Gummistövlar för promenad

Skulle behöva nått gummistövelsliknande att ha när jag promenerar i skogen. Går oftast 1-1,5 mil, så inga långvandringar men har känsliga fötter så behöver kunna lägga i passande inlägg. Bra sulmönster, inte för hala, inte för tunga.
Har breda fötter med höga tår (!?) och lite bredare vader.
Helst inte mer än 1500.
Tips?
Har ett par låga från Seeland och haft i många år. Både i stall och i skog. Finns med höga skaft också!
 
De senaste fyra paren gummistövlar har som längst klarat sig i några månader innan de börjat läcka. Verkar helt omöjligt att hitta några som håller :(
Granngårdens stövlar som de (iaf här) kallar "lantbruksstövlar"!
De är extra tåliga mot gödsel och sådant som sliter på stövlar i stallmiljö också. Innan jag köpte dem hade jag samma problem som du...

"Stövel Bekina Steplite X utan stålhätta Mörkgrön 39" https://www.granngarden.se/stovel-bekina-steplite-x-utan-stalhatta-morkgron-39

@MissFideli bekväma att ha länge också tycker jag. Men jag är inte så kräsen med vad jag har på fötterna. Går ofta rätt långt i grövre jordphursskor i läder. Vilka för övrigt också stoppar väta bra om det inte når över skaften. Men många tycker de är tunga att gå i.
 
Granngårdens stövlar som de (iaf här) kallar "lantbruksstövlar"!
De är extra tåliga mot gödsel och sådant som sliter på stövlar i stallmiljö också. Innan jag köpte dem hade jag samma problem som du...

"Stövel Bekina Steplite X utan stålhätta Mörkgrön 39" https://www.granngarden.se/stovel-bekina-steplite-x-utan-stalhatta-morkgron-39

@MissFideli bekväma att ha länge också tycker jag. Men jag är inte så kräsen med vad jag har på fötterna. Går ofta rätt långt i grövre jordphursskor i läder. Vilka för övrigt också stoppar väta bra om det inte når över skaften. Men många tycker de är tunga att gå i.
Tänkte just nämna Bekina!
Haft mina i stallet i fyra år och de ser som nya ut. Går promenader i dem också men rekommenderar inte till löpning :D har varianten med stålhätta.
 
Kolla om du kan hitta något från märket BOG. De har neopren i skaftet och inbyggda handtag på sidorna, så utseendemässigt är de lätta att känna igen. De är gjorda för att vara mer bekväma att gå i än vanliga gummistövlar och det känns verkligen. Jag har haft mina lääänge och de har fått mig att älska gummistövlar. Att jag köpte dem var just för att ha något vattentätt på skogspromenader. De är lite dyra, jag hade dock ryslig tur och hittade dem för typ 350kr på utförsäljning i en butik för några år sedan. Hade jag då fattat vilket kap det var så hade jag tveklöst köpt fler...
 
Jag älskar mina Le Chameau, jättesköna att gå i, har gått nästan alla hundpromenader i dom under höst och vårslasket.
 
@MissFideli: Jag har ett par från Tretorn med neoprenskaft som jag jobbar i fält med, dvs jag går mycket med dem. De funkar jättebra till mina lite kinkiga fötter.

Särbon som också har lite kinkiga fötter har stövlar med neoprenskaft från Engelsons som han är jättenöjd med.
 
OT i tråden men har du tips på några specifika märken/modeller? Jag har aldrig hittat några ridskor som är sköna att gå i, tycker alltid just att de är klumpiga och tunga. 😁 När jag haft mer än nån halv kilometer att gå till stallet har jag alltid fått ha vanliga joggingskor på mig och sedan byta. Gummistövlar däremot har jag alltid tyckt är sköna till långa promenader, så ingen hjälp till TS tyvärr.
Sådana här kan jag småjogga i runt 4 km har jag upptäckt (när ungen har uteritt och man inte tittade efter innan O_o )
https://www.hooks.se/ryttare/skor-stovlar-chaps/ridskor/jodhpur-tirano-jh-collection-1'

Å andra sidan kan jag inte gå tre cm i gummistövlar så :)
 
Jag har mitt Aigle naturgummistövlar. Gillar!
Kan inte annat än att hålla med! Älskar mina Aigle, de har jag trekkat med på tre kontinenter! Superkvalitet - har haft mina sedan 1998 och de håller än, trots att de användes som ridstövlar, stallstövlar de första fem åren.

Dock så använder jag mig mest av mina kängor från Timbaland som vandringsskor till vardags. De håller väta nog bra så länge man inte behöver vada. Var inte så fasligt dyra, just över 1000-lappen 2017, har dock ingen koll på vad de kostar nu.
 
@MissFideli: Jag har ett par från Tretorn med neoprenskaft som jag jobbar i fält med, dvs jag går mycket med dem. De funkar jättebra till mina lite kinkiga fötter.

Särbon som också har lite kinkiga fötter har stövlar med neoprenskaft från Engelsons som han är jättenöjd med.
Jag använder också ett par Tretorn med neoprenskaft när jag seglar. Det är förstås inte jämförbart med att vandra långt. Istället står jag helt still i sisådär åtta timmar i sträck i dem. De funkar bra för mina fötter och fötterna ser inte ut som tvättsvampar heller trots hela seglingsdagar i ösregn.
 
Skulle behöva nått gummistövelsliknande att ha när jag promenerar i skogen. Går oftast 1-1,5 mil, så inga långvandringar men har känsliga fötter så behöver kunna lägga i passande inlägg. Bra sulmönster, inte för hala, inte för tunga.
Har breda fötter med höga tår (!?) och lite bredare vader.
Helst inte mer än 1500.
Tips?
Jag köpte Aimn hybrid boot. Har de i stallet, som en joggingsko möter gummistövel. Dock har de inte högt skaft. Men riktigt sköna dock stora i storlek!
 
Kan inte annat än att hålla med! Älskar mina Aigle, de har jag trekkat med på tre kontinenter! Superkvalitet - har haft mina sedan 1998 och de håller än, trots att de användes som ridstövlar, stallstövlar de första fem åren.

Dock så använder jag mig mest av mina kängor från Timbaland som vandringsskor till vardags. De håller väta nog bra så länge man inte behöver vada. Var inte så fasligt dyra, just över 1000-lappen 2017, har dock ingen koll på vad de kostar nu.

Jag vill kunna gå i vatten med dom.
 
Jag vill kunna gå i vatten med dom.
Slår ett slag för Crispi swat om du kan tänka dig läder som material och att behöva snöra. Jag avskyr gummistövlar men har traskat runt en dag i träsk med mina swat. Så smidiga att man lätt kan jogga/springa med dem också. Såg att de har lagts på rea för 1500:- på ett ställe nu.
 
Mina muck-boots var verkligen jättesköna att gå i :) ! Lätta och fotriktiga. Dessvärre höll de inte alls lika länge som jag hade förväntat mig. Men ska man inte ha dem i lera och gödsel så funkar de förhoppningsvis bättre!
Går också mycket i Muck Boots och de är förvånansvärt lätta och sköna trots att jag har en av deras vintermodeller som ser rätt klumpiga ut.
as.jpg
 
Har kollat på deras låga modeller. Sitter dom på som en vanlig gummistövel eller sitter dom på bättre? Jag tycker hällen glappar så i gummistövlar
Jag tycker att de är bättre. Jag har ganska smala fötter med höga fotvalv och jag har svårt med vanliga, platta gummistövlar. . Nu har jag köpt ett par höga stövlar från Arxus som jag har i skogen. De var dyra, men är riktigt sköna att gå i.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 105
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 266
Senast: Praefatio
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 649
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp