Bukefalos 28 år!

Wielki Canon

Sv: Wielki Canon

Bewelinn skrev:
Varför har vi inget BLUP alls på araber förresten? Är det för att de är för få? Bristande intresse? Dyrt?
Förmodligen en kombination. Dels måste ju faktiskt någon göra jobbet och det är nog inget litet jobb.

Sedan är det svårt att få fram vettig statistik när det bara finns ca 10 000 araber totalt i Sverige och det bara föds ca 300 föl per år. Det är oftast bara en eller två hingstar som får fler än 20 avkommor under ett år och nuförtiden är det för det mesta en inleasad hingst som bara är här en eller två säsonger. Jämför med halvblodens flera tusen föl varje år.

Men visst vore det kanon... *drömmer*

Carina på Silver Arabians
 
Senast ändrad:
Sv: Wielki Canon

Bewelinn skrev:
Vore jättekul om man kunde få till nån slags BLUP-index för t ex galopp, distans och utställning eller ngt liknande *önsketänkande*

Undrar om inte det ligger en motion om det till årsmötet.
Dessutom har jag varit i kontakt med Helen Sipinen som sagt att hon är villig att göra jobbet.
Hon har dessutom erbjudit sig för några år sedan men då visades inget intresse från föreningen.
 
Senast ändrad:
Sv: Wielki Canon

I princip räcker det med 15 avkommor totalt för att göra en BLUP-bedömning. Kommer inte hingstarna upp i det? Men självklart blir det en bättre bedömning ju fler avkommor som finns med. Och självklart är det ett jättejobb att sammanställa detta. Speciellt om inget sådant finns gjort innan.
 
Sv: Wielki Canon

Tycker också det vore kanon med ett BLUP index på arabhingstar och ston.

Och fram för ett riktigt bruksprov och avelsvärdering för araber! :)
 
Sv: Wielki Canon

Det skulle jag gärna hjälpa till med, om fler var insatta och man tar en del var så man slapp göra hela jobbet själv.
 
Sv: Wielki Canon

Funderade lite...jag ska ju göra mitt exjobb nu snart...kanske man kunde få in en sån sak där...ska kolla...(men jag är ju inte någon "arab-människa" egentligen...)
 
Sv: Wielki Canon

Bubbla skrev:
I princip räcker det med 15 avkommor totalt för att göra en BLUP-bedömning. Kommer inte hingstarna upp i det? Men självklart blir det en bättre bedömning ju fler avkommor som finns med. Och självklart är det ett jättejobb att sammanställa detta. Speciellt om inget sådant finns gjort innan.
Jo, de flesta kommer nog upp i det. Men det räcker ju inte med 15 avkommor. Det måste vara 15 BEDÖMDA avkommor. Och det är en helt annan sak... ;)

Carina på SIlver Arabians
 
Sv: Wielki Canon

Fast man borde väl kunna föra BLUP utifrån Galopp- och distansresultat också? För de som är intresserade av sådant. Och som sagt över utställningspoäng för de som är intresserade av det? Eller är jag ute och cyklar?
 
Sv: Wielki Canon

Bewelinn skrev:
Fast man borde väl kunna föra BLUP utifrån Galopp- och distansresultat också? För de som är intresserade av sådant. Och som sagt över utställningspoäng för de som är intresserade av det? Eller är jag ute och cyklar?
Ja, det går såklart. Men återigen; det kan inte vara mer än några procent som ställs ut eller tävlas på en relevant nivå. Och då kommer du inte upp i 15 avkommor i alla fall.

Men jag kanske har fel? Vi kanske skulle starta en tråd och fråga om någon kan nämna en hingst som har minst 15 avkommor som är bedömda på något sätt som kan ligga till grund för ett BLUP-index.

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Wielki Canon

Eldorado t ex går kanske att "bluppa" han har väl haft rätt många avkommor på galoppbanan och i distansen? Kulak har väl haft många barn som gjort bra i från sig i utställningsringen? Zareef kanske? Probat fick väl många föl här också?

Jag har jättedålig koll på det här så det är rena spekulationer... Frågan är väl vad man ska enas om är en relevant nivå ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Wielki Canon

Bewelinn skrev:
Eldorado t ex går kanske att "bluppa" han har väl haft rätt många avkommor på galoppbanan och i distansen? Kulak har väl haft många barn som gjort bra i från sig i utställningsringen? Zareef kanske? Probat fick väl många föl här också?

Jag har jättedålig koll på det här så det är rena spekulationer... Frågan är väl vad man ska enas om är en relevant nivå ;)
Man kan säkert hitta 10 hingstar som går att bluppa. Men de kommer säkerligen inte att ha jämförbara meriter. 3-4 utställningsbluppade, 3-4 galoppbluppade och ett par distansbluppade. Det vore enklare om vi hade ett treårstest eller fyraårschampionat som de flesta kom till.

Men bara en sammanställning i dess enklaste form är såklart bättre än inget... :)

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Wielki Canon

I USA har de ju sina olika Legion of merits och liknande. De kanske vore ett alternativ nu när araberna inte premieras längre?

Förs det förresten nån statistik "over there" måntro?
 
Sv: Wielki Canon

Bewelinn skrev:
I USA har de ju sina olika Legion of merits och liknande. De kanske vore ett alternativ nu när araberna inte premieras längre?

Förs det förresten nån statistik "over there" måntro?
Amerikanarna är jätteduktiga på statistik. Där finns det massor. I tidningen Arabian Horse World redovisas en del. Men så har de 400 000 araber i USA också... ;)

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Wielki Canon

Jo det var det jag menade...skrev lite slarvigt. Självklart ska det vara 15 bedömda avkommor. Det jag ville ha fram var att det ju inte behövde vara 15 avkommor på ett enda år utan det kan vara utspritt.

Men kanske skulle en BLUP-bedömning medföra att fler visade sina hästar? Vad jag förstått så är de som håller på med araber väldigt engagerade i sin ras vilket kanske gör att fler anser det meningsfullt om resultaten användes mer?

Kanske borde man börja i ändan med någon slags treårstest eller treårsvisning liknande halvblodens? För att få igång statistiken?
 
Sv: Wielki Canon

Bubbla skrev:
Jo det var det jag menade...skrev lite slarvigt. Självklart ska det vara 15 bedömda avkommor. Det jag ville ha fram var att det ju inte behövde vara 15 avkommor på ett enda år utan det kan vara utspritt.

Men kanske skulle en BLUP-bedömning medföra att fler visade sina hästar? Vad jag förstått så är de som håller på med araber väldigt engagerade i sin ras vilket kanske gör att fler anser det meningsfullt om resultaten användes mer?

Kanske borde man börja i ändan med någon slags treårstest eller treårsvisning liknande halvblodens? För att få igång statistiken?
Försöka kan man ju alltid, fast jag är fortfarande tveksam. Det föds som sagt ca 300 föl per år och de sprids över Sveriges avlånga land. Uppfödarna är säkert intresserade av ett treårstest, men hur intresserad är den normale köparen som förmodligen äger hästen vid det laget?

Som jämförelse kan jag säga att det inte har varit fler än ca 75-80 deltagare (alla åldrar) på utställningarna de senaste åren. Och då är säkert 40-50% av dem med på flera utställningar. Det innebär att det kanske är totalt 20 st ettåringar som visas varje år (och det är den största klassen).

Men det är ju jättebra att det finns någon som envisas med att inte lyssna på mina negativa invändningar... ;)

Du kanske kan komma till årsmötet i Nässjö den 22 april? Som någon skrev så finns det nog en motion om det här. Och om du kan och har möjlighet att kanske starta upp jobbet så vore det ju jättebra!

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Wielki Canon

Jag skulle som sagt ev. kunna göra något som exjobb (jag ska kolla med genetikinstutionen). Men jag vill ju gärna att det ska leda någonstans. Kanske iofs att det räcker med att komma fram till en plan som skulle kunna utvecklas i framtiden...spånar lite bara...(årsmöte vet jag inte..är ju som sagt inte arabmänniska (än?) och därmed inte medlem).

Det där med treårstest är ju egentligen lika på halvbloden. De säljs ju i regel innan de fyllt tre med men ändå ses det av många som en kul grej att vara med på. Något slags kvitto på vad man har för häst plus att man kan få tips och råd för hästens fortsatta karriär. Men tilläggas ska väl också att det egentligen är väl få halvblod som visas där med för att få riktigt bra bedömningar sett i det stora hela.

Även om man inte får till ett BLUP-system kanske det går att sammanställa någon slags statistik över avkommors prestation och utställning? Eller finns det redan?
 
Sv: Wielki Canon

Bubbla skrev:
Även om man inte får till ett BLUP-system kanske det går att sammanställa någon slags statistik över avkommors prestation och utställning? Eller finns det redan?
Nej, det finns det inte och som jag sa förut; även en sammanställning i dess enklaste form är ju bättre än ingenting... :)

Carina på Silver Arabians
 
Sv: Wielki Canon

Aah man kanske skulle önska sig en prenumeration i födelsedagspresent av sin amerikanska faster :idea:

Bubbla: Kan du inte bli arabhästmänniska? :bow: ;)
 
Sv: Wielki Canon

carinaso skrev:
Nej, det finns det inte och som jag sa förut; även en sammanställning i dess enklaste form är ju bättre än ingenting... :)

Carina på Silver Arabians


Jag ska kolla med genetikinst. som sagt. Så får vi se vad de säger. Kansk de tycker att det blir för "simpelt" om det inte är BLUP eller liknande inblandat.
 
Sv: Wielki Canon

Bewelinn skrev:
Bubbla: Kan du inte bli arabhästmänniska? :bow: ;)

Ja jag kanske skulle bli det...har ju ett halvblod nu men det skaffar jag mig nog inte igen...:p ...och araber är ju perfekta i storlek för mig.
 

Liknande trådar

Avel Hej Jag har haft 3 avkommor e mr vain alla har vart riktiga rymmare! Fantastiskt fina men busiga. Inte de andra fölen med annan pappa fr...
Svar
5
· Visningar
1 116
Senast: Marvin
·
Avel Har en bekant som frågade om hingsttips till ett av sina ston. Hen önskar en stämpelhingst (hoppning) som ger lite storlek. Stoet är av...
Svar
6
· Visningar
1 069
Senast: Sporthorse
·
Avel Jag är väldigt förtjust i Conthinder avkommor. Han verkar vara valack nu enligt Horsetelex. Är det någon som har avkommor efter honom...
Svar
2
· Visningar
502
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Någon annan med en avkomma från fina glamourdale? Hur går det för er? Är ni nöjda? Hur är psyket hos dom? Har själv en 6årig...
Svar
2
· Visningar
1 116
Senast: adrikkens
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp