Bukefalos 28 år!

Sv: Why?

Har också hört att det har förekommit att kuskar har brytit (av?) svansen på hästarna när de kör. Alltså i lopp då, så att de ska springa fortare.
Tror att jag såg några som disskuterade det på travinorr.se, de var arga för att alla i branschen får så dåligt rykte då det bara är någon enstaka kusk(ar) dom gör det. Har för mig att det var en finsk kusk som hade gjort det och att han hade blivit avstängd.
Detta var dock ca 2 månader sen jag läste och jag vet inte hur mkt sanning det ligger i det, men jag kommer ihåg att jag hajjade till iaf! :eek:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Why?

Vi lägger tungbandet på tungan, snurrar ett varv runt tungan och fäster sen under hakan. Använder läderband som vi blötar först.
 
Sv: Why?

Det försegår definitivt inget svansavbrytande eller bitande i öronen inom galoppen (inte mig vetligt de senaste 25 åren i varje fall) så jag tycker att denna tråd är oerhört löjlig. Det var väldigt synd att den blev uppmärksammad igen…
 
Sv: Why?

holmaracing skrev:
nä inte knuten under tungan.

lägg tygstycket platt på tungan dra de runt tungan och korsa den under tungan och ut ur munnen och knyt bandet "runt hakan " på hästen

så att de ser ut som en åtta där tungan sitter i den övre cirkeln.

du ska som sagt knyta fast tungan i under läppen
Ja, det låter ju väldigt bekvämt att ha trycket under tungan :crazy:
 
Sv: Why?

Men hur bekävämt är det att ha bett då? Eller en hårt åtspänd sadelgjord? :smirk:
 
Sv: Why?

Visa skrev:
Men hur bekävämt är det att ha bett då? Eller en hårt åtspänd sadelgjord? :smirk:
Men du... Bett ska sitta väl anpassat precis som sadelgjorden och gör de det, så är det inte obehagligt för hästen :idea:
Området under tungan är väldigt känsligt och att då lägga knuten/vecket/skarven där verkar ju ganska taskigt?
 
Sv: Why?

Ok, bettet, det håller jag med om. Det ska sitta väl anpassat, men dt är ändå en metallbit i hästensmun, det kan ju inte vara spec. skönt iaf.

Och hur väl man än anpassar sadelgjorden så kan det ju inte vara skönt då den ska knäppas åt allt vad man kan dra åt runt magen.

Nu vete jag inte så mkt själv om hästens tungkänsel, du kan mkt väl ha rätt i att det inte är så bekvämt att ha en skarv där, men det är ändå ganska mkt annat obehag vi utsätter hästen för också som är mkt värre..
 
Sv: Why?

Visa skrev:
Ok, bettet, det håller jag med om. Det ska sitta väl anpassat, men dt är ändå en metallbit i hästensmun, det kan ju inte vara spec. skönt iaf.

Och hur väl man än anpassar sadelgjorden så kan det ju inte vara skönt då den ska knäppas åt allt vad man kan dra åt runt magen.

Nu vete jag inte så mkt själv om hästens tungkänsel, du kan mkt väl ha rätt i att det inte är så bekvämt att ha en skarv där, men det är ändå ganska mkt annat obehag vi utsätter hästen för också som är mkt värre..
Måste det ena utsluta det andra..
OBS! Jag bilder oxå tungan, men ifrågasätter om man bör göra som beskrivs här..
 
Sv: Why?

Nej det har du rätt i, det behver det inte göra.

Vi får nog vänta på svar från hon som skrev det från början, då jag inte har en aning om hästarna tycker det är obehagligt eller inte
 
Sv: Why?

Murray skrev:
*lånar tråd*

Jag har ett fullblod som var framgångsrik som galoppör, vann t.ex. champion i båda norge och sverige, och gick bra i england. Men det jag undrade var, är det väldigt vanligt att man håller i öronen? Han är otroligt rädd om sina öronen, enda gången man får peta på dom är när han är pleggad ;) . Kan det ha o göra med att man vred om öronen vid löpen? :crazy: :idea:

En av mina kastade bokstavligt in mej i väggen när jag ville trimma lodjurstofsarna i hans öron. Han hatade att man rörde nacke/öron. MEn att någon skulle ha behövt bita/vrida hans öron, nej den tanken har jag aldrig haft ö h t. :rofl: :rofl: :rofl:
Skulle han knappast ha tillåtit:rofl: :rofl:

Han var också mycket framgångsrik , kanske bra hästar hatar att man tar i öronen?:rofl:

Startboxarna gick han nog frivilligt in i, inte mycket rubbade hans lugn.

F ö upptäckte jag att om jag stod på en stege eller hög pall, dvs ovanför honom när jag trimmade man/lodjurstofsar så gick det bra.

Och/eller om någon höll en hink havre under nosen samtidigt. :angel:
 
Sv: Why?

Topolino skrev:
Äsch, det vet man ju, jockeysar bantar konstant, klart de är hungriga... :d
hahahahahahahah:rofl: :D det ska jag komma ihåg nästa gång ja rider 56 :banana:
 
Sv: Why?

Humelibumlan skrev:
Ja, det låter ju väldigt bekvämt att ha trycket under tungan :crazy:

men han har inte trycket under tungan. han har trycket på tungan. och för de andra så ska han inte ha tryck någonstans utan bara han tungan (låter hemsk) fast i hakan. så att han inte kan svälja den.
 
Sv: Why?

holmaracing skrev:
men han har inte trycket under tungan. han har trycket på tungan. och för de andra så ska han inte ha tryck någonstans utan bara han tungan (låter hemsk) fast i hakan. så att han inte kan svälja den.

Vad de flesta reagerar på är nog att du beskriver att du korsar banden under tungan ”som en 8a” = trycket uppfattas komma under tungan. Tungan blir på dit sätt relativt rörlig (det känns inte som att den sitter fast lika bra, men har ju aldrig testat på ditt sätt!) och den skarv som blir när banden korsas uppfattas som mindre behaglig.

Jag har lärt mig, många med mig, att banden korsas ovanpå tungan. Dvs du lägger bandet runt tungan ett varv och låter nästa varv går ner runt hakan. På detta sätt sitter tungan definitivt fast och trycket kommer uppifrån och ned.

För er som är tveksamma mot användandet av tungband. Jag var det också (och använder det väldigt sällan även nu) men hästarna vänjer sig vid det och hade de uppfattat det som obehagligt hade det nog varit extremt svårt att få fast tungbandet…

Det finns flera orsaker till att använda tungband. Ex:
- Hästen spänner sig och drar tillbaka tungan så att den andas dåligt.
- Hästen lägger tungan över bettet och man föredrar att använda bandet i stället för olika nosgrimmor som kan hindra luftvägarna.
- Hästen springer och leker med tungan och får försämrad koncentration
- Eftersom tungan har punkter som man kan uppnå brämseffekt på så kan man uppnå lugnande effekter av tungband.
 
Sv: Why?

ragge skrev:
fick bara en tanke...får man ha tungband på hopptävling???

Nej det är inte tillåtet, eller i varjefall inte då jag tävlade ponny på 90-talet...
 
Sv: Why?

"Ditt" sätt att "knyta tungan" låter också rätt men jag tror de är från ställe till ställe och var man studerat de. I skolan lärde jag mej så och de är så jag gör nu. Att jag gör de till en "8" var bara ett uttryck för att den andre tjejen skulle förstå hur jag lägger bandet. Det är bara på mitt sto jag gör de (5 år) och hon tycker inte alls att de är obekvämt eller konstigt.

Jo visst har du rätt i att tungan blir mer rörlig på mitt sätt men jag gör de endast för att hon inte ska svälja tungan vilket hon nästan gjort förr, så "mitt" sätt funkar hur bra som helst för vad jag behäöver de till.. ha de fint
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Fritid Nu när våren är på väg kan vi väl dela med oss om vi haft någon trevlig naturupplevelse. Stort som smått. I fredags såg jag fyra rådjur...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
3 939
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
472
Senast: hamilton1
·
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
1 428
Senast: Shixle
·
Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp