Bukefalos 28 år!

Westernsadlar

cowgirl81

Trådstartare
Kan man inte göra en tråd om alla westernsadlar.
Märken.
Hur de är i bomvidd jämfört med andra märken.
Vad som skiljer dom åt, med mer.
Så vet ni nått om olika sadlar och deras bomvidder. Så skriv gärna. kanske det kan bli lättare för alla och hitta passande sadel.
 
Sv: Westernsadlar

Man kan kun finde ud af det med at prøve sadlen. Det er ikke noget man kan måle sig til. Det er ikke kun et spørgsmål om bredden i gullet og bommens vinkel.

Nogle sadelmærker oplyser deres bom typer på deres webside. Så kan man måske udregne at en sadel man har prøvet har den samme bom, som en sadel man ønsker at købe. Jeg tror at Circle Y og Crates, ihvertfaldt, har rimelig tilgængelig oplysninger om deres sadler. American har vi oplevet svaret på e-mail. Continental har vi ikke haft held med at få noget at vide om, hverken online eller ved direkte email.

Bare fordi en sadel har samme mærke og endda modelnummer, kan man ikke regne med at bommene er ens. Nogle sadelmærker bruger samme nummer til flere størrelser.
 
Sv: Westernsadlar

Jo men olika märken verkar ha olika cm mellan conchos, Så om man kan jämföra med olika sadlar, så kanske man kan få en liten vägledning i jakten på den perfekta sadeln. :)

Sen en annan sak.
Har sett att man mäter olika mellan conchos, Då stämmer ju inte måtten heller.
En del mäter verkligen mellan conchos och en del på insidan där conchos sitter. Hur mäter man rätt.
 
Sv: Westernsadlar

Jag är nyfiken på att veta mer om Wadesadlar och höra åsikter om dessa, är grymt sugen på en sån när hästen vuxit klart. Känns som om det inte finns så många begagnade att få tag på...
 
Sv: Westernsadlar

Och jag är nyfiken på vad som särskiljer och utmärker de olika märkena i olika typer av sadlar, vad ni föredrar och varför, vilka märken ni vill varna för osv...

Cm mellan conchos tycker inte jag säger någonting alls, alla mäter olika och det beror på hur bom och annat ligger inuti osv.. jag har t.ex. provat en som skulle vara 27 mellan conchos som var smalare än min dåvarande som mättes till 25 när jag köpte den.

Jag har t.ex. ingen möjlighet att prova sadlar innan köp (Om jag inte har sån tur att nån finns i närheten, men det har hittills inte hänt) utan måste gå på bomstorlek osv, och vill gärna ha bästa möjliga chans att få rätt. Sen ska ju sadeln passa mig också och inte bara hästen. Det är inte helt lätt att veta var man ska börja leta bland alla butiker och annonser, och även om jag inte har råd att lägga 20 - 25 000 på en sadel så är det mycket pengar som ska läggas ut.

Min första jag hade till honom är en simco pleasuresadel, och den var suverän att sitta i men den växte han ur. Nästa sadel var av reiningmodell och var för smal trots "rätt" bomvidd + fruktansvärt instabil att sitta i för mig som är överrörlig i alla fall. Den jag har nu är en ranchsadel med extra full quarter bom,som ligger perfekt på hästen men är på tok för stor för mig.

Nu letar jag jag alltså sadel igen, till en femårig hingst med bredd överallt (och som hade en rejäl växtperiod senast för ett par månader sedan) inte mycket till manke, och till mig som vill ha 15" säte...

Dressyrsadel med extra vid bom (33-24 i bomvidd) ligger som gjuten, och han har inte heller så lång rygg. Jag tror t.ex. att en Simco Draft-sadel skulle vara för lång.
 
Sv: Westernsadlar

Ja jag är också på jakt efter sadel. Budgeten är inte så stor. Max 5000.-
Hästen har breda bogar, kort/bred rygg. Och kräver minst full Quarter.
Och det verkar svårt och hitta i den prisklassen.
Så om nån vänlig själ. Kan göra en lista på alla märken som finns. Både bra och dåliga.
Så kan man ju fylla i efterhand hur just eran bom är.
Kan skriva upp en sadel.
Double C pleasure full Quarter. den hade 22cm mellan conchos.
 
Senast ändrad:
Sv: Westernsadlar

Jag har provat några olika märken och tidigare ägt en Premier Reiner,
Jag har tyckt att varenda sadel varit för hård i sitsen (blir gropar efter mina sittben och jag får ont, "utslag" och i värsta fall skrubbsår ifall jag rider i jeans....

det jag behöver är en EXTREMT mjuk sits. På engelska sadlar som inte varit riktigt hundra har jag kunnat avhjälpa det med ett geleöverdrag.
(Inte vikten som är problemet)

Har också problem med att det är alltid en kamp mellan mig och sadeln, att stigbyglarna drar fötterna frammåt, och positionerar mig på bakfickorna.

En sadel som ligger hyffsat på pållen är en Tex Tan TomGus Reiner full quarterbom. MEN jag lider i den....

det jag vill ha är en mjuuuuuk sadel, pleasure och gärna mycket bling, och jag vill inte ha en speciellt ljus sadel.
mission impossible i norrland tror jag.....
 
Sv: Westernsadlar

Haha ja det verkar som om vi norrlänningar tampas med samma problem allihopa :)

Jag ääääälskar min Simco, mjuk och go men för smal för Willy förstås.
 
Sv: Westernsadlar

HAr du problemer med drejning at stigbøjler, kan drejer fåes. Vi har en sæt på den ene af vores sadler, på grund af konens dårlig knæ.

Billedet her er af hele sadlen, men drejerne kan ses derpå.

roper1.JPG


Det er vigtig at måle bredden af fenderstroppen og stigbøjlerne inden man bestiller sådan nogle. Vores er 3" og kan dreje helt rundt.

Ellers skal man dreje sine fender hårdt, evt efter at have fugtet læderet, og så binde dem på plads eller komme en kosteskafte igennem. De skal overdrejes for at have en sandsynlighed for at passe. Ellers kan man lede efter en sadel med tyndere stropper (2,5" el 2") og lettere læder.

Hvis problemet er at din ben altid kommer for langt frem, er det meget muligt at sadlen tipper lidt frem, så du skal bruge din ben til at holde dig tilbage i sadlen. Det er en sadeltilpasningsproblem og desværre meget almindelig. Prøve at ligge din sadel på en bom af et eller andet art som kan holde din vægt. Og så komme håndklæder eller andet under det foran indtil balancen er rigtig. Eksperimentere lidt, for at se om du akn få en bedre opstilling på denne måde. Så se om det føler anderledes i forhold til når du har sadlen på hesten. Det kan være at sadlens opbygning bare ikke passer til dig, men det er også meget muligt at det skyldes balancering på hesten.

Hverken af os her i huset kan holde ud at sidde i en reiner sadel. Heller ikke pleasure. Vi har mere held med roper sadler. Men tipper de frem, kommer vi også til at skyde benene frem.

Med hensyn til jeans, være opmærksom på om der er en kraftig eller en let syning indvendig. Det kan gøre rigtig meget forskel. Derfor rider vi primært i Wranglers, som har den let syning indvendig og de kraftige udvendig. Mange andre mærker er omvendt.
 
Sv: Westernsadlar

Hur är det med bling på sadlar i trail och reiningklasser?
Känns som att det inte är så nödvändigt med bling där, fast snyggt är det ju :d
 
Sv: Westernsadlar

Jag köpte en Dakota för 3 lax endast! Från 99 så några år på nacken men bra skick! full qh, 21-22 cm. supersnygg färg oxå! Passade mig väldigt bra när jag köpte den då jag var helt ny inom western o red mest engelskt. Ger helt korrekt sits.
 
Sv: Westernsadlar

Det är inte nödvändigt med bling i någon klass faktiskt :)

Och ja det finns dom som har silver på reiningsadlarna.
 
Sv: Westernsadlar

Som wrangler siger, er det imod regelbogen at giv ekstra for bling (ihvertfald i de fleste af dem). Ønsker man det for sin egne skyld, kan der også købes sætter af bling, som man kan tilføje sadlen.

Det er mest pleasure, hvor bling er almindelig, men heller ikke der, må man dommes af det.
 
Sv: Westernsadlar

Ja stigbygelsaken var intressant! Har problem med att det kan göra ont på knäna osv när man rider så kunde man slippa att behöva vrida fendern så skulle det vara skönt :-)
jag har rider bara barbacka eller med hoppsadel just nu, man kanske ska satsa på hunter när man ändå har den utrustningen...
men då har vi norrlandsproblemet igen då det inte så ofta brukar vara hunterklasser här...
jeansen får jag inte skav där sömmarna sitter, får mest under sittbenen eller på bredaste delen av rumpan och på vaderna.. Funderar lite på att prova ett par wrangler qbaby, har haft wrangler, crocker, lee osv tidigare och konstigt nog har det varit bättre ju billigare byxorna varit (tunnare tyg tror jag?) bikbokjeans för 99kr har varit bäst...

Jag tror jag är en väldigt krånglig person / kropp, för jag brukar klösa sadlarna trots att naglarna inte är speciellt långa.
men drömmen är en riktigt tjockt stoppad bling pleasuresadel... Och ett par chaps så att jag kan ha ridbyxor under hehe :-)
 
Sv: Westernsadlar

Det går ju att forma om fendrarna. Jag har aldrig haft problem med fendrarna trots att jag har knäproblem ;)
 
Sv: Westernsadlar

Det är som tur är bara på utsidan det gör ont pga att i vissa har det blivit en 'skarv' vid knät.
Att de går att forma om vet jag men det har inte varit aktuellt då det inte varit min sadel. Har fått ont av att det blivit knöligt av sadelgjorden vid vaden, att fendern fastnar i stövelskaftet i bootsen osv... Och engelska sadlar e väl inte bättre ioförsig, blivit nypt ett antal gånger av stiglädrena och fått blåmärken på knäna av knästöden osv... Jag vet inte vad jag gör när jag rider haha!
Sist jag red så red vi 2st samtidigt barbacka. Finns inget att göra illa sig på förutom manen... Har blodat ner ett antal gånger då jag skurit mig på håret...
 
Sv: Westernsadlar

Kan jag få smyga in här med en fråga om riggning? På mina hästar (två) hamnar sadelgjorden för långt bak vilket innebär att den "går snett" på de flesta sadlar. Om jag ska sadla så att sadelgjorden ska vara lodrätt mot riggningspunkten så innebär det att den kommer för långt bak på magen för att sedan glida fram till sitt rätta läge när hästen börjar röra sig, eller så måste jag lägga sadeln för långt fram. Vad ska jag leta efter för riggning tro?
 
Sv: Westernsadlar

Så længe den ikke trækker sadlen frem, kan du ligge gjordstroppen skævt. Det gør vi altid, men CorrecTORen sørge for at sadlen holdes tilbage på plads. Så hvis din sadel trækkes frem, skal du finde en løsning der virker for dig. Hvis din sadel bliver liggende, selvom gjordstroppen ligges skråt, er der ingenting at bekymre sig om.

Du skal altid ligger gjorden den rigtige sted, fordi ellers kan du ikke stramme gjorden rigtig til. Den bliver for løs når den glider tilbage og spænder du den til for langt tilbage, er det ikke længere over brystbenet!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
389
Senast: liiinnea
·
Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
690
Senast: Sorgsen
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 352
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp