Bukefalos 28 år!

White Line Desese?

lady_vip

Trådstartare
Undrar om jag stavade rätt nu... Iaf så upptäckte hovis idag WLD på min ena häst. Jag har fått bra råd om hur jag ska sköta det, men jag undrar om det är nån som har lite olika tips på var det kan komma ifrån.

En spekulation från hovis håll var att det handlade om att de hade stått "surt", altså att jag skulle kalka där de stod mycket i hagen. Men det går inte rätt upp eftersom det är kalkbergrund här, så vi blev inte klokare- nån som vet?

//E
 
Sv: White Line Desese?

Exakt var WLD kommer ifrån är väl inte direkt klarlagt...har hört allt från svamp, virus och bakterier och en kombination av dessa.

Nåväl, jag har häst som haft WLD och jag har behandlat på detta sätt:

Låt hovis öppna hålväggarna...

2 ggr/dag tvätta med klorinvatten (använd en spruta utan kanyl för att pressa upp i springor och hålor som är svåra att komma åt).

När hoven torkat (låt den stå en stund på betonggolvet) så sprayar jag med "Oinfektion", en typ av blåspray. Finns att köpa här!. Låt torka innan hästen får gå ut eller in i box/spilta.

Här försvann problemen omgående!
 
Sv: White Line Desese?

Har du sulor? Det finns något som heter "thrust buster" (med reservation för stavning) som man kan använda. Finns att köpa i hästaffärer.
 
Sv: White Line Desese?

Inga sulor...

Hål är gjort och jag ska spruta med klorin enl. hovsl. rek.

//E
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 984
Senast: cassiopeja
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 854
Senast: Cilla
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 978
Senast: skuggi
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 580

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp