Bukefalos 28 år!

monell

Trådstartare
Har fått en liten fölunge som är x-bent. Har inte så stor erfarenhet av det och undrar därför vad ni tycker om dessa ben. Vad ska man göra åt detta? vissa säger boxvila, andra gå ut och gå, den tredje släpp ut den i stor hage...



Fler bilder i albumet:

http://www.pixbox.se/alb1047322
 
Sv: X-bent

Hur gammalt är fölet och ser du någon förändring från dag till dag?
Det är inte helt ovanligt att unga föl är lite x-iga så det hänger lite på åldern på fölet. Ser inte så farligt ut på bilderna utan som något som kan rätta till sig själv. Det är viktigt att fölet får röra sig efter sin egen takt på ett fast underlag. Det du får ha lite koll på är så att det inte sliter snett på hovarna p g a benstället. Så hör med din hovslagare om det behövs göras något eller ej för det.
 
Sv: X-bent

Hon är 17 dagar och bilden är tagen idag. Hon föddes 3 veckor för tidigt. Tycker det ser ut lite som hon har slitit lite snett på vänster fram. Jag tycker att hon ser bättre ut (tror jag) man blir så lätt hemmablind. Men jag tycker också hon ser värre ut i verkligheten än på bild... alltså när hon rör på sig.
 
Sv: X-bent

Har haft ett par stycken som din. Har raspat försiktigt i hopp om att hålla hovarna jämna. Bara ett par tag med raspen, men ofta. Mina har rättat till sig.
 
Sv: X-bent

Bäst om du är lite orolig är att du konsulterar en veterinär för om något ska göras rent veterinärt så det nu. Sedan kan du ta ut hovslagaren om inte veterinären gör något. Kan ju vara så att fölet behöver sko eller skydd för att inte sliter fel på hovarna och förvärra felställningen.
 
Sv: X-bent

Blev ordinerad två promenader i tio minuter per dag på hårt underlag på mitt föl.

Och sedan kontaktades hovslagaren som verkade henne med en veckas mellan rum...En tid....

Så här såg hon ut en vecka gammal


13 dagar


28 dagar


Från tretton dagar har hovslagaren verkat henne varje vecka.
 
Senast ändrad:
Sv: X-bent

Har varit i kontakt med vet. när dom stog på sjukhuset och dom tyckte att jag skulle komma tillbaka om en månad. Men jag är iaf orolig (hönsmorsa, jag vet :p ) Men jag tycker att det ser ut som hon sliter snett och tänker att då kanske det blir värre?? Och när jag läser här så har andra med samma problem blivit ordinerade att gå på promenader och det har inte vi...

Har dessutom förut fått fel diagnos ställd då det gäller ben. Va på håret att hon klarade sig (senkontraktur som 9 månaders). Fick stå på box i 7 mån!! och det vill jag helst slippa en gång till.
 
Sv: X-bent

X-benthet rättar oftast till sig av sig själv. FAST underlag är viktigt och att hålla efter hovarna så de nöts jämnt.

Jag har haft en som opererades pga x-benthet och en som var ännu mer krokig som rättade till sig av sig själv.
 
Sv: X-bent

X-benthet.
Enligt Mikce på Strömsholm går de flesta tillbaka av sig självt. Viktigt att inte fölungen blir trött och hänger i knäna. Vila men omväxlande korta stunder av rörelse. Så fast underlag som möjligt. Kontrollera att den är korrekt i lingen kotled, kronled, hovled, Verka ofta för att korrigera felställningar i nedre delen. Enda sättet att korrigera,enligt honom är operation oom det behövs och det gör man i så fall vid 5 månaders ålder om det inte hunnit rätta sig innan. Men se till de nedre delarna nu.

Din fölunge - monell- är ju rejält inåttåad (förutom X-bentheten och skulle behöva justeras med raspning på insidorna. Det är de 6 första veckorna man har störst chans att rätta till sådant.

Grattis lillamy73 - perfekt skötsel av fölungens hovar

Vad fint att ni alla tar tag i detta - det förbättrar hållbarheten i framtiden.
 
Sv: X-bent

X-benthet.
Enligt Mikce på Strömsholm går de flesta tillbaka av sig självt. Viktigt att inte fölungen blir trött och hänger i knäna. Vila men omväxlande korta stunder av rörelse. Så fast underlag som möjligt. Kontrollera att den är korrekt i lingen kotled, kronled, hovled, Verka ofta för att korrigera felställningar i nedre delen. Enda sättet att korrigera,enligt honom är operation oom det behövs och det gör man i så fall vid 5 månaders ålder om det inte hunnit rätta sig innan. Men se till de nedre delarna nu.

Din fölunge - monell- är ju rejält inåttåad (förutom X-bentheten och skulle behöva justeras med raspning på insidorna. Det är de 6 första veckorna man har störst chans att rätta till sådant.

Grattis lillamy73 - perfekt skötsel av fölungens hovar

Vad fint att ni alla tar tag i detta - det förbättrar hållbarheten i framtiden.

Insidan :confused:
 
Sv: X-bent

X-benthet.
Enligt Mikce på Strömsholm går de flesta tillbaka av sig självt. Viktigt att inte fölungen blir trött och hänger i knäna. Vila men omväxlande korta stunder av rörelse. Så fast underlag som möjligt. Kontrollera att den är korrekt i lingen kotled, kronled, hovled, Verka ofta för att korrigera felställningar i nedre delen. Enda sättet att korrigera,enligt honom är operation oom det behövs och det gör man i så fall vid 5 månaders ålder om det inte hunnit rätta sig innan. Men se till de nedre delarna nu.

Din fölunge - monell- är ju rejält inåttåad (förutom X-bentheten och skulle behöva justeras med raspning på insidorna. Det är de 6 första veckorna man har störst chans att rätta till sådant.

Hon är kollad av Micke och han säger att hon är helt rak i kotorna och inte alls inåttåad. Och om det behöver justeras så ska hon raspas på utsidan. Men att vi ska avvakta tills hon är ca 1 månad. I övrig så har han sagt samma sak till mig som till dig. Hon har rätat upp sina knän mycket sen hon föddes och dom går bara ute i liten hagen en stund några ggr per dag så hon inte blir trött. Men hon har lika mycket bus för sig i boxen..... :grin:
 
Sv: X-bent

...inte ben nu igen.....:mad: du har ju fått din beskärda del av den biten redan.
Hoppas verkligen att det rättar till sig så att ni kan njuta av babytiden och inte behöva gå med dödsångest hela sommaren.

Håller tummarna.

Brillan mår kanon!
 
Sv: X-bent

Fick en fölunge förra året som föddes x-bent. det var en rejäl resa kan jag säga. jag pratade med både helsingborg och skara för att höra hur man skulle göra, de sa att jag skulle ge det en månad och sedan komma in med den och röntga benet. tyvärr rätade mitt föl inte sej nämnvärt utan behövde 3 operationer. idag ser benet, för det var bara ett som var snett, ok ut, fortfarande utåttad men betydligt bättre än vid födseln. det jag kan trösta dej medär väl att mitt föl var aningen mer x-bent än ditt. trist när det händer men man får försöka se det så att det löser sej alltid tillslut även om det kan vara jobbigt på vägen. grattis iaf till en mkt fin föling i övrigt! :)
 
Sv: X-bent

...inte ben nu igen.....:mad: du har ju fått din beskärda del av den biten redan.
Hoppas verkligen att det rättar till sig så att ni kan njuta av babytiden och inte behöva gå med dödsångest hela sommaren.

Håller tummarna.

Brillan mår kanon!

Jo du med min otur så kanske man inte kunde vänta sig annat. (Vet inte om du läst att hon föddes för tidigt och fick bo på sjukhus.) Hon ser iaf bättre ut men dom får inte gå ute så mycket... Men så idag va mammahäst helt galen ute i den lilla hagen (10x10) och Brinova kom i vägen för en bakhov och fick sig en smäll vid revbenen och åkte in i en stolpe så hon skrapade sig på bogbladet och nu haltar hon på vä. fram.... Snart blir jag tokig :crazy: Benet ser fint ut tror hon känner av smällen hon fick på bogbladet... när ska det ta slut på allt elände...

Härligt att det gått vägen med Brillan, jag blir så glad!!!!:laugh:
 
Sv: X-bent

Ja, ibland undrar man vad f*n man håller på med. Vad lätt livet varit om man sålt hästarna och flyttat till en tvåa i stan och börjat spela schack. Vad jag vet så har ingen blivit skadad eller sjuk av det spelet.;) Lycka till.
 
Sv: X-bent

Nu är Brinova 1 månad och 3 dagar och ser ut så här i benen:


Vad tycker ni? är hon fortfarande x-ig?
 
Sv: X-bent

Se till att försöka få tag i en kunnig hovslagare, som vet hur man korrigerar fölben. Kanske någon här på buke vet nån.
 
Sv: X-bent

det är fortfarande en aning avvikelse i benaxeln, men det kommer växa bort ned tiden.
 
Sv: X-bent

Va bra att du också tror det för det gör jag med. Mitt stora dilemma nu är om jag ska våga ha dom ute mer och i större hage....? vad tror ni? Ska även prata med hovis om detta.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 382
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 685
Senast: verser
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
888
Senast: Ananazen
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp