Bukefalos 28 år!

Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

det vet jag väl, men jag läste tråden och hade inget att göra :devil:
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Dags att plocka fram en bra tråd. Kolla TA inridningsvideo så förstår ni andemeningen med övningen. Träningsmetoder i okunnigas händer blir farligt o du lämnar aldrig din häst. Jag skulle aldrig rida för den tränaren du beskriver, han har nog heller inte förstått ande meningen med övningen.
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Nej de finns många som tror sig kunna mkt och de är mkt otäckt. I aug så var de en kvinna här från USA hon är domare och tränare mestadels trail och pleasure och jag frågade henne ang detta med att binda ihop hästen åt ena hållet i stig bygeln och hon sa de att du får vara vä'ldigt försiktig och ha hästen i en box till att börja med och se till att de inte finns något som hästen kan fastna i och lämna den absolut inte själv och börjar den att krångla el bli lite panik så stå lite snett bakom och smacka fram den så inget händer för många hästar får lite panik och kan ramla och göra sig illa, så de är mkt viktigt att hela tiden vara hos den och börja bara med ca 5min för de är oerhört jobbigt för dom. Du vet själv hur de är att stretcha.
sen byter man sida och nästa gång gör typ 10 min och sen nästa gång 15 min men sen ska de räcka och man kan göra mkt genom att rida hästen rätt. Så hon var väldigt noga med att förtydliga att inte lämna hästen och att vara försiktig.Sen när man har gjort detta en gång och de gick bra så kan man göra de i rundkorallen men se till att hästen inte kan fastna i nått. den tränaren som denna tråd rörde verkar ju inte vara seriös el så bredde han på lite för allt folk.
När man tar mot hästar på till/inridning så måste man ha företag hoppas lilla Alexandra har de annars är de inte lagligt...:bow::bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Var det till mig eller tog du bara närmsta knapp?
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Var det till mig eller tog du bara närmsta knapp?

De var bara allmänt inte riktat till nån särsild, så jag får väl säga närmaste knapp då. Jag ville bara få fram vat Lita sa när hon var här och hon är en av USAs bästa domare och tränare. ska lägga in hennes hem sida sen jag kan ju inte skriva hennes namn här tydligen annars kunde ni bara sökt på hennes namn.:bow:
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Hej.
Måste beklaga att ni reagerar så negativt på en mycket bra metod att träna hästar på. Givetvis måste man veta vad man gör, men denna tränare är mycket rutinerad och har stor kunskap om unghästträning. Hästen i detta fallet lydde ej tygeltagen och tryckte upp ryttaren mot sargen då hon försökte svänga hästen. Att inte hästen förstår att man ska följa tygeltaget och gå dit ryttaren styr är ju en stor brist i hästens grundutbildning och detta hjälper då hästen att acceptera tygeltaget och förstå vad ett tygeltag innebär.
Att skämtsamt säga att hästen kan stå så under en fikapaus är givetvis ett skämt. Man övervakar ju alltid hästen så att den förstår övningen. Tygeln är ju bunden så att man snabbt kan lossa ifall något händer. Givetvis ska detta endast utföras av rutinerade tränare och inget för "hemmaryttaren". Detta är inte smärtsamt för hästen på något vis.



jag håller med dig!!! har inte orkat läsa allt men jag hade inte kunnat beskriva det bättre än du... använde oxå denna metod på min unghäst ett tag.. hon är bra mycket bättre nu!!!! å det var inte det minsta synd om henne under tiden heller... dessutom gör jag rörelsen på ett ungefär när jag sitter på nu för tiden innan jag börjar mitt tränings pass för att se om hon är med mig... funkar SUPER!
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

ursäkta mig lite här, men jag undrar samma sak fast tvärtom.

vad är problemet? jag är mest aktiv inom hundvärlden just nu och hjälper till med problemhundar och understimulerade och "lite för glada" unghundar. Jag har ingen utbildning inom hund, har aldrig tävlat inom hund och har inte ens gått en hundkurs. Ändå kommer folk med sina hundar till mig och ber om mina råd och min hjälp med hunden. Jag anser inte att jag är en "hundtränare" utan bara en person som råkar ha bra hand med djur och som kan läsa av situationer snabbt och komma med nya tankar och ideér, visar dem hur klickerträning och shejping fungerar och berätta lite om etologi och inlärning.

Inom hästeriet är jag däremot utbildad instruktör, ungdomsledare och en massa annat. Jag har ridit in otal hästar och ponnyer, har tävlat mycket i både hoppnig och dressyr, tagit mig an problemhästar och ridit till både ridksolans och privatägda. Jag har tränat hopplag på ponnysidan och haft både kurser och ridläger. Jag har haft dressyrträning och kurser i horsemanship, tömkörning osv...

Jag har dock varit ifrån hästarna under några år och känner att fingertoppskänslan inte riktigt är vad den varit. Jag skulle aldrig få för mig att ta mig an en problemhäst just nu, trots att jag faktiskt, i ordets riktiga bemärkelse - är tränare.

Precis samma är det oavsett vad man håller på med. Om du väljer att kalla en sån person för tränare så går det bra, men kom inte och säg till sådana att de inte ska gå runt och kalla sig tränare när de inte gör det.
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

*S* Just gällande tränare/inte tränare problematiken tror jag den kan baseras på folks definitioner gällande just träneriet...
Den största problematiken inom all djurhantering är att alla har olika referensramar och olika erfarenheter, ska man se rent krasst på det så borde jag med klassas som tränare; Jag har hållit (håller ibland fortfarande) lektioner för häst och ryttare, både i ridning och hantering, tom utomlands (men det gör jag ALDRIG om).. jag har ridit "uppvisning", tränat andras hästar både "under chef" och helt "fristående".. Men den enda utbildningen jag har på papper är djurvård, häst och stallskötsel och lite andra strökurser... och skulle nån någonsin kalla mig tränare skulle jag nog skratta :D Du är dock betydligt mer "tränare" än jag någonsin kommer bli. Men allt handlar om referenser.

Precis som den egentliga diskutionen här i tråden gällande en "lös problemet själv - hästskrälle" metod.. Används tekniken på rätt sätt och för rätt ändamål är det ett kanonbra sätt att få en häst att förstå en tygelhjälp - men felaktigt använd kan den förstöra hästen för tid och evighet. Att baserat på TS's beskrivning bedömma huruvida den är rätt använd eller ej - och huruvida tränaren skämtade eller ej - är svårt, onödigt och egentligen ganska korkat eftersom vi alla dömmer olika gällande samma saker. Precis som alla kommer ihåg samma händelse på olika sätt. De flesta händelser upplevs på helt olika sätt - och man läser in olika saker i samma mening. Som TS skrev gällande tränarens kommentar om "Vi brukar lämna dom så och gå och fika", jag personligen hade tagit förgivet att tränaren skämtade eftersom det i min värld inte existerar alternativet att lämna en häst inbunden/uppbunden utan övervakning emedan TS tog kommentaren på dödligt allvar.. vilket eg. säger mer om TS än om tränaren.

Å f.ö. så är jag JÄTTEGLAD att du finns, både här och irl. Du är ett guldhjärta bland kolbitar :D

Pouss/ den allerstädes ordbajsande lilla jag.
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Detta har tom jag, som eg inte är så westerninsatt, att stallets populära, och enl alla, mycket duktiga westerntränare gör. Fast knyter i svansen. Inte tror jag väl att hon lämnar hästen men så får den iaf gå en stund. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Det känns väldigt onaturligt måste jag säga även om jag kan förstå den lösgörande effekten.
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Fast mitt inlägg var till Paxinarion ;)
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Jo ni detta stämmer finns en ung kille i västragötaland som gör på detta vis.Han är mkt känd inom roping grenarna bäst tror jag faktiskt.
Har även bott i USA och där är det väldigt vanligt.
Men höjden av allt var på Quarter tävlingarna på Grevagården när en tjej tränade sin häst i stora ridhuset på framridningen och han skulle göra slidestopp. Fullfart rätt in i väggen 3ggr. Ingen reagera el säger nått. FYFAN:devil: J:devil:A IDIOTER.
Vad får man höra när man pratar med folk om det; Ja jag vet en del tränare tränar sina hästar så.
Va fan! Har aldrig sett el hört i USA och bodde där i 7år.
Den stackars hästen3-4år gammal hade ont ska ni veta för han gick inte rakt spår efter åt och skakade på huvudet flera ggr. Han gick jätte långt med huvudet en längre stund oxå. Vad säger ni.
Jag kallar det djurplågeri. Fyfan! Jag älskar westernridning men där går jävlare mig gränsen.:devil:

Fy faan! Hoppas att inte folk som såg bara blundade och inte vågade säga till både tjejen och ansvariga på grevagården. En häst som med full fart körs in i väggen kan lätt bryta nacken och detta var ju varken första eller sista gången denna häst fick slå huvudet i väggen. Troligtvis är denna unghäst redan förstörd, jag skulle ha blivit rosenrasande och anmält!!!!!!
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Igår kväll var jag med en kompis på hoppträning. Där fanns ett ekipage med en relativt ung häst, ryttaren hade en stenhård hand, utan flexibilitet. Det enda hon gjorde, förutom att hålla stenhårt i de korta tyglarna, var att ibland rycka i en tygel för att få hästen att svänga. Ibland funkade det, ibland inte... hästen for omkring lite som den ville.

Hästen försökte hela tiden komma loss från de hårda tyglarna genom att slå upp med huvudet, springa med huvudet på sniskan osv. Det var så uppenbart vad den sa till sin ryttare "snälla du, dra mig inte i munnen hela tiden". Men ryttaren märkte ingenting, utan drog bara hårdare och hårdare och så de kraftiga rycken i tygeln för att få den att svänga. Ibland utan resultat.

DET kan kallar jag djurplågeri!

Tänk om den hästen fick lära sig att ge efter för bettet/tygeln istället. Vilket behagligt liv den skulle få! Och vilken trevlig ridtur ryttaren skulle få.

Vad som gör saken än värre, är att det var en unghäst. Och hopptränaren uppmande ryttaren att ha martingal nästa gång... snacka om problemlösning.... *suck*

Jag mådde riktigt illa där på läktaren... det knöt sig i magen på mig och jag led med hästen...

Och som jag tidigare kommenterat här, att "knyta upp hästen" och låta hästen jobba mot sig själv och komma på hur man får bort trycket, gör inte hästen illa på något sätt. Men självklart måste man veta vad man gör, det är inget för gemene man att tillämpa hemma.
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

**raderat** :D
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Fy faan! Hoppas att inte folk som såg bara blundade och inte vågade säga till både tjejen och ansvariga på grevagården. En häst som med full fart körs in i väggen kan lätt bryta nacken och detta var ju varken första eller sista gången denna häst fick slå huvudet i väggen. Troligtvis är denna unghäst redan förstörd, jag skulle ha blivit rosenrasande och anmält!!!!!!

Näädå de var ingen som reagera.De ska tydligen vara så. Enligt vissa.:eek: Hoppas dom aldrig tränar mina hästar så?!:eek:
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Som alltid kommer du med kloka inlägg:bow:. Jag tittade på WC i hoppning för några dagar sen och kollade just hur våra svenska ryttare jobbar med tygelhjälperna. Önskar att fler såg detta... Mjuka fina händer, följsamhet och känsla. Hästarna svarade fint på små förhållningar = mycket god dressyr i grunden. Det var en fröjd att se...Mer sånt, tack:bow:
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Märkligt att ingen reagerade och agerade! Ursäkta men ibland blir jag så förvånad över hur en del av oss hästfolk beter sig, jag kan ta ett annat skrämmande exempel som jag var med om för 6 år sedan. Jag var med som hinderkontrolant på en fälttävlan, i en paus gick jag ner dit transporterna stod och fick höra att det bankade och rumlade om rejält i en av transporterna det stod folk i närheten som också hörde men ingen gick dit och tittade. Jag sprang givetvis dit och fick då se att hästen låg på golvet med huvudet under frambommen och kämpade för att komma upp " hästen var stor" jag skrek åt två gubbar att komma fort och hjälpa mig att få bort bommen, de kom men tyckte att hästen kunde ligga där för att om vi (la oss i detta) kunde ägaren bli arg och vi kunde få ovett. Jag tände på alla cylindrar och skrek till dom att genast hjälpa hästen annars hjävl.... :devil:och de vågade inte annat än att ta bort bommen, hästen kom till slut upp och det gick bra. Någon ägare såg jag dock inte till. Är inte detta också ett skrämmande exempel, att låta ett djur lida för att man är rädd om sitt eget skinn! Ynkryggar är vad dom var i mina ögon!!!
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Ja de är skrämmande!:eek:
Vad bra att ni fick loss hästen. Den var nog mörbultad så de räcker efteråt. :(
 
Sv: Westernatränares sätt att få ponny lösgjord :( *LÄS*

Man ska akta sig för att sprida skitsnack när man inte helt tydligt vet vad det är frågan om. Att binda en häst åt sidan är en väl beprövad och human övning. Man låter hästen stretcha halsmusklerna "själv" samt låter hästen lära sig själv att ge efter till bettet samt för tryck. Att en väl känd samt etablerad tränare skulle binda en häst med mulen an mot sadel eller sig själv låter icke troligt. Har du själv sett detta? Kan du med 100% säkerhet säga att det gick till som du beskriver? I annat fall kan du be om ursäkt offentligt samt pm:a mig så kan du förklara dig närmare så vi kan reda ut detta. Du kan även få en förklaring till dina funderingar angående träning. Men du kan sluta upp att smutskasta någon person eller träningsmetod utan att ha korrekt information:devil:

Håller med dig.
Känns som det kan ha överdrivits av den som berättade.

Jag har vart med när tränare satt fast tygeln så hästen har böjd hals, men självklart inte så den biter i sadeln, men så att den får lära sig att böja och slappna av, så märker den att tygeln hänger..
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp