Bukefalos 28 år!

Sv: Yesss...

Stromboliannons.jpg


Stromboli

Tulla3.jpg


Norskan

Som ni ser, så är hon inte i samma klass som Stromboli, men hon är en bra och rastypisk hund ändå :) ;)

Med lite mer utställningsvana och när pälsen är i tip top kondition (vilket den då inte är riktigt nu) på henne, så kommer hon nog att gå rätt så bra hon med, om än hon inte kommer att ha något med toppstriderna att göra.
 
Sv: Yesss...

Hon är väldigt söööööt tycker jag:)

Kul med bilder på bägge, till och med jag ser att
storstrumpan har utstrålning så det visslar om det!:D
 
Sv: Yesss...

Domaren igår sade efter BIR:et att hon gillade attityden hos honom. Det var go, go, go och en utstrålning som heter duga..Hela tiden :bump:

Så kul att få höra :D
 
Senast ändrad:
Sv: Yesss...

Tack, Tack, Tack :)

Tyvärr, så hade mina fotografer petat ur autofocuset på digitalkameran, så alla bilder utom den som är här i första inlägget var så suddiga och skumma att det knappt gick att se någonting :eek: Synd bara att denna enda bild inte är bra, men men den får duga. Eventuellt att jag ställer upp honom här hemma med pokal och rosetter och knäpper ett bättre kort senare :angel:
 
Sv: Yesss...

Bara som en jämförelse på hur rasen utvecklats de senaste 15 åren

Min "Anna", tik 5 år SUCH
Anna1.jpg


8-årig hane, NORDUCH
Kille1_2_3.jpg


Min Tita tik, 9 månader
IMG_2099.jpg


Hanen här ovan har Strumpan slagit 2 gånger nu :D :eek:

Min Anna skulle knappast ta någon chamiponattitel i dagens konkurrans :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Yesss...

De ser ganska olika ut, när man ser dem såhär.
Jag hittade denna:

Cooper.jpg


Som jag inte tycker liknar dina särskilt mycket.
Ser framförallt mycket kortare ut!
Australisk vovve.:D
 
Sv: Yesss...

Både de australiska och amerikanska hundarna är kortare och kompaktare. Här i Sverige har vi ju haft längden på hundarna, men avlat vidare på kropp, front och bakställ.
 
Sv: Yesss...

Jag pratade med en kvinna här om veckan som födde upp terrier och hennes man var domare. Hon ansåg att just de Australiska Terrierna var urdåliga i sverige jämfört med andra länder. Undra om hon nämnde Finland som ett "bra" land? Minns inte... Sen sa hon några andra raser som var helt outstanding i Sverige, men inte i andra länder. Men nu minns jag inte vad hon sa för raser... (Terriers alltså) Kan det varit Cairn?
 
Sv: Yesss...

Tittar man på övriga världen, så ligger våra Svenska aussies väldigt bra till, både kroppsligt, hälsomässigt och mentalt :cool: Så tyvärr, så är din bekant nog inte jätteinsatt i rasen ;)
De Finska hundarna är i klass med våra i Sverige och vi har stort avelsutbyte över gränserna med just Finland..
 
Senast ändrad:
Sv: Yesss...

De hade nog skotte... Nån hund (upppfödare som jag fattade det till den hunden, men de kanske gde den också...) som ligger på top 50 i år som jag fattade det... Jag minns att hon pratade om vetefärgade och svarta skottar bla bla bla.
 
Sv: Yesss...

Den övre gillade jag utseendemässigt, men den undre ger jag inte mycket för....Den första ser ut att vara minst dubbelt så hög som de är idag?
Bakbenen på den undre är alldeles för långa, ser det ut som.
Liksom motsatsen till räkrumpa. :D

Man ställde upp dem ganska annorlunda också, vet du när och varför man började flytta bak bakbenen?
 
Sv: Yesss...

Hundarna i dag har offantligt mycket bättre vinklar. Och inte ens med våld skulle jag kunna få någon av mina att stå på det viset ;)

Redan till slutet av 60-talet hade bakbensvinklarna blivit en hel del bättre och hundarna ställdes bättre för att framhäva de fina bakbensvinklarna.

Ska se om jag kan fixa en bild påTinee Town Talewagger Och Tinee Town Telltale, vilka är de aussies som vann i Westminister 1967.

Dessa två hundar var bland dåtidens absolut bästa aussies och den kenneln har en hel del fina hundar även i dagsläget :D
Kan nog kanske lägga in en bild på en lite modernare Tinee Town-hund också. Dock är den hunden nu ca 10 år, men inte mer än 5-6 år på bilden.

Återkommer inom kort med lite bilder..
 
Sv: Yesss...

Aussie1967.jpg

Detta är då Tinee Town Talewagger Och Tinee Town Telltale år 1967. Som ni kan se så har det hänt en hel del i avseende på vinklarna. Framförallt bak...

Dajdaj1.gif

Och detta är en modernare Aussie från Tinee Towns Kennel. Dock är det ju några år sedan denna bilden och från då till nu har det ju hänt en hel del..

Det är ca 30 år mellan dessa bilder och hundarna kommer från samma kennel.
 
Sv: Yesss...

Häftigt! Normalt här så ser vi ju bara schäferns utveckling, vilket är en annan historia.
Aussien tycker jag ser bättre ut idag, vilket är kul. Det är ju ett exempel på avel åt mer rätt håll.
 
Sv: Yesss...

Ska tillägga att ovanstående hundar faktiskt kommer från rasens ursprungsland Australien :)
 
Sv: Yesss...

Aussien tycker jag ser bättre ut idag, vilket är kul. Det är ju ett exempel på avel åt mer rätt håll.

Aussien ligger i riskgrupp 1 = Där ligger bara de absolut friskaste raserna :banana:

Våra nordiska hundar håller dessutom en extrem hög kvalitet , mentalt, kroppsligt och ur hälsosynpunkt i jämförelse med världen :cool:
Så vi försöker verkligen att avla på det bästa ur alla aspekter. Vi har även varit snabba att ta tag i eventuella problem, som dykt upp under tidens gång.
 
Sv: Yesss...

Jättegrattis!

Själv var jag i Tyskland och ställde ut. Vi fick Cert, Cacib och BIM. Så jag säger som du... Yesss... :D :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 261
Senast: mackan
·
Övr. Hund Eftersom jag enbart skrivit på hundforumet när det har varit problem (och det har varit mycket problem) med Loppan så tänkte jag att det...
Svar
5
· Visningar
1 213
Senast: TeamLundVer
·
Äldre På lördag kör vi igen, Melodifestivalen 2014 - deltävling 2! :banana: :banana: Ser vi årets vinnare då kanske? Kom med era tankar...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 241
Senast: LindgrenV
·
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 609
Senast: Sand
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp