Bukefalos 28 år!

Wielkopolski

Sv: Wielkopolski

Det är polskt varmblod. Den består främst av trakehner och alla fullblodsraserna men även andra varmblodsraser.

Idag har man flera internationellt framgångsrika blodslinjer i aveln och en wielkopolski kan se ut som vilken internationell sporthäst som helst.
 
Sv: Wielkopolski

Jag träffade på några wielkopolski på 90-talet. Trevliga ridskole/familjehästar som generellt var ganska små och lättbyggda med lätta energisnåla rörelser, troligen med en hel del engelskt/arabiskt fullblod i.
 
Sv: Wielkopolski

Vad är det för ras egentligen? Hur är den? Vad gör man med den? Är den nått att ha? Osv.. :laugh:

Jag har ett Wielkopolski-sto. Importerad från Polen 2006.

Miitt sto är som vilken ridhäst som mest. I hennes stam så är det fullblod och trakhener, och hon är släkt med mitt förra sto som var ett svenskt varmblod. För övrigt så var hon inte utbildad när jag köpte henne 2006, så vi har jobbat rätt mycket med damens inställning till arbete. Som nu börjar ge lite resultat och det funkar att ge sig ut på lokala dressyrtävlingar.

Just mitt sto är en utmärkt hobbyhäst. Går dressyr lätta klasser. Gillar att hoppa även om hon inte har någon bländande teknik. Nästa vecka ska jag vara med på ett ridläker som stans ridskola anordnar. Inga problem att ta med henne och frotteras med ett gäng andra främmande hästar.

Jag har också valt att registrera henne och få henne exteriörbedömd hos ASHV eftersom tanken är att jag ska ta föl på henne så småningom.

/Lizzie
 
Sv: Wielkopolski

Jag har också valt att registrera henne och få henne exteriörbedömd hos ASHV eftersom tanken är att jag ska ta föl på henne så småningom.

/Lizzie

Hur fungerar det? Jag har också ett sto (Wielkopolski). Planer på att ta föl på henne i framtiden. Min dressyrtränare blev eld och lågor när han såg henne rör sig. Mycket trevliga gångarter. Dock är det inte bara socker i den där:devil:.
 
Sv: Wielkopolski

Hur fungerar det? Jag har också ett sto (Wielkopolski). Planer på att ta föl på henne i framtiden. Min dressyrtränare blev eld och lågor när han såg henne rör sig. Mycket trevliga gångarter. Dock är det inte bara socker i den där:devil:.

Först skickade jag ner en kopia på pållans stam till ASVH. För mig var det viktigt att mitt sto skulle få "gröna papper" vid en tilläggsregistrering. När jag fick klartecken från ASVH att så var fallet så skickade jag in pållans EU-pass till ASVH och ansökte om att få min häst registrerad även hos ASVH.

Här ser du vad det kostar nu:

http://www.asvh.se/registrering/avgifter

Jag anmälde sedan mitt sto för exteriörbedömning i samband med höstens fölmönstring. Jag ännu inte betäckt mitt sto, men jag ville ha en exteriörbedömning för att veta vad jag ska titta efter i mitt hingstval så småningom.

/Lizzie
 
Sv: Wielkopolski

Tack! Skall ta kontakt med ASVH i morgon och se hur det blir med allt. Alla tycker min Polska pålle är den mest normala häst jag har haft och det är ju roligt att man tycker det. Wielkopolski tycker jag är ett bra alternativ till Svenska halvblod. Sen är det individen som räknas.
 
Sv: Wielkopolski

Tack! Skall ta kontakt med ASVH i morgon och se hur det blir med allt. Alla tycker min Polska pålle är den mest normala häst jag har haft och det är ju roligt att man tycker det. Wielkopolski tycker jag är ett bra alternativ till Svenska halvblod. Sen är det individen som räknas.

Min wielkopolski som är född -98 - har samma trakhener och fullblodslinjer som min förra häst. Förra hästen var ett svenskt halvblod född -98.

Så direkt olika varandra är inte raserna ;-)

/Lizzie
 
Sv: Wielkopolski

Håller med dig!

Har ett sto som är kvartspolack och en avkomma till henne efter polsk trakehner, och det är ju samma blodslinjer som ligger bakom de flesta varmblod idag oavsett ras.
 
Sv: Wielkopolski

Var era polska hästar billiga jämfört med en svenskstammad i samma kategori? Sitter och läser en annan tråd o polska hästar och undrar prismässig skillnad?
 
Sv: Wielkopolski

Var era polska hästar billiga jämfört med en svenskstammad i samma kategori? Sitter och läser en annan tråd o polska hästar och undrar prismässig skillnad?

Jag köpte min polacka 2006 och betalade då 30 000 kr. Pållan var då 8 år gammal, och enbart grundutbildad.

När jag 2006 letade häst så hade jag inte fått tag på ett sto med full stam, 8 år gammal för 30 000 kr, inte ens outbildad.

/Lizzie
 
Sv: Wielkopolski

Jag fick min för 15000kr men egentligen var den dyrare men hästen vi skulle ha gick inte igenom besiktningen så vi fick den vi har idag. Detta är jag mycket glad över. Till och med polskan som sålde hästen sa att den var dåligt riden. Vi skulle ha en turhäst till min kille. Fick hem en lagom tjock häst som såg bra ut i pälsen och var nyverkad när den kom. Efter att ha ridit den några gånger tog jag med den till osteopaten och behandlade den i ryggen en gång och släppte på låsningen. Fick mycket beröm för att det var en trevlig häst och snäll häst. Sedan hittade han inget annat fel på den än just låsningen i ryggen.
Hade gått i fel form med olika ryttare i Polen som turhäst. Efter detta så satt plötsligt farm och bakdelen ihop. Hästen söker sig ner i form naturligt och vi svävar fram. Så nu tror jag inte min kille kommer få behålla den som turhäst längre.......

30 000kr för en 8 åring 2006 var ju ett klipp. Då kunde man sälja en halvåsna för 20 000kr typ. Nu är priserna annorlunda och det är inte samma efterfrågan längre. Hur går det med din häst idag? Tränar eller tävlar du något med din häst?
 
Sv: Wielkopolski

Jag fick min för 15000kr men egentligen var den dyrare men hästen vi skulle ha gick inte igenom besiktningen så vi fick den vi har idag. Detta är jag mycket glad över. Till och med polskan som sålde hästen sa att den var dåligt riden. Vi skulle ha en turhäst till min kille. Fick hem en lagom tjock häst som såg bra ut i pälsen och var nyverkad när den kom. Efter att ha ridit den några gånger tog jag med den till osteopaten och behandlade den i ryggen en gång och släppte på låsningen. Fick mycket beröm för att det var en trevlig häst och snäll häst. Sedan hittade han inget annat fel på den än just låsningen i ryggen.
Hade gått i fel form med olika ryttare i Polen som turhäst. Efter detta så satt plötsligt farm och bakdelen ihop. Hästen söker sig ner i form naturligt och vi svävar fram. Så nu tror jag inte min kille kommer få behålla den som turhäst längre.......

30 000kr för en 8 åring 2006 var ju ett klipp. Då kunde man sälja en halvåsna för 20 000kr typ. Nu är priserna annorlunda och det är inte samma efterfrågan längre. Hur går det med din häst idag? Tränar eller tävlar du något med din häst?

Min pålla tävlas av min medryttare - som rider henne bättre än vad jag gör... :angel:

Ekipaget debuterad i LB:3 tidigare i somras, se länk:

http://www.youtube.com/watch?v=p6bSQWm-z0Y

Har jobbat väldigt mycket med pållans interiör, då hon tidigare blev väldigt lätt spänd och totalt skräckslagen för andra hästar. Hon är mycket coolare nu, men det vi fortfarande jobbar mycket med är pållans inställning till arbete, då hon har väldigt starka åsikter om NÄR hon ska göra VAD...

Men för ett år sedan så sparkade hon bakut vid galoppfattningar och de traggalde sig igenom LC med nöd och näppe ;-).

Så det går sakta men säkert framåt :-).

/Lizzie
 
Sv: Wielkopolski

Din häst såg ju jättetrevlig ut!

Har ingen film på min Wielkopolski ännu men här är två filmer på ett polskt halvblod jag utbildade åt en bekant. När jag fick hästen var den inriden och första filmen är efter att jag hade haft hästen hemma i en månad. Den gick inte att svänga när jag fick den.

http://youtu.be/tYhn-2lCQt8

Andra filmen är 2 månader senare än den första filmen.

http://youtu.be/Z-XLGP5Zxcg

Detta är en mycket fin häst som verkligen ville lära sig och gjorde alltid sitt bästa. :love:
 
Sv: Wielkopolski

Är medryttare på en Wilekopolskihingst :) Underbar häst verkligen, han syns i mängden om man säger så :)

Era är jätte fina verkligen :) Vad är det för stam?
 
Sv: Wielkopolski

Min är efter Budrys 1054 g Pz ee Balwin eu Grana . Undan Weneda 4274 G Pz. ue Mikado uu Wendeta
Det är appaloosa i min.
 
Sv: Wielkopolski

Jag har ett sto från Polen som är Wielkopolska. Där pappa Likwor är samma ras och mamman är Polski kon szlachetny polkrwi. Det är helt enkelt bara ett Polskt halvblod lite fint översatt.
Mitt sto köpte jag i höstas och hon hoppas mycket bra och rör sig med trevliga gångarter men inget wow precis. Hon har humör som man får jobba en hel del med men när hon sammarbetar får man guld!
hon är nu 6 år och kom till sverige som 4åring. Tyvärr anar jag att de tog hårt på henne i Polen när hon reds in, ev därför hennes humör är som de är. ´
MVH
 

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Shaggy
·
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
6
· Visningar
1 301
Kläder & Bli fin Jag fryser ständigt och ett vanligt senario är att jag jobbar mig varm/svettig (i kläderna) och går in för att äta. Fryser då nästan...
Svar
3
· Visningar
342
Avel Har ni redan valt hingstar att betäcka med i år? Har ni bokat plats på hingstvisningar? Vilka tror ni, inom er ras, kommer "slå igenom"?
6 7 8
Svar
153
· Visningar
16 356
Senast: Ottisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp