Bukefalos 28 år!

What to do?

Sv: What to do?

Vill framhålla att jag inte är ute efter att nedevärdera hästen i fråga, saker är som de är för att jag är som jag är.
Det vill säga, du har dåligt samvete och dåligt självförtroende. Kanske Parelli-varianten inte är något för dig??? Som någon sade, träna att få hästen att gå mellan stall och hage utan att du blir medsläpad som en vante. Lär hästen att stanna med hjälp av handsignaler och lite andra trix. Använd ditt sunda förnuft. Jag köpte en bok (lär känna din häst har jag för mig att den hette) till min dotter vars häst kan agera som din på grund av att min dotter inte visar var skåpet ska stå. Något som kan bli rent av farligt i förlängningen. Denna bok var absolut mycket basic och tog upp lite olika övningar som tagits fram/anamats av olika NH-folk. Lätt för dottern att träna på och hästen är banne mig tröttare efter ett sånt träningspass än om hon får en hårdkörning på stubbåkern. Det behöver inte vara så kompliserat och det behöver inte vara perfekt. Men du måste skaffa dig ett mål. Jag tycker att ditt mål i första hand ska vara att kunna leda hästen i löst grimskaft mellan hagen och stallet. Du måste få tillbaka självförtroendet, och se det som självklart att hästen går där den ska. Visar du med din egen säkerhet att det är självklart att hästen går bakom dig mellan hagen och stallet, så kommer den också göra det. Går du och spänner dig så spänner sig hästen också. Kan han inte lita på dig, så tar han initiativet själv, och du släpas efter.
 
Sv: What to do?

Okej, då förstår jag bättre bakgrunden till det hela.

Jag tror att mycket av problemen du har med din häst grundar sig i att du är alltför osäker - och inte blir det bättre när du upplever att ingenting går framåt; det blir en negativ cirkel av det hela!

Antagligen skulle du behöva hjälp av någon som kan visa dig hur du ska hantera och rida hästen så som du önskar - så att du successivt känner dig säkrare och hästen kan börja ta dig mer på allvar.

Hittar du ingen sådan person ganska snart skulle jag inte tveka att sälja hästen om jag var du. Jag tror det är den bästa lösningen för både dig och hästen (under förutsättning att han kommer till någon som klarar av honom bättre). Du har väldigt stora problem med honom under lång tid - så det är fullt förståeligt att du inte tycker att detta är varesig kul eller särskilt givande längre. En eloge för ditt stora tålamod - de flesta hade nog gett upp långt tidigare!!:p

Man ska ju känna att man har en realistisk möjlighet att nå målet för att känna sig motiverad att lägga ner massa arbete och energi på en sådan här grej. Du tar ju en viss risk också när du jobbar med honom själv och hamnar i situationer du inte känner att du klarar av - vilket säkert hindrar dig från att testa nya grepp och komma vidare på egen hand. Självklart ska du vara rädd om dig!

Känner du forfarande att du vill hålla på med hästar så kan du alltid lägga ner lite mer tid och energi på att hitta en som passar dig bättre och som inte skrämmer dig lika lätt. Hästar är ju väldigt olika - det finns en för alla!
 
Sv: What to do?

HeJ!

Jag instämmer väl mest i vad övriga sagt- det ska vara roligt att ha häst, kanske inte varje dag, men det ska INTE kännas som du känner mest hela tiden!!

Angående allt du inte lyckats göra, tex Parelli, så är det kanske inte rätt sätt för dej? Du är kanske mer en "traditionell" hästmänniska som just nu försöker tvinga in dej i en annan syn på saker och ting. Hästar brukar känna direkt när maan är osäker på nånting och då blir det naturligtvs helt fel.

Jag har lärt mej massor av min häst- kanske dags att ta ett steg tillbaka och försöka förstå vad pålle vill säja? Eller, uppenbarligen, du vet ju att pålle vill bli stimulerad, men att du inte riktigt fixar det? Då ska du kanske sälja, så ni båda blir gladare?

Det är inte fel att "ge upp" och inse sina begränsningar, man kan inte trivas med alla individer!

/ Lavinia, som kämpar vidare med sin nya stjärna varje dag..
 
Sv: What to do?

Jag tror att du kan återfå ett fötroende, som har gått förlorat genom att lära känna honom, på ett annat plan. Varför inte tömköra honom på volt.
Ge dig tid, att lära honom dina kommandon ifrån marken, och ge dig själv tid.
Det handlar inte om att arbeta honom timvis utan mellan 20-30 min.
Det inger dig ett annat förtroende för din häst.
 
Sv: What to do?

Jag känner igen mig jätte mycket i det du skriver. Har en häst hemma som jag föll för och köpte när han var 1½ (och jag 15...), idag är han fem år och jag känner att jag inte orkar längre. Det finns ingen häst som jag älskar så mycket, men det finns heller ingen häst som jag kan bli så arg på. Vi drar helt enkelt inte jämnt, den vardagliga hanteringen fungerar inte så bra som den borde (även om det går bättre nu än innan) och min motivation börjar tryta.
Jag har, efter många timmars funderingar och samveteskval, kommit fram till att det bästa för oss båda är att han får komma någon annanstans. Jag kommer att skicka honom på utbildning och försäljning och jag hoppas innerligt att han hamnar på ett ställe där kemin stämmer bättre, för det är han ändå värd...

Summan av kardemumman är att ibland krävs det en drastiskt förändring, känner du att det efter två år inte går längre, så sälj eller låna ut hästen, ingen av er tjänar på att du "bränner ut dig". Vill du ändå göra ett sista försök att hitta ny motivation och behålla hästen - ta hjälp! Låt någon kunnig hästmänniska komma hem och se hur du brukar göra, för att sedan kanske ge dig förslag på andra tillvägagångssätt?
Så gjorde i alla fall jag när jag inte klarade av min ponny (som inte accepterade mig som ledare för fem öre), idag är han som en hund och litar på mig till 100%, det tog drygt två veckor med stenhård träning, idag räcker det att man friskar upp minnet på honom någon gång ibland för att han ska sluta ifrågasätta mitt ledarskap.

Tänk kanske också över vad du vill få ut av att ha häst, fyller inte din häst kraven eller helt enkelt inte passar in, så kanske det är bättre att hitta en häst som är mer lämpad för just dig.
Jag har efter många år som (någorlunda) aktiv (ponny-)ryttare och även tävlingsryttare på låg nivå, kommit fram till att just nu är det inte ridningen som lockar, utan jag vill hellre hålla på med unghästar och så, och det är också en av anledningarna till varför jag ska sälja hästen jag skrev om ovan. Jag vill göra något nytt, för att det passar mig bättre och för att se om motivationen och glädjen till/med hästarna kommer tillbaka...:)

Många här i tråden har kommit med jätte bra tankar och idéer, så fundera lite och försök sedan komma fram till vad som är bäst för Dig!
Jag hoppas det löser sig till det bästa, både för dig och din häst!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: What to do?

Ja, men går det ens? Jag menar att intresset kan väl knappast vara stort..

Ett 8-årigt halvblod, 167 cm, valack. Grundriden, men inte inte regelbundet riden på 2-3 år så.. i övrigt vet jag inte för jag har inte ridit mycket, som sagt.

Om hästen är frisk så är det väl inte ett problem att bli av med den. Som någon sagt lämna den till ett försäljningsstall där de tar provision. Så är det bekymret ur världen. Värre är det när man försöker bli av med en häst som inte är fullt frisk, men som vet tycker skall vara en promenadhäst. Suck...som dessutom är en liten fartfläkt. De som vill ha fartfläktar vill ut och tävla.

Hälsning Maja
 
Sv: What to do?

Sälj!!!

Alla hästar passar inte till alla människor. Det ska vara roligt att hålla på med sin häst. Fel häst är som ett dåligt förhållande, det finns ingen anledning att hålla kvar vid det. Både du och hästen skulle ha det bättre om ni fann "rätt partner".
 
Sv: What to do?

*kl*

Tack för alla svar!

Jag håller just nu på att kolla upp olika möjligheter och har även med er hjälp fått kontakt med personer som förhoppningsvis kommer vara till hjälp. Än vet jag inte hur utgången blir men har lite mer att stå på nu känns det som!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp