westernsadel passande arab

Sandri

Trådstartare
Halloj!
Jag skall så småningom införskaffa en westernsadel till mig och min arab. Är nybörjare inom western och funderar på vilka modeller som skulle kunna vara passande en bred arab med kort, lite svängd rygg. Tips på modeller?
 
Roligt att du vill rida western!

Ska jag vara pessimist - så passar ingen sadel. ;) Har själv under de sesnaste fyra åren haft en passande sadel under samanlagt mindre än ett års tid. men då är det med studentekonomi, vilket försvårar avsevärt..

många märken har arabmodeller med speciell bom gjord för arabernas allmänd rundare, kortare ryggar. Hos vissa märken finns arabbommen bara i en storlek, medan andra har den i ollika bredder.

double C och Deuber and Partner (samma sadlar med olika importörer och olika namn) har jag haft och varit nöjd med. har flera olika bommodeller i fyra storlekar.
Andra har varit nöjda med Crates och circle Y, de är mer sällan ute på begagnatmarknaden och lite dyrare.

Mitt tips är att ta hjälp av en sadelutprovare, även om det är ganska långt emellan dem om man råkar bo på fel ställe. Hittar du en som har ett gäng hemma så du kan prova många samtidigt är det kanon, alternativt på en plats där många finns att låna och prova, så vet du sen vad du letar efter.

Lycka till och välkommen till sadeldjungeln! =)


edit: Jag har oxå en liten arab med bred, kort rygg.

Edit igen: Tänk på att sätesstorlekarna mäts annorlunda på westernsadlar. räkna med att leta efter en sadel som är minst 1" mindre än du haft i engelsk sadel. Själv har jag 15" som är 162 cm 53 kilo.
 
De kan va riktigt klurigt o hitta rätt sadel, har haft 2 araber, har haft Billy Cook, crates, och har nu en premier o ingen har/hade arabbom ;)
De bästa är ju att försöka att ta hjälp utav en sadelutprovare inom Westernsadlar :)
 

Liknande trådar

Fritid Skulle behöva nått gummistövelsliknande att ha när jag promenerar i skogen. Går oftast 1-1,5 mil, så inga långvandringar men har...
2
Svar
38
· Visningar
1 075
Utrustning Några tips om vart jag ska börja leta? Provade en prestige golden star i bom 37 som blev för smal. Har även lagt på en prestige hippos...
Svar
19
· Visningar
934
Senast: Anna-KarinO
·
Kläder & Bli fin Jag blev lite slumpartat bjuden på bröllop i Maj med klädkod kostym (antar att det är mörk kostym som åsyftas) och jag behöver shopping...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 946
Senast: cirkus
·
Utrustning Jag behöver tips på säkerhetsvästar som passar till långa smala, men "kurviga" tonårstjejer. Dottern har nu provat i stort sett alla...
Svar
1
· Visningar
497
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp