Bukefalos 28 år!

Westersadel anpassning

M

Mooniie

Var inte riktigt 100 på vart jag skulle lägga tråden så den hamna här nu.

Det är så här, min mamma har köpt en western sadel till vår tinker, men jag är lite osäker på om hon verkligen vet hur den ska ligga på hästen, därför undrar jag om det finns någon westernmänniska som kanske kan förklara hur långt fram/bak sadelen ska ligga och sånt kanske visa en bild också om det finns någon.

Skulle hjälpa väldigt mycket, jag är lite bättre på utrustning och hur det ser ut på hästen än vad hon är och dom sadlar jag sett förut har inte legat som denna gör, men jag är som sagt inte heller riktigt 100 då det var ett tag sen jag sadlade med en western sadel och sånt.

så snälla hjälp mig gärna ni som kan!

Tack på förhand.
 
Sv: Westersadel anpassning

Ta ut en sadelutprovare som kan se direkt på plats hur den ligger.
Det är omöjligt att säga över nätet hur sadeln ska ligga på just din häst
 
Sv: Westersadel anpassning

Bilder på hur det ser ut skulle vara till hjälp (nåväl, perfekt går inte att få via nätet men åtminstonde en vink).

Jag sadlar westernsadel lika långt bak som en engelsk (ett par fingrar bakom bogbaldet). Sadeln ska ligga ann jämnt hela vägen. Ligga ann fram men inte klämma. Bra pad med en ordentlig kanal är ett måste.

Sadelutprovning
Westernsadelns delar och konstruktion
Inte perfekt men lite hjälp iaf.
 
Sv: Westersadel anpassning

fyller på med: Se till att sadelns bom inte går längre bak än det sista revbenet fäster.

Som sagt, det är samma sak vilken sadelmodell man än har. Hästen har det sadelläge den har.
 

Liknande trådar

Utrustning Har ju lånat en sadel som Legat bra på min häst men ska lämna igen den imorgon då ägaren plötsligt kommit på att hon behöver den på...
Svar
5
· Visningar
695
Senast: Sorgsen
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag skrev om dethär i min andra dagboks tråd men jag in såg att jag vill göra ett tydligare inlägg om det i en egen dagboks tråd. Och...
Svar
12
· Visningar
2 063
Senast: Mauen
·
Utrustning Tjo, jag sitter och velar på om jag ska skaffa mig en ridkjol, men det finns ju några olika sorter. Jag har ridit i min regnrock ett par...
Svar
8
· Visningar
671
Senast: Fiorano
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 684
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp