Bukefalos 28 år!

Yllleätare och mys med mamma

MissFideli

Trådstartare
Abbie är vid detta tillfälle 2 år 2 månader och 4 dagar gammal. Kastrerad.
Men kvällssnutten (och ibland även en på morgonen) är det som håller skönheten på topp. Kanske därför hon håller sig så bra i hull?
snutt.jpg


Mamma Yoga tar då och då upp sina ylleätarfasoner. För er som inte har sett en ylleätare in action finns här 2 filmer. Den första rätt stor, 3,5 mb, den andra strax över 1 mb. Det finns nämligen 2 olika typer av ylleätning. Den första är mer ylleslickning.

http://hem.broadway.se/~orb000321/images/ylle1.avi
http://hem.broadway.se/~orb000321/images/ylle2.avi
 
Sv: Yllleätare och mys med mamma

Gulligt! Abbie kommer kanske vara hennes lilla unge hela livet? Bra att du låter dem hållas, de mår ju bara gott av det. :)

Vad beror ylleätande på? Har ingen erfarenhet av det, men när jag såg filmen på kissen i soffan ser det exakt ut som när de plockar fjädrar på fågel innan de ska äta. Kanske ett beteende de inte kan få utlopp för som innekatt?

Har sett mina kissar göra detsamma på våren när det första späda gräset kommit upp. Ser rätt roligt ut när de rycker upp stora tussar gräs... :rofl:
 
Sv: Yllleätare och mys med mamma

Yoga gör det också, hon hugger i sig gräs. Det är därför jag vill ha en rastgård till henne så hon får vara ute mer och därför jag letar hus.

De får hållas, Yoga säger ifrån när hon inte vill mer. Vet inte om Abbie får nått, men snuttar gör hon.

Vad ylleätandet kommer ifrån vet jag inte, men jag vet int eom det är nått typiskt innekatter. Troligen nån form av ovana. Blir hon för ihärdig så tar jag bort filten, vilket jag nu har gjort. Det verkar gå i omgångar också...
 
Sv: Yllleätare och mys med mamma

Eftersom mina gör samma sak med gräs på våren, fast de får gå ut när de vill på vintern, ligger det nog nåt annat bakom.

Liten fundering bara: Katter kanske har nån instinkt att förbereda maten, som de inte får utlopp för när de äter färdig kattmat. De missar ju hela processen som måste till i naturen för att få mat: söka, lurpassa, fånga, döda, förbereda och äta. Det är ju bekvämt även för katten med kattmat, bara att hugga in och äta, men kanske tråkigt på samma gång?

Vet inte om det skulle funka att ge mer svåräten mat? Men då får man ju ta det blir söligt på golven inne, när de ska gömma strömmingsbitar under mattorna osv :(

Så gräs, kanske?

Eller om det nu har med fjäderplockande att göra, kanske man skulle kunna ge dem fjädrar att hålla på med i stället för yllet? Ser i alla fall exakt ut som det.

Att se dina honkatter ihop, stärker min teori att om man ska behålla en unge, är det bäst ta en hona. :love:
 
Sv: Yllleätare och mys med mamma

Fast det var lite problem i början, hade jag hållt Yoga fertil så hade det nog inte fungerat. Yoga kastrerades när Abbie var 6 månader, mycket pga humöret. Men det är underbart när det funkar. Det är otroligt intressant att leva med 2 så närbesläktade katter, man kan jämföra hur dom skiljer sig åt. Och utseendemässigt.

Skulle gärna ge dom nått annat än torrfoder, men tant och fröken vägrar äta nått annat. Yoga slickar i sig gelen från blötfoder (får portionspåsar som godis ibland). Hon älskar gelen, pratar och ropar när man tar fram en sån påse. Men köttet struntar hon i. Hon äter inte räkor, inte kyckling, inte skinka och inte köttfärs heller. Jo, stekt fläskkotlett med grillkrydda på tycker hon om, men bara någon bit. Stekt är ju inte så nyttigt heller.
Abbie är ännu värre, det enda hon äter är torrfoder och Coops Mariekex (!?). Inget annat.

Har prövat sånt där kattgräs, men det är gott nån dag sen struntar dom i det. Tog in lite i en skål en gång, det gick också, men inte nån längre tid.

Fia, min huskatt som är död nu, tog in en levande mus en gång. Hon gav den till Yoga som lekte och lekte och lekte, men hon dödade den inte. Och försökte inte ens göra det. Det handlar om lång tid nu, jag vet att dom gärna leker med sitt byte först, men inte så lång tid. Fia gav upp och gick in och dödade den sen, men lämnade den kvar. Då hade Yoga haft den kanske 30 min (stackars mus, jag vet) och Fia dödat den, så fick den ligga kvar inne i köket över natten. Dagen efter hittade jag den på bänken, fortfarande hel. Så Yoga fattar uppenbarligen inte att hon är ett rovdjur. Däremot insekter är roligt.
 
Sv: Yllleätare och mys med mamma

Maja "dödade" gärna kläder innan vi började ge dem råa ben. Numera är det kycklingvingar som krasar mellan tänderna, och jag har snart hunnit fylla på mitt strumpförråd igen ;)
 
Sv: Yllleätare och mys med mamma

Ja, man skulle kunna köpa bara gelén, det göttaste ...:d

Jo, jag vet hur det är med vissa katter. Min hane är helt galen i torrfoder och skulle nog helst vilja leva på bara det. Han drar igång stora övertalningskampanjen dagligen, jamar och titta upp mot skåpet där "knölarna" står. Han får några stycken som godis, eftersom han är så förtjust i dem.

Kommer ihåg vad du skrivit tidigare om dina kissars matvanor, så min tanke var inte att de skulle ha svåräten mat för att äta, utan för att avreagera instinkterna på. *Om* det nu är det som orsakar ylleätandet, jag vet ju inte alls utan bara funderar...

Det kanske blir som med musen Yoga fick i fin present. :D Att hon lekte med den så länge, berodde väl på att hon inte riktigt visste vad hon skulle göra med den?

Man brukar ju säga att de bästa råttfångarna blir dem som fått vara med mamman när hon jagar, så att hon kan lära dem redan som små och de får "blodad tand". Själv har jag inte vågat ha kissungarna ute, tycker de är för små före 12 veckor och inte sååå viktigt de blir förstklassiga jägare. De är ju tänkta bli mysiga sällskapskatter i första hand och om de jagar är det mer som en bonus. :) Mamman har tagit in små byten åt dem, mest insekter men även ödla och näbbmus. Insekter är okej inne men kommer hon med större byten åker de ut, stygg :devil: jag är...

Jag hade ju tänkt behålla en honkattunge från nästa kull, som nog blir min fina kattmammas sista. Fyra kullar räcker, sen blir det kastrering även om det bär mig emot.

Hon "är ju bara en huskatt", men jag tycker hon är så snäll, fin och moderlig att hennes släkte är värt att bevara. Hade hoppats hon skulle bli som en mormor när ungen får egna ungar, hjälpa till att ta hand om "barnbarnen". Hon är så duktig kattmor. :love: Men kanske är önsketänkande, man vet ju inte hur det blir...
 
Varning!!

Vill varna om ylleätning! Vet en som hade en katt som dog pga det. Ullet fastnade i magen/tarmarna och det blev en jätteboll så den dog.

Har även fått reda på att fler katter dött av det så håll det borta från katterna...
 

Liknande trådar

Avel nu skriver jag detta åt en som står i stallet med mig. vi misstänker att hennes lilla sto e dräktig. mest troligast hänt först veckan i...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: CK
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 884
Senast: sweet_extraa
·
Övr. Katt Lite bilder tagna den sista tiden: Så här såg det ut utanför mig när det var som kallast. Balkongen blev som ett extra (kallt) rum...
2
Svar
27
· Visningar
1 496
Senast: Meibla
·
Övr. Katt Först mamma Yoga som hamnat upp-o-ner. Hon har just gosat med en myntamus och blev lite trött av det :smirk: Sen dotter Abbie...
Svar
9
· Visningar
835
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp