Bukefalos 28 år!

Westernsadlar

S

skimmer

Hur räknar man tum och bomvidd på dem (om man jämför med engelska sadlar).
 
Såja, inte bli sur nu. ;)

Det är inte så himla lätt att förklara, men jag gör ett försök. Någon annan får gärna lägga till eller rätta mig.

Sitsen:
Storleken mäts lite olika på western resp. engelska sadlar. Dessutom kan man uppleva samma tum på westernsadel som olika stort beroende på om sitsen är flat eller skålad och om man är lång eller kort. Generellt sett kan man säga:

Western 15" = engelsk 16-16,5"
Western 16" = engelsk 17,5-18"

Bomvidd:
Ännu svårare eftersom det varierar en hel del mellan olika märken, bommens form och längd samt hur hästens rygg, manke och bogblad är formade. Det kan t.ex medföra att en smal bom, konstigt nog, kan passa på en bred häst och tvärtom.

Generellt gäller att semiquarter horse-bars = smal bom, ca 29-30" i engelsk, quarter = ca 30-31", full quarter = ca 31-32" etc. Sedan kan bommarna vara modifierade så att t.ex. en semiQH är vidare fram än normalt och därför kan passa på exempelvis en smal häst med breda bogblad.

Om du funderar på att köpa en westernsadel, vänd dig till en westernbutik med kunnig personal eller prova bra begagnade sadlar. Vanliga ridsportaffärer säljer ibland westernsadlar, men kan sällan något om inpassning. Åtminstone inte de jag har träffat på i min jakt på sadlar.

Köp inte en ny sadel under 5000:-. Det är tyvärr i merparten av fallen skitsadlar som passar få hästar och är dåligt gjorda. I värsta fall kan de skada hästen om de har t.ex. skruvar, spikar eller häftor på olämpliga ställen, undermåligt läder eller hantverk så att ryttarens säkerhet äventyras.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Kan någon hjälpa mig att tyda märkningen på denna sadel? Bommvidd? Tillverkingsår? Mm? Det är en Jeffries Falcon 18 tum
Svar
2
· Visningar
418
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Trainers sadlarna. Om man har en dressyrsadel från Trainers som ligger bra på hästen kan man då tänka att även en hoppsadel från...
Svar
0
· Visningar
517
Senast: Pemallun
·
Utrustning Har kollat på en pessoa sadel 16 tum, sitter bra på hästen och sätet är bra för mig men stropparna är för korta och eh gjord på 130 är...
Svar
8
· Visningar
762
Senast: Sorgsen
·
Utrustning Sadlar och bomvidd, Hur vanligt är det att en bom ändrar vidd? Vill en omvärmd bom återgå till ursprungsvidden, om den varit vidare...
Svar
0
· Visningar
405
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp