Bukefalos 28 år!

Sv: X-bent

Min fölunge föddes med både windswepta bakben, veka kotor och hasor bak samt x-bent fram och med bakåtböjda framknä :crazy:.

Hon korrigerades med en plastsko på ena bakbenet men ingen åtgärd i övrigt. Eftersom hon inte visade på obehag/smärta av sina felställningar och att hästarna höll sig hyfsat lugna i hagen så har jag låtit henne vara ute dygnet runt och hon har rätat upp sig riktigt bra runt om.

Min fölis ligger och vilar mycket i hagen, så hon överanstränger sig inte, men jag kan tänka mig att om mammahäst och fölis springer mycket så kanske det är viktigt att hålla dom i mindre utrymme tills lederna stabiliserat sig ytterligare.

Jag är av den uppfattningen att fölungar behöver röra på sig på fast underlag så mycket som möjligt för att stärka lederna. Givetvis utifrån varje individs förmågan och förutsättningar.

Lycka till med din fantastiskt vackra fölunge :love:
 
Sv: X-bent

Har kontakt med en bra hovis. Men jag undrarde om ni fortfarande tycker att hon är x-ig?

ok, måste ha läst slarvigt och missuppfattat. Jo hon är fortfarande lite x-ig, men har du redan påbörjat behandling, och rätt behandling, kommer det förmodligen att rätta till sej. Har behandlat värre hästar än så som blivit helt bra, och även sett obehandlade hästar, som rättat till sej av sej själva, men det är dumt att chansa.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 382
Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 685
Senast: verser
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 740
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
558
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Insektsspray
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp