Whippet-hundar =)

Z

Zetagumman

Tjoo=)

Jag hittade ingen tråd om Whippet hundar så jag skapade en=) Sorry fall det redan finns en sådan här tråd... Lägg gärna in bilder på din/dina Whippet hundar=)
Jag tänkte lägga in några bilder på min och familjens Whippet hane Vincent=)
25834262.jpg

Nu, när han är 5 i år :)

25834441.jpg

Första dagen vi hade honom hemma=) :banana:

Kramizzaaar Hanna:bump:
 
Sv: Whippet-hundar =)

Tackar=) Kul att du gillade honom:) aa.. Jag såg den tråden precis efter jag skapade tråden.. ;)
 
Sv: Whippet-hundar =)

Har en whippettant på 14 år :love: Hon bestämmer allt i huset, man har inget val :D Är pigg och glad, om än stel och bortskämd :angel:

Min ljuvliga Nina
jvulen.jpg

ninabusar.jpg
 
Sv: Whippet-hundar =)

Guu vad söööt=) Och 14 år gammal? Mycket pigg för att vara så gammal:love:
 
Sv: Whippet-hundar =)

åh så fin. Jag vill också ha en whippet! (har redan två andra underbara vovvsingar)
 
Sv: Whippet-hundar =)

Tycker verkligen att de är vackra, era whippets :-)

Kan inte nån berätta lite mer om hur det är att ha en whippet? Hur är de att uppfostra? Hur stora blir de? Vikt?

Vill veta allt intressant!
 
Senast ändrad:
Sv: Whippet-hundar =)

Söting =) Är han bara 9 månader? Han är ju bara en sötis=)
 
Sv: Whippet-hundar =)

Jag som är bara 12 år, tycker att det är mycket lätt att ha en Whippet. Vincent var väldigt lätt att uppfostra. Hur var det med era Whippetar? Var de lätta att uppfostra? Jag tror Vincent är ca 52 cm hög och väger 11-12 kg tror jag..:S Fall jag inte har fel. Men som sagt jag vet inte så mycket..

Kramizzaar Hanna=):bump:
 
Sv: Whippet-hundar =)

Kan inte nån berätta lite mer om hur det är att ha en whippet? Hur är de att uppfostra? Hur stora blir de? Vikt?

Whippet är vanligtvis en pigg, vaken och aktiv hund. De brukar uppskatta att vara med på de flesta aktiviteter och jag upplever dem som lätta att uppfostra till "okay hundar". De har ett stort behov av att få springa lösa då och då, men har stark jaktinstinkt. Eftersom de jagar med synen är det viktigt att man inte släpper hunden där det brukar dyka upp harar eller andra "bytesdjur" i tid och otid. Visserligen är whippet ofta mycket lättare än andra vinthundsraser att ha lös, men det är nog extremt svårt att avbryta en whippet om de börjat jaga - och de reagerar snabbt och kommer in i jakten snabbt.

Har man tur så blir hanhundarna 47-51 cm och tikarna 44-47 cm. Det finns dock väldigt många stora (och ännu vanligare - tjocka) whippets. Tror att de brukar väga strax över 10 kg.
 
Sv: Whippet-hundar =)

Vilken sötnos.

Jag har en whippetgrabb som fyllde 1 år igår. Tror han är runt 50 hög och vägde 13.8 hos veterinären i veckan men han är tunn så han skulle behöva väga lite mer.

Malte är en :devil: just nu , väldigt kaxig, försöka dominera så fort han får tillfälle, envis, vill ha ständig uppmärksamhet och piper/skäller så fort han inte får det. Är modig och framåt men ganska stressad av sig så vi får jobba mycket med att han ska slappna av trots att det ex kommer folk hit. Räcker att man släpper en fis så far hunden upp och är laddad till 200 % ;):p Fast jag har hört sägas att vinthundar är ganska vilda som valpar men att lugnheten kommer med åldern, jag hoppas det är sant :angel:

Förutom det så är det en go hund, jag har inte haft hund innan men tycker han är lättlärd (lär sig även otroligt snabbt hur man öppnar skafferiet, hoppar upp på bänkar mm :p), om än lite nonchalant just nu men jag tror det är mkt hormoner som spökar för tillfället. Trick lär han sig hur kvickt som helst och vardagslydnaden fungerar bra hemma, tyvärr inte blivit så mkt tillfälle att träna i samhälle bland folk och hundar.

Jag har han lös i skogen varje dag och det fungerar bra men man får hålla efter honom så han inte knallar iväg för långt men han lyssnar bra, rådjur och älg bryr han sig inte om särskilt mkt, ett par gånger har han kutat efter hare. Hemma kan jag inte ha han lös om jag inte har 100 % koll på honom, han är väldigt kaxig och självförtroendet är på topp på hemmaplan och han drar iväg på egen hand om han får tillfälle.

Mycket av de problem vi jobbar med tror jag har med åldern att göra, sen han blev könsmogen har det gått lite upp och ner med fostran men just nu är det som värst. Men jämför jag med min jobbarkompis hund i samma ålder som ligger som en grävling i kopplet, noll kontakt med matte osv så tror jag min vovve känns väldigt lydig. Som sagt, min första hund så jag vet inte riktigt vad som räknas som lättfostrad eller inte. Jag vet bara att jag fått en väldigt kaxig hund som inte direkt underlätta fostran.

Malte:

kort003.jpg


kort006.jpg


s31.jpg
 
Sv: Whippet-hundar =)

Världens underbaraste whippar:love:Finns det någon bättre och mer härlig hundras eller,skulle inte tro det;)Bidrar med några bilder på min whipp-pojke på 2,5 år.

PICT3189.jpg


PICT2998.jpg


PICT2535.jpg


Sitter på jobbet så har inte fler bilder sparade, återkommer med mer mysbilder, för sånna finns det gott om,hihi!
 
Senast ändrad:
Sv: Whippet-hundar =)

Oj vad annorlunda den såg ut för att vara whippet. Ser nästan ut som en schäfer korsning i huvudet. Är den renrasig eller har den lite schäfer i sig;)
 
Sv: Whippet-hundar =)

Oj vad annorlunda den såg ut för att vara whippet. Ser nästan ut som en schäfer korsning i huvudet. Är den renrasig eller har den lite schäfer i sig;)

*asg* Ja undra om det inte är lite schäfer elelr ngt annat i honom, kanske förklarar att han är så överkaxig. Han verkar själv tro att han är en stor rottweiler.

Nädå, han är så renrasig han kan vara. Färgen kanske är lite ovanlig för en whippet men den uppfödaren avlar just myckat på röda, beiga och svarta whippar.
 
Sv: Whippet-hundar =)

Så fina alla hundar är! Jag har helt snöat in på whippet och har planer att skaffa en om nåt år.... Dum som är sitter jag redan och kollar annonser men det gäller väl att bita ihop.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 218
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 547
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej! Jag är på jakt efter en ny hund. Hunden kommer utbildas till patrullsökhund och leta efter försvunna personer. Då jag inte vågar...
Svar
6
· Visningar
653
Senast: Nordthor
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 752
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp