Bukefalos 28 år!

Sv: Why?

Smulu skrev:
Hört talas om svansbrytarrem? Den sätts runt svansroten och går under skakeln och till kuskens hand. Vid starten drar kusken i remmen varpå hästen travar iväg i full fart. Detta beroende på att den vill fly ifrån smärtan.
Nej den har jag missat, betyder detta tipset att jag inte längre behöver klättra över vagnen för att bryta av svansen på mina hästar?? :idea:

Om du är seriös i ditt påstående så undrar jag vart i smärtan sitter? Att dra en svans bakåt gör inte särskillt ont, och att vrida den runt och ge smärta, behövs en hel den kraft, något som lixom bryta av den torde vara omöjligt när man kör... :angel:

Sen låter det hel livsfarligt eftersom en naturlig instinkt från hästen är en bakut spark och då kan 1 meter bakom hästens rumpa vara en dålig placering... ;)

"Vid starten drar kusken i remmen "
Menar du att dessa tekniker skulle utövas under löp?? :eek:
 
Sv: Why?

Najtan Tabac skrev:
.
Nåt sånt har jag aldig hört talas om. Men jag har även hört att man knyter upp travarnas tunga i ena örat :confused: . Ha ha. Vilken syn..
Aldrig hört talas om att rycka tungan?? :confused: ;)
I andra örat har de vänster bakhov... :p
 
Sv: Why?

Va, har du inte hört om dom uppknutna tungorna? ;)
Då har du missat något, ska vara väldigt effektivt har jag hört :) .
Vad är det med bakhoven då? Den har jag missat, lät defenitivt som nåt för min nordis :idea: :banana:
 
Sv: Why?

Humelibumlan skrev:
Nej den har jag missat, betyder detta tipset att jag inte längre behöver klättra över vagnen för att bryta av svansen på mina hästar?? :idea:

Om du är seriös i ditt påstående så undrar jag vart i smärtan sitter? Att dra en svans bakåt gör inte särskillt ont, och att vrida den runt och ge smärta, behövs en hel den kraft, något som lixom bryta av den torde vara omöjligt när man kör... :angel:

Sen låter det hel livsfarligt eftersom en naturlig instinkt från hästen är en bakut spark och då kan 1 meter bakom hästens rumpa vara en dålig placering... ;)

"Vid starten drar kusken i remmen "
Menar du att dessa tekniker skulle utövas under löp?? :eek:


Hm, skulle kanske satt ut ett antal smilies! Fick bara ett litet ryck och fantiserade och fånade mig lite. Det var alltså inte allvar för femöre.
 
Sv: Why?

Smulu skrev:
Hört talas om svansbrytarrem? Den sätts runt svansroten och går under skakeln och till kuskens hand. Vid starten drar kusken i remmen varpå hästen travar iväg i full fart. Detta beroende på att den vill fly ifrån smärtan.

Vart får dom allt ifrån!!??
 
Sv: Why?

No offense, men tror nog att du har missuppfattat något här... Inte minst i detta forum kan man läsa fördelarna med att jockeys är korta, merparten av oss som rider når nätt o jämt fram till att nå om örat (liknande som att bremsa). För de som inte viste det så kan man faktiskt också bremsa i tungan. Så det kan vara så att det ligger lite sanning bakom påståendet med att knyta fast tungan i grimma. Tyvärr… Tungband är tex en mild form av bräms som dessutom håller ner tungan för att slippa att hästen lägger den över bättre eller drar den tillbaka och förhindrar full syre tillförsel.
Precis som människan har hästen punkter som verkar på olika sätt, bland annat lugnande. Dessa utnyttjar vi människor på gott o ont.

Med vänliga hälsningar Ninni Westerlund
 
Sv: Why?

*lånar tråd*

Jag har ett fullblod som var framgångsrik som galoppör, vann t.ex. champion i båda norge och sverige, och gick bra i england. Men det jag undrade var, är det väldigt vanligt att man håller i öronen? Han är otroligt rädd om sina öronen, enda gången man får peta på dom är när han är pleggad ;) . Kan det ha o göra med att man vred om öronen vid löpen? :crazy: :idea:
 
Sv: Why?

Fortsätt snälla, det här var en urkul tråd!!!

Tack för mycket goda skratt, har nog träningsvärk i magen i morrn.
 
Sv: Why?

Jag tror att det är mycket individuellt, jag hade en irländsk ponny som hatade när han fick regn på sina öron. Jag tror INTE att det är för att man dugg sprejer sina ponnys i öronen på Irland…
Det händer att man ”vrider om öronen” i stratboxarna om hästen är besvärlig. Men det är helt enkelt samma sak som att brämsa. Det är inte tal om att rycka i öronen, man greppar dem och vrider en aning. Kanske du har blivit beordrad av en hovslagare att greppa lite skinn i halsen och vrida en aning, ett annat sätt att avleda fokus från dumheter.
Din hästs skygghet för öronen har inte med att göra att någon har dragit i dem. En del hästar är helt enkel mer känsliga om sina öron, andra inte. Har din häst blivit misshandlad så är det dock beklagligt.
 
Sv: Why?

Hej!
JAg är inte alls erfaren om galopp!
tråkigt nog , en otroligt ball sport!
Jag undrar , va maxlängden är och vikten på ryttareN!?
ere sant att jockeys bastar innan start så att dem ska väga mindre när dem startar? :rofl:
/Miriam
 
Sv: Why?

det finns ingen direkt maxlängd, men det är ju jobbigare för dig om du är lång, eftersom det blir jobbigare att stå.
vikten beror på vad du rider för häst/löp.
när man bastar så försvinner vätskan ur kroppen å då väger man mindre, så det är sant.

typ något sånt:D
 
Sv: Why?

På tal om knutna tungor. De gör jag på de flesta av mina fullblod när de springer. Men de har inte med att de är dumma eller nått sånt. De har med andninen att göra. Om man knyter tungan. (du tar ett mjukt band t.ex en bit fleece blötar den och lägger den på tungan. korsar den under tungan och sen knyter den under underläppan) De gör att hästen inte kan ta bak tungan som och kanske svälja den. Gör oxå att han få bättre syre och kan hålla igång längre.
 
Sv: Why?

holmaracing skrev:
På tal om knutna tungor. De gör jag på de flesta av mina fullblod när de springer. Men de har inte med att de är dumma eller nått sånt. De har med andninen att göra. Om man knyter tungan. (du tar ett mjukt band t.ex en bit fleece blötar den och lägger den på tungan. korsar den under tungan och sen knyter den under underläppan) De gör att hästen inte kan ta bak tungan som och kanske svälja den. Gör oxå att han få bättre syre och kan hålla igång längre.
Knuten UNDER tungan? :eek:
 
Sv: Why?

nä inte knuten under tungan.

lägg tygstycket platt på tungan dra de runt tungan och korsa den under tungan och ut ur munnen och knyt bandet "runt hakan " på hästen

så att de ser ut som en åtta där tungan sitter i den övre cirkeln.

du ska som sagt knyta fast tungan i under läppen
 
Sv: Why?

holmaracing skrev:
nä inte knuten under tungan.
lägg tygstycket platt på tungan dra de runt tungan och korsa den under tungan och ut ur munnen och knyt bandet "runt hakan " på hästen
så att de ser ut som en åtta där tungan sitter i den övre cirkeln.
du ska som sagt knyta fast tungan i under läppen

*höjer ögonbrynet* Måste erkänna att jag har lärt mig att sätta tungband på ett annat sätt… Men Hur som hälst så vill jag påpeka att man INTE skall sätta tungband på NÅGON häst utan att NÅGON SOM KAN VISAR EN FÖRST. Snälla testa inte på era hästar utan hjälp….
 

Liknande trådar

Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
3 936
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
667
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 337
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 326
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp