Williams syndrom

selda

Trådstartare
Finns det någon som har erfarenhet av det.
Vi har nyss fått en eventuell diagnos ställd på våran son som är 2år. Och läkarna misstänker att han har en mild variant av detta. :confused:
 
Sv: Williams syndrom

Man behöver inte ha en "eventuell" diagnos eftersom det här syndromet orsakas av en skada på en kromosom och detta kan genom blodprov fastställas med s.k. FISH-teknik.

Så ni borde snart få definitivt besked.

I allmänhet kan man säga att namnet är ett samlingsbegrepp för de skador som uppstår om kromosomen skadas just där elastinkvaliteten kodas. Vanligt är därför kärl- och hjärtmissbildningar, särskilt en typ av hjärtfel som kallas SVAS.

Man kan få VÄLDIGT olika grad av symtom beroende på exakt var och hur omfattande kromosomskadan är. De flesta med syndromet är sannolikt odiagnosticerade.

Det är svårt att upptäcka tidigt så om det är en korrekt diagnos har ni och sonen det väldigt bra förspänt som kan få rätt hjälp under hela uppväxten :idea:


Här är en bra sida: http://www.williams-syndrom.se/
 
Sv: Williams syndrom

ja läkaren tror ju bara än så länge men var dock ganska så säker på sin sak. Men som du sa så får vi veta säkert snart.

Tack för sida.. :)
 
Sv: Williams syndrom

En av våra vårdtagare har den diagnosen. Jättemysig kille.
Snäll, lugn tror alla om gott. Behöver stöttning i vardagen med städ och tvätt, hämta medicin etc. Jobbar och bor i eget boende.

Typiskt för "vår" kille är att han har dåligt lokalsinne. Ska han visa vägen till något så kan man få gå en lååång omväg för det var just så han lärde sig första gången.


Gira


Ps. Finns en bra sida i usa. Googla på williams syndrom så ska den komma upp.
 
Sv: Williams syndrom

Det är jätte intressant att höra hur det går och hur dom klarar sig i det vuxna livet. Det är den delen som jag oroar mig för mäst och hur det blir i skolan osv. För nu när han är liten så finns ju vi här och kan lära honom.
 
Sv: Williams syndrom

Kompisens dotter har detta och fyllde 11 år för en månad sedan
Hon har haft assistent på dagis och går idag i särskola
Då vi bor en bit ifrån varandra har jag lite problem att säga något mer om detta
Vet att de har träffar för bara detta syndrom, typ någon organisation för bara detta finns
 

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 196
Senast: Destiny_D
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 092
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
1 612
Senast: Icfafn
·
Kropp & Själ En del av er minns säkert min följetong om kliande hud, och nej, besvären är inte över. Jag ska försöka göra en kort sammanfattning av...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
13 526
Senast: Petrow90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp