Westerntyglar på distanstävling..

Mirraya

Trådstartare
Det förekom ju tidigare en diskution här om någon som vart utesluten vid målgång på en CR för att hon ridit med westerntyglar och de skulle räknas som spö för de kunde ju användas framåtdrigande(har för mig att det var så det var..)?

Nu under en av de tävlingar jag var på under sommaren red en ryttare i westernsadel och westerntyglar, det var tävling och ingen som helst diskution om att det inte skulle vara tillåtet. Då jag red bakom denne ryttare i en uppförsbacken klatchade denne till hästen på baken med den ena tygeln för att få en bättre galopp.

Hur förväntas man agera i dessa lägen? Vad gäller och vem ska kontrollera att man inte driver med tyglar osv? Skulle jag ha anmält detta? Ingen av oss red för placering och det var heller inget som hände flera gånger, men tankarna gick till den där stackars ryttaren som tydligen vart utesluten pga sina tyglar...?
 
Sv: Westerntyglar på distanstävling..

Jag hade informerat ryttaren om att det inte är tillåtet att driva hästen framåt med tyglarna. Hade inte anmält för en sådan sak.
Om ryttaren blivit arg för att jag snällt påpekat att detta inte är ok så hade jag nog informerat domaren som kunde förklara för ryttaren.
// Linda
 
Sv: Westerntyglar på distanstävling..

Nä jag anmälde inte detta heller, tänkte mer på frågan om det är ok att rida med westerntyglar eller ej? Blir ju lite fel om vissa blir uteslutna i en CR och andra får rida T klasser utan problem?
 
Sv: Westerntyglar på distanstävling..

Nä jag anmälde inte detta heller, tänkte mer på frågan om det är ok att rida med westerntyglar eller ej? Blir ju lite fel om vissa blir uteslutna i en CR och andra får rida T klasser utan problem?

Jag håller med dig,det ska vara lika regler som gäller! Och detta borde domaren kolla när hästarna startar liksom de kollar att inte spö används. Arrangörerna kan väl ha några vanliga reservtyglar liggane som de tillhandahåller de som måste ta av sina westerntyglar. Såg på bilder från Billingeritten att en ryttare rider med westerntyglar så man efterlyser ju korrekt information om detta är OK eller ej!?!
 
Sv: Westerntyglar på distanstävling..

Om jag fattat rätt så beror det på en de sedan har vanlig engelsk sadle eller westernsadel. Rider man med westernsadel kan vanliga tyglar fastna i knoppen och det kan orsaka stora problem. Rider man däremot i engelsk sadel så kanske domaren tycker det är mer uppenbart att tyglarna endast är till för ett drivande syfte.

Detta är alltså som jag fattat och ingen sanning.
 

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 809
Senast: Em-Jay
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp