Working Equitation..???

H

hästig

Jag tror att det heter Working Equitation eller något liknande och det är en sport som är väldigt populär i Portugal och Spanien. Först rider man ett dressyr program på 5/10 min och sen rider man en hinderbana. Man ska bl.a. gå över små broar, rida slalom etc.. Det börjar även bli populärt i Frankrike, Italien och England. Finns det någon som vet mer om den grenen och finns den i Sverige?
 
Sv: Working Equitation..???

Tack så jättemycket för länkarna. De var till stor nytta.
 
Sv: Working Equitation..???

En av de duktigaste portugisiska working equitation-ryttarna João Lynce kommer till Fors gård utanför Västerhaninge för att undervisa i vår, tror att det är i april. Kanske något att åka och titta på? Mer info finns på www.forsgard.se

Jag tror att han även komemr till Västsverige ibland. I så fall borde du kunna hitta info på www.rormossen.com
 
Sv: Working Equitation..???

Oh, här har du en till frälst!!
Jag ska också genast beställa boken. Åh vad roligt det vore om vi fick ihop ett gäng här i Sverige som ville börja tävla!! Jag har inte velat ägna mig åt tävling och dylikt då jag inte hittat någon gren som passar mig - tills nu! :)

Hoppas fler hittar denna tråd och blir intresserade!
 
Sv: Working Equitation..???

kan bara rekommendera att komma till Fors och se Joao på clinic och om du vill prova så går det att rida privatlektioner på lusitanohästarna där!

/Malin
 
Sv: Working Equitation..???

Blä, det känns så avlägset :p galoppombyten och samlad form med hög hand.. och ökningar och allt. Själv försöker man ju fortfarande få hästen ha tekniken och styrkan till att samla traven, och sen att öka den men behålla den samlad?!?
Bleh vi får träna på dressyren några år till först ;) tills hästen rostar igen och inte orkar gå en hel bana :D
 
Sv: Working Equitation..???

Haha, kan bara instämma! Jag gillar ju Trail och AR/dressyr i hög och avslappnad form, så det passar perfekt ;) som mål då, kanske inte något att träna på riktigt än.
 
Sv: Working Equitation..???

Det blir en tävling i Göteborgs-trakten i höst, då med förenklat program så att även ekipage på lägre nivå kan vara med. Det står mer på Rörmossens hemsida!
 
Sv: Working Equitation..???

alazzi skrev:
Ja, visst är det en bra kombination av grenar!

Annars finns det ju fälttävlan att rida ;)

Joao har ju själv varit fälttävlansryttare som YoungRider.
 
Sv: Working Equitation..???

svea skrev:
Det blir en tävling i Göteborgs-trakten i höst, då med förenklat program så att även ekipage på lägre nivå kan vara med. Det står mer på Rörmossens hemsida!

Kul!!! Kanske man skulle vara med och testa för skojs skull :)
 
Sv: Working Equitation..???

Funderar på det jag med. Man får väl börja träna när programmen kommer ut på sidan och så får man se om det sitter i oktober ;)
Fast med dina hästar borde det ju knappast vara något problem.... :angel:
 
Sv: Working Equitation..???

*lånar tråd*

Har läst hela tråden och länkarna och just nu känns det som jag har hittat en gren som kanske kan passa mig och pålle. För inte måste man väl ha en speciell ras? Visst kan det väl fungera med en avdankad travare? :)

Var inne på Western först men detta verkar ju vara någon kombination av western och vanlig dressyr. Rider de i westernsadel??? Tyckte det så ut så på bilderna.

Nu vart jag ju jätteglad.
 
Sv: Working Equitation..???

Visst kan du ha vilken hästras du vill men kravet i manövebanorna är att hästen rids i galopp och då är det en viss fördel att du har en häst med bra galopp och förmåga att kunna samla den en del.

Sadlarna som används är för det mesta sadlar av "iberisk typ" alltså vacuero sadel eller postugesa sadel mfl.

/T
 

Liknande trådar

Kultur På tisdag smäller det, för mig är det i princip höjdpunkten på året om man inte räknar med semestern till Grekland eller kanske dotterns...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
5 965
Senast: voltis
·
Äldre I morgon lördag smäller det!! Vi får äntligen se vem som vinner ESC i år, och hur det går för våran egen Benjamin Ingrosso...
30 31 32
Svar
638
· Visningar
29 139
Senast: Cambrie
·
Utrustning Hallå :D Nu börjar tankarna gå till framtida häst och då är ju den stora frågan vad ska man köpa för sadel egentligen? Jag planerar...
Svar
0
· Visningar
640
Senast: Void
·
Övr. Grenar Just nu pågår VM i Working Equitation i Österrike och jag tänkte kolla om det är några fler som följer tävlingarna? Jag har tyvärr...
2
Svar
23
· Visningar
2 553
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp