Bukefalos 28 år!

Yes! Nu är hon född!

G

Generalen

Sakta men säkert slår drömmen om en brukshund in. Först frågetråden som inte var så positiv. Mycket tänkande och funderande, men i ett inlägg fanns den bara där. Hemsidan. Jag och uppfödaren började prata på msn, ringde även och jodå, vi delar många tankar och åsikter. Sedan besöket. Föräldrarna är underbara och uppfödaren likaså.

Fina stamtavlor med friska linjer. Ingen tvekan om saken. Massor med negativa kommentarer från omgivningen först. "Dem är så dyra", "hur ska ni ha råd?", "de är bara sjuka" osv. Nästan alla försökte få mig på "bättre tankar" men jag stod fast.

Sedan parningen. Ultraljud. Och visst är hon dräktig! Minst fem små underbara varelser fanns det i magen enligt veterinären.

Sedan följer en månads längtan. Igår meddelade uppfödaren att tiken är i öppningsfasen. EXTAS! Måtte det bara bli en färgad tik till mig...

Nästan ett dygn senare. Har sovit konstigt inatt, med drömmar och tankar som farit igenom huvudet. Vridit och vänt på mig mest hela tiden. Hela morgonen har jag suttit som på nålar och väntat på svar i msn-rutan. Sen kom det. "Ring mig".

Nu är hon född!
Välkommen till världen, min fina lilla boxertik! :love:


Fy fan så bra det känns! :banana: :bump: :rofl:
 
Sv: Yes! Nu är hon född!

Iiiih va roligt! Grattis!

Nu är det bara den jobbiga väntan kvar. Jag hade min från 18 oktober tills jag äntligen hämtade hem lilla gurkan i december. :love:

Men nu går det fort, han blir 4 månader imorn!
 
Sv: Yes! Nu är hon född!

Tack ni som svarat! :love:

Men hur ska man stå ut dessa 8 veckor? Jag ska ju givetvis dit och hälsa på när den är runt 4-6 veckor, men resten av tiden då? Jag kommer ju inte kunna slita mig därifrån! :p

Jag ska leva i ett stadie av eufori och svävande på moln de kommande 8 veckorna... jag får bara akta så att jag inte svävar iväg :D.
 
Sv: Yes! Nu är hon född!

ÅH VAD KUL! :bump::banana:
Jag minns tydligt den där extrema gläden man får när ens drömvalp är född. Jag hade dock sådan tur att jag bodde då och då på kenneln som min valp kommer från, så jag var med från det att valparna var 1 dygn gamla. :p

8 veckor går fort! Genom att förbereda hemmet för valp, fundera ut namn, ev kolla valpkurser osv så kan man få tiden att gå undan ;)

Lycka till och se till att lägga in massvis av bilder så fort som möjligt ;) Boxer är verkligen en tjusig ras!
 
Sv: Yes! Nu är hon född!

ÅH VAD KUL! :bump::banana:
Jag minns tydligt den där extrema gläden man får när ens drömvalp är född. Jag hade dock sådan tur att jag bodde då och då på kenneln som min valp kommer från, så jag var med från det att valparna var 1 dygn gamla. :p

8 veckor går fort! Genom att förbereda hemmet för valp, fundera ut namn, ev kolla valpkurser osv så kan man få tiden att gå undan ;)

Lycka till och se till att lägga in massvis av bilder så fort som möjligt ;) Boxer är verkligen en tjusig ras!

Men... om man redan gjort allt det där då :D? Jag har ju iofs en del inköp att göra, den där pyttelilla rosa biabädden räcker nog inte till boxer boxern och vår lilla shih-tzu hane vi har nu :angel: men jag måste ju ändå vänta på lön! BUHUU! :cry:
 
Sv: Yes! Nu är hon född!

Boxrar är verkligen fantastiska hundar!!!
Vi har en i träningsgruppen och jag är helt frälst i den tikens charm och enorma bruksförmåga! Totalt orädd och samtidigt bara för go!

Imorgon ska jag träffa fyra andra boxisar som ska få prova på lite skydd kanske, blir jättespännande att se. Jag skulle inte vara helt främmande för en boxer själv. STORT grattis!!! :)

Ps..vad ska fröken heta?..ds
 
Sv: Yes! Nu är hon född!

Åh vad kul! :D

Namnet? Jadu... vad som kommer stå i stamtavlan är väl lite osäkert än så länge, uppfödaren har samlat ihop en del namn men jag kommer säkert få säga vad jag tycker och kanske välja. Tidigare skulle hon ha Sagan om Ringen-tema och då blev jag sjukligt inställd på Arwen men efter att hon ändrat sig är jag inte lika säker.

Update: Uppfödaren kom in på msn lite snabbt just, 6 tikar är det som "ploppat ut" hittills :D tur det, det var många valpköpare som ville ha tikar! 3 såg riktigt bra ut och min är en av dem, eftersom jag bland annat vill ställa ut :love:. Åååh så kul det känns!
 
Sv: Yes! Nu är hon född!

Haha, jadu! Jag vet faktiskt inte, men kommer jag på något så hojtar jag nog till ;)
 
Sv: Yes! Nu är hon född!

STORT GRATTIS !

Som jag skrev i din tidigare tråd så är det inte många hundraser som slår boxer i charm och personlighet!

Vilken är kenneln?
 
Sv: Yes! Nu är hon född!

Skickar kenneln via PM :D

Hittills har det kommit ut 7 tikar (!!) och 1 hane :eek: fick en uppdatering vid sex, hon trodde att det kunde finnas en kvar. Helt otroligt, vi hade pratat om att det är så många som vill ha tikar och hon "behövde" minst 5 :D.
 
Sv: Yes! Nu är hon född!

Hela valpningen är avklarad, 7 tikar och 1 hane blev det men uppfödaren åkte in till Strömsholm för att röntga och kontrollera att det inte var någon kvar vilket det inte heller var :).

Men nu har jag en annan tanke.

Mina planer med tiken, eftersom det är min första brukshund, är att vi ska testa på allt möjligt inom lydnad, spår, sök och liknande. Jag älskar att vara på utställningar men har aldrig varit inne i ringen själv någon gång (trots att jag är uppfödd i kennel :p) så utställning ska det absolut bli. Men frågan är hur mycket? Och hur "allvarligt"?

3 av tikarna som fötts är riktigt snygga, och uppfödaren vill ju givetvis att de i första hand kommer till utställningsintresserad. Meningen är att jag är en av dem eftersom jag nämnt att jag absolut vill ställa ut. Men nu ikväll började jag tänka lite. Ställer jag ut, så vill jag ju givetvis ha en så pass bra tik att det går bra för oss men samtidigt måste jag se till tid och ekonomi. Hur mycket förväntas man ställa ut sin hund när man säger att man är "utställningsintresserad"? Jag kommer de närmsta 5 åren vara student, har dock fästman så vi delar ju på räkningar och liknande. Även han är student. Ingen av oss har körkort, men han är på G med sitt och meningen är att det ska vara klart innan vi flyttar till Örebro nästa höst.

Ska man se helt krasst på det så kanske jag inte kan leva upp till uppfödarens förväntningar om hon säljer mig en av de 3 riktigt snygga? :crazy: Åh, så svårt det blev nu...
 
Sv: Yes! Nu är hon född!

Stort grattis! :bump: Finns inget bättre än en boxer, du kommer aldrig någonsin ångra ditt val :D
Vart kommer valpen ifrån?


Jag var inte en "utställnings-intresserad" valpköpare när jag köpte min för snart ett år sen (oj tänk att jag har haft min så länge nu!) utan jag va väl lite som du tror jag att jag ville prova på lite allt möjligt som lydnad, bruks, agillty och utställning. Men det blev rätt många utställningar ändå, hon är utställd mest (9ggr) i kullen och då har jag varken mkt pengar eller körkort utan jag har samåkt när vänner ska på utställning, eller åkt kollektivt och det har alltid ordnat sig :) Jag tror inte uppfödarna förväntar sig att man ska åka land och rike runt och spendera alla pengar man har på utställning (då hade hon väl inte sålt till en student utan körkort:p) utan att man kanske visar upp den ett par gånger om året bara. Om du ska flytta till örebro tex. så kommer du ju ha båda boxer-sm och en boxerspecial i närheten!
 
Sv: Yes! Nu är hon född!

Tack för svaret! Skickar kennelnamnet via PM!

Jo det är klart, skjuts och sånt ordnar sig säkert. Men varje utställning kostar ju en del och varje start inom någon bruksdel likaså, och eftersom jag ska studera tar det ju upp en del av tiden också. Men tanken är ju givetvis att jag ska ha ett extrajobb där som jag har här, men jag vet ju inte om det kommer bli utställning 2 ggr i halvåret eller 2 ggr i månaden... Hm. Jag måste nog prata med henne och se vad hon förväntar sig. Hon vill ju gärna att jag följer med på flera utställningar som hon själv åker till så att man kan ställa upp i avels- och uppfödarklass och det vill ju såklart jag med. Men jag måste ju tänka realistiskt också! :crazy: Hon åker ungefär 2 ggr i månaden men aldrig längre än 20 mil. Jag drömmer ju givetvis om titlar på min hund, däribland SUCH, men jag kanske måste komma ner på jorden lite...? :angel:

Nu ska jag plåga er med en bild på de underbara små liven!! :love: :love: :love:

A-kullen.jpg


Som ni ser blev det två vita, båda är tikar, resten är mörkt tigrerade :).
Är dom inte otroligt snuttbara?! :banana:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Yes! Nu är hon född!

Och mitt hjärta klappar ju alltid lite extra för de vita, det ser ut som den ena fick en brun fläck på ryggen, läckert!:d
 
Sv: Yes! Nu är hon född!

Jag drömmer ju givetvis om titlar på min hund, däribland SUCH, men jag kanske måste komma ner på jorden lite...?

Framför allt så måste du ju först bruksmeritera lilla hjärtat så hon kommer upp i bruksklass. Du kan ju alltid "skylla" på det, att du först vill meritera upp hunden så att du får vara med och tävla om certen innan du ställer ut en massa. Annars kan ju nån bedömning per år (eller per åldersklass) vara kul att ha.

Så har i alla fall jag tänkt med mina briardbrudar. Är inte överdrivet intresserad av att åka runt och konkurrera för ett BIR, som iofs är kul, men inte mycket "värt" egentligen (i mina ögon i alla fall).

Vad hade du tänkt satsa på för något i träningsväg med din nya vän då? Själv kör jag spår, superkul! Borde träna mer lydnad bara...
 
Sv: Yes! Nu är hon född!

A-kullen.jpg

Som ni ser blev det två vita, båda är tikar, resten är mörkt tigrerade :).
Är dom inte otroligt snuttbara?! :banana:

Åh underbara! :love: Boxrar är verkligen fina och trevliga. Stort grattis till bebisen, vilken det nu blir!
 
Sv: Yes! Nu är hon född!

Ja de vita är så fina! Det är synd att färgen inte är godkänd bara.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 621
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 950
Senast: pews1972
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 627
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 136
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp