Bukefalos 28 år!

Jane_Done

Trådstartare
Man lär sig tydligen något nytt varje dag, jag hörde för första gången ordet xbent och undrar givetvis, även om jag kan gissa mig till en del, exakt vad det är, hur det påverkar hästen och hur man skor.

Någon som kan fylla min kunskapslucka?

/Jane
 
Sv: Xbent

Nja, en x bent häst skor man väl inte, är den det vid den åldern skor skall på så borde den vara avlivad, däremot så kan man korrigera unga x benta föl med skenor, x bent är när typ knäna går inåt och skenorna utåt..tittar du framifrån så ser det ut som ett X
 
Sv: Xbent

Okej, men var i benen böjer dom sig? Är det skenorna elelr knälederna eller nån annan stans? (Förstår att jag måste framstå som komplett idiot. :crazy: )

Men finns det inte olika grader av xbenthet? Träffade en hovslagare idag som skodde en 4-åring och ha sade bara att hästen är xbent och att han välvde skorna för att minska trycket mot sulan. Nu är jag absolut inte kunnig på exteriör och benställningar men jag har inte märkt att hästen skulle vara extremt xbent.

/Jane
 
Sv: Xbent

den kanske bara var fransysk eller uttåad då, en x bent häst missar man inte, brytningen vet jag inte riktigt 100 men definitvt i framknät, kanske även vid armbågsleden...har du "håll hästen frisk"?? där finns en bild på ett x bent föl.
 
Sv: Xbent

Jösses! Nej så ser hästen inte ut. Ska kika lite närmare, utåttåad låter kanske mer logiskt (fast hovis sa ju xbent :o ).

Men... hur ser det fransyska ut då? Brant inlärningstrappa för mig just nu!

/Jane
 
Sv: Xbent

uttåad o fransysk är istort sett samma sak...beror på vart brytningen är, oftast i knäna men även ibland vid kotorna...men du fattar varför man inte skor en X bent häst :rofl:
 
Sv: Xbent

Ja jag FATTAR! Och hästen jag pratar om rids normalt och har även gått i träning så jag känner mig inte helt galen som missat eventuell xbenthet.

Ska som sagt kika lite och rapportera sen.

/Jane
 
Sv: Xbent

En fransysk häst har egentligen ett rakt ben, brytningen sitter uppe i armbågsleden.
Är brytningen i kotan är den utåt-tåad, är brytningen i knät är den x-bent, och det är inte alls ovanligt, men inte så många grader som på bilden.... :D
Sen kan ju hästen även vara vriden vid knät, men då pratar man väl om dåligt inskenad?

X-benta kan de även bli en period när de växer, även om de var raka som föl. Det beror på att knäets delar växer olika fort.
 

Liknande trådar

Hästvård Blodklump i bajs Hej! Undrar om någon varit med om liknande. För cirka 6v sedan fick min nordsvensk hästinfluensa vaccin och det drog...
Svar
3
· Visningar
1 039
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Nej. Var på besök på arbetsförmedlingen och fick givetvis en massa kritik för allt möjligt. Arbetsförmedlaren tyckte att jag borde...
Svar
1
· Visningar
849
Senast: alazzi
·
Relationer Jag undrar hur det ser ut hos andra familjer under middagen. Jag har två typer av middagar jag undrar över. 1. middag med mina...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 421
Senast: Badger
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
64 902

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp