Whippet, vilken trevlig hundras

Status
Stängd för vidare inlägg.

KisseNova

Trådstartare
Häromdagen skulle vi flytta på pojkvännens gamla oldsmobile, den fick bensinstopp utanför ett hus som vi kört förbi så många gånger. Inget märkvärdigt med det, men ute i trädgården fanns bla 2 whippets. Fick lov att prata med dom, åååh jag blev kär :love: Pratade med en ung kille som berättade att dom hade uppfödning. Jag hittade deras hemsida när jag kom hem och läste om deras hundar. Hundarna var rätt framgångsrika på utställning och efter detta charmiga intryck vid landsvägen så blev jag sugen på en whippet.

Är det någon som vet vad som krävs för en whippet i boende och sysselsättning? Ska inte skaffa hund än, men när jag väl blir sambo är det tanken att skaffa hund , om tiden räcker till.
 
Sv: Whippet, vilken trevlig hundras

Välkommen in i vinthundstråden:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1014541

Där finns det flera med whippar, och många med kunskap om rasen. Men lite kort så är det en förhållandevis enkel hund. Som alla andra vinthundar är den lugn inne och aktiv ute (som vuxen :D). Aktivitetsmässigt så behöver den få springa av sig ordentligt lös åtminstone några gånger i veckan. Eftersom det är en vinthund är det aldrig säkert att man kommer få sådan inkallning att man kan ha den lös i skog och mark, då jaktinstinkten oftast är väldigt stor. Många har den det ändå och hoppas på att inte möta på något vilt, men eftersom det är förbjudet egentligen så bör man hålla sig till rastgårdar, egna tomten eller andra stora, viltfria ytor. Tycker iaf jag.

Whippar älskar Lure Coursing. Då går det undan vill jag lova. I övrigt hänger dom gärna med på det mesta, men vill man satsa på att komma långt inom någon gren som lydnad eller så så är inte whippeten något säkert kort.

Jag tycker whippetar är en härlig ras utan vidare sjukdomar eller svårigheter. Jag upplever den som okomplicerad och den kan lika gärna slappa på soffan en dag när matte/husse är sjuk, så väl som hänga med på äventyr hela dagen. :) Finns som sagt flera whippetägare här som säkert mer än gärna bombar dig med info. :D
 
Sv: Whippet, vilken trevlig hundras

Välkommen in i vinthundstråden:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1014541

Där finns det flera med whippar, och många med kunskap om rasen. Men lite kort så är det en förhållandevis enkel hund. Som alla andra vinthundar är den lugn inne och aktiv ute (som vuxen :D). Aktivitetsmässigt så behöver den få springa av sig ordentligt lös åtminstone några gånger i veckan. Eftersom det är en vinthund är det aldrig säkert att man kommer få sådan inkallning att man kan ha den lös i skog och mark, då jaktinstinkten oftast är väldigt stor. Många har den det ändå och hoppas på att inte möta på något vilt, men eftersom det är förbjudet egentligen så bör man hålla sig till rastgårdar, egna tomten eller andra stora, viltfria ytor. Tycker iaf jag.

Whippar älskar Lure Coursing. Då går det undan vill jag lova. I övrigt hänger dom gärna med på det mesta, men vill man satsa på att komma långt inom någon gren som lydnad eller så så är inte whippeten något säkert kort.

Jag tycker whippetar är en härlig ras utan vidare sjukdomar eller svårigheter. Jag upplever den som okomplicerad och den kan lika gärna slappa på soffan en dag när matte/husse är sjuk, så väl som hänga med på äventyr hela dagen. :) Finns som sagt flera whippetägare här som säkert mer än gärna bombar dig med info. :D

Instämmer i det mesta. Har en whippettik och är helt såld på rasen. Av någon märklig anledning får man inte göra reklam för sin blogg här men om du googlar på Birgitta och hästsida så lär du komma till min blogg där du förutom läsning om min häst finner en hel del inlägg om min whippet Soya.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 941
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
911
Senast: sorbifolia
·
Övr. Barn Först, jag finns på detta forum under ett annat användarnamn, men väljer nu att vara anonym då jag dels inte pratat om allt detta med...
2
Svar
30
· Visningar
3 159
Senast: vallhund
·
Hundavel & Ras Ja, det är en av de där välja rätt hundras trådarna igen :p Men det här är lite mera på seriöst skoj då jag inte planerar att skaffa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 575
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp