Bukefalos 28 år!

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
varför biter man galopphästarna i öronen? händer det i sverige oxå? såg hästliv igår och i det landet gjorde dom tydligen det...
 
Sv: Why?

Biter hästarna i öronen???

Jag har i alla fall aldrig bitit någon av mina...
 
Sv: Why?

ne, jag fattar inte heller. som jag fattade det så blev den tydligen biten i öronen i startboxen...varför man nu gör en sådan sak?!
 
Sv: Why?

Jag vet inte vad du syftar på men en del jockeys håller i hästarnas öron när de är inne i startboxarna för att den inte ska hålla på och stöka... är det det du menar??? Någon som biter i hästarnas äron har jag inte hört talas om..... :D
 
Sv: Why?

*Gotlandsrusset* skrev:
varför biter man galopphästarna i öronen? händer det i sverige oxå? såg hästliv igår och i det landet gjorde dom tydligen det...
Varför ägs alla russ av små flickor som piskar dem?


Ungefär lika dumt frågat... Du såg ett program på TV där en galoppör blitivt biten i öronen och slagen i startboxen.... Tror du verkligen att det är något som är normalt för galoppsporten och dess utövare?
Att vrida om öronen kan vara ganska vanligt i situationer man vill hästen ska koncentrera sig på annat (typ bremsa) vilket jag kan tänka mig var anledningen i det omtalade fallet eftersom hästen fick panik i startboxen...
 
Sv: Why?

Man kan ju undra vad Russet förväntat sig för svar?
-Galoppfolket biter galoppörerna i öronen för deras öron är så små och läckra!? :smirk: :angel:
 
Sv: Why?

Oja, jag biter alltid mina hästar i öronen när vi ska arbeta :D :D
 
Sv: Why?

Klart du gör :p
Själv läste jag nyligen i en tidning, att vi inom travet brukar bryta av hästarnas svansar när vi kör, just för att de ska kuta fortare... :idea:
Tyvärr är det en ganska svår teknik att lära sig att både bryta AV en hästsvans och hålla i tömmarna samtidigt... dessutom bör man ju vara ganska vig, lång och finurlig för att nå fram om man kör i speedcart.. :idea: :angel:
 
Sv: Why?

:rofl: :rofl: , det skulle jag vilja se, att bryta av en hästsvans är väl en baggis? :D
 
Sv: Why?

Humelibumlan skrev:
Man kan ju undra vad Russet förväntat sig för svar?
-Galoppfolket biter galoppörerna i öronen för deras öron är så små och läckra!? :smirk: :angel:

Äsch, det vet man ju, jockeysar bantar konstant, klart de är hungriga... :d
 
Sv: Why?

Humelibumlan skrev:
Klart du gör :p
Själv läste jag nyligen i en tidning, att vi inom travet brukar bryta av hästarnas svansar när vi kör, just för att de ska kuta fortare... :idea:
Tyvärr är det en ganska svår teknik att lära sig att både bryta AV en hästsvans och hålla i tömmarna samtidigt... dessutom bör man ju vara ganska vig, lång och finurlig för att nå fram om man kör i speedcart.. :idea: :angel:

Hört talas om svansbrytarrem? Den sätts runt svansroten och går under skakeln och till kuskens hand. Vid starten drar kusken i remmen varpå hästen travar iväg i full fart. Detta beroende på att den vill fly ifrån smärtan.
 
Sv: Why?

Smulu skrev:
Hört talas om svansbrytarrem? Den sätts runt svansroten och går under skakeln och till kuskens hand. Vid starten drar kusken i remmen varpå hästen travar iväg i full fart. Detta beroende på att den vill fly ifrån smärtan.


Hm, sån borde jag nog skaffa till min nordis ;) .. Nej skämt åtsido.
Nåt sånt har jag aldig hört talas om. Men jag har även hört att man knyter upp travarnas tunga i ena örat :confused: . Ha ha. Vilken syn..
 

Liknande trådar

Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
4 335
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
573
Senast: Lady_S
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 481
Senast: Shixle
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
678

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp