nå honom på rätt ställe annars. Hade tidigare korta sporrar som var vinklade uppåt och mina sporrar nådde liksom inte fram till hästen allt som oftast utan jag fick göra jättestora rörelser med benen för att nå! vilket gjorde att det blev smådutt ibland, hårt ibland och inget ibland vilket ju blir väldigt irriterande för hästen! Nu med längre sporrar så kan jag sitta mer still, ge honom finare hjälper och få en lugnare ritt.
Däremot långa personer väljer oftast reiningsporrar som är vinklade uppåt för att de hamnar med fötterna så långt ner på hästen att de vill ha sporrarna uppåt för enkel kontakt med hästen.

Trissan längst ut är ju olika skarp beroende på hur mycket taggar trissan har, hur spetsiga de är och hur nära varandra de sitter. På mina sporrar nu har jag en jättestor trissa med jättemånga taggar och den är mild motför många andra trissor.
 

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
978
Senast: Nepenthe
·
Ugn
Hemmet Vi behöver köpa en ny ugn (blir ny micro också i vår) och IKEA är det självklara valet för oss. Men, jag förstår mig inte på skillnaden...
Svar
10
· Visningar
711
Senast: Luzzan
·
Kropp & Själ Jag har jättesvårt för tabletter. Pyttesmå piller funkar bra, och huvudvärkstabletter funkar på grund av formen. Men typ alla...
Svar
15
· Visningar
578
Senast: nullo-modo
·
Skola & Jobb Jag behöver en ny väska för kortare och längre resor. Den jag har nu är en axelremsväska men börjar släppa i en söm så börjar kolla på...
2
Svar
29
· Visningar
1 471
Senast: Avalbane
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp