Bukefalos 28 år!

What to do? (långt inlägg)

T

Trolltott

Jag tänkte höra lite vad ni här har för tips och råd angående ett problem jag har.

Jag är fodervärd på en haflinger som är 11 år. Han har stått i två år pga operation för en överbelastad has. Han är nu iaf. hel och ren och sätts sakta igång. Jag har nu precis fått börja trava efter tre månaders skritt.

anyway, eftersom jag inte bor i närheten utav ägaren så fick hästen flytta till mig. och sen dess har han varit underligt. (jag har haft hästen två år innan nuvarande ägaren fick honom, och då var han världens mest orädda häst). Han är rädd för mycket och rider jag ut ensam längre än 20 minuter så börjar han bli nervös och vill absolut hem. Vilket gör att han blir väldigt stark och det hela blir nästan läskigt.

Vi var ute på en ridslinga i skogen och i slutet på den slingan finns en äng och på den ängen finns en "trädö". Jag red runt den ett par varv, men när jag skulle byta varv och skulle förbi stället där man rider hemåt, så började han kasta sig och bli helt knäpp. Så jag böt varv och då gick det bra..

Hos ägaren så hade han alltid sällskap när han red ut efter en incident där han drog med dottern. Så han har praktiskt taget alltid haft sällskap ut under 5-6 års tid.. Under dom två åren innan som jag var medryttare så gick han att rida ut själv på super bra. Han lufsade omkring utan problem.
Han är super go när jag rider ut med sällskap, men så fort jag rider ut själv så blir han knäpp efter drygt 20-30 min.. Och det är inte lätt att få ridsällskap i vårat stall eftersom det bara är 3 personer som rider här och ingen är där samtidigt.. :(

Hur bryter man en sån här vana på bästa sätt? Innan han blir "knäpp" en dag och kastar av mig för att han vill hem så himla gärna.

+ att när vi ska rida ut så måste vi även rida över ett tågspår, så jag är lite rädd för att han ska bli "hemkär" och dra en dag och därmed springa över spåret och bli skadad. Så jag är lite rädd för att rida bortanför tågspåret just nu eftersom han är så pass hemkär.

Rider jag bortåt och vi rider i paddocken kan jag bara rida 20-30 minuter där innan han börjar takta, skrika som en besatt efter kompisarna och bli helt stinslig...

Någon som har några bra tips för hur man på bästa sätt får bort sånt här beteende ? Jag älskar hästen så grymt mycket att jag absolut inte vill bli av med honom. Men jag vill samtidigt inte behöva vara rädd för att rida honom.
 
Sv: What to do? (långt inlägg)

Min haflinger kan bete sig likadant. Nu har vi flyttat till ett nytt stall för någon månad sen och då har det här beteendet kommit tillbaka, han känner sig väl inte riktigt hemma än.
Enda sättet att bli av med beteendet är att fortsätta rida. Om du är rädd, ta med dig någon annan som går bredvid/cyklar.
Tänk på att du måste hålla dig lugn. Prata gärna med honom, eller sjung (så blir både du och han lugn) och gör det hela tiden under ritten. Varje gång han slappnar av och frustar, beröm jättemycket. Varje gång han inte gnäggar och slutar takta, beröm beröm beröm!
Lycka till...
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·
  • Artikel
Dagbok Jag bytte stall i december efter att jag hamnat dels hamnat i mellan två parter som inte var helt överens och för att jag kände mej...
Svar
3
· Visningar
1 101
Senast: cirkus
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 409
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp