Xylofoniagrimma

F

Fnobby

Någon som använt och kan förklara mer exakt hur den ska sitta (har fått låna en av en som inte heller visste hur den skulle sitta...:D)

Alltså jag har förstått ungefär hur, men frågan är hur högt upp på huvudet remmen runt nosen ska sitta? Det borde väl inte ska sitta som en spärrgrimma, för man måste ju bli starkare ju längre ner den sitter, eller? Någon föreslog framför bettet, för att det inte ska trycka mot det när man drar i tömmarna (hoppas ni förstår hur jag menar, det är knappt jag gör det själv, lite trött efter midnattstrav igår)
 
Sv: Xylofoniagrimma

Såhär körde jag med det första gången, men det sitter ju för långt ner.

11603067.jpg
 
Sv: Xylofoniagrimma

Ja, tömmen sitter i lädret. Dubbelt precis som på tömmarna. men visst allt kan gå sönder

Fnobby:s är modellen "nyare" (har jag för mig iaf)
11603067.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Xylofoniagrimma

På tal om den tråden. Jag ser inte riktigt behovet av att ha en spärrgrima när man använder Xylofonian.
Har själv använt den flitigt på flera hästar. En kanongrej!

Här letar ni upp gamla trådar! Som "ägare" till ovannämnda tråd kan jag bara säga att den hästen vill du inte köra på banan utan spärrgrimma... Han var kollad i munnen, men gått på travet i 6 år med vargtänderna kvar, därför försvarade han sig genom att gapa om man tog för hårt i honom, inne på banan blev han allmänt helvild... :angel:
Testade ju xylofonia på honom, funkade utmärkt i skogen, men gjorde ingen skillnad inne på banan (så jag slapp problemen att klura ut allt till start :D) Numera går han som min ridhäst sen några år tillbaka, kom aldrig fram till nåt sätt att få honom att klara banan.
 
Sv: Xylofoniagrimma

Jag vet att den x-grimman jag lånade och fotograferade är uppsydd av någon som Humelibumlan känner (det är hennes).

Det är dubbelt läder vid ringen man fäster tömmen i och ringarna har ingen skarv vilket är jätteviktigt.
 
Sv: Xylofoniagrimma

Ja, tömmen sitter i lädret. Dubbelt precis som på tömmarna. men visst allt kan gå sönder

Fnobby:s är modellen "nyare" (har jag för mig iaf)

Ingen aning, men min kommer från Gävle, enda stället jag vet där det går att få tag på?
 
Sv: Xylofoniagrimma

Det förklarade skillnaden i utformningen
Jag har bara sett/använt den Fnobby visade upp
 
Sv: Xylofoniagrimma

Min kommer också från Gävle och jag har också hört att den bara går att få tag i där...
 
Sv: Xylofoniagrimma

Min kommer också från Gävle och jag har också hört att den bara går att få tag i där...

Fick våran uppsydd av en sadelmakare efter konstens alla regler, funkar perfa! Aldrig sett var man kan köpa dem för övrigt, fick låna för att prova av en tränare på Färjestad, fungerade klockrent på hästen! Annars är det många som aldrig har hört talas om den!?? :confused:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
14 614
Senast: Trott
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 295
Senast: Calmiche
·
Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 659
Senast: a1agnlju
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 164
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp