Yoga mot migrän?

Zoya

Trådstartare
Funkar det? Har en väninna som med alla medel försöker få mig att gå på s.k. "migränyoga" men jag är skeptisk.
Väninnan säger att det hjälpt henne massor men hon har stressmigrän vilket inte jag har. Min migrän är mer hormonellt- samt väderutlöst. Väninnan påstår dock att yogan ifråga ska "bota" sådan migrän också.

Har tidigare testat "vanlig" yoga och det var inte riktigt min grej så därför är jag lite tveksam (dessutom kostar det en bra slant också). Någon här som har erfarenheter av detta?
 
Sv: Yoga mot migrän?

Eftersom det finns en kille som skrivit en bok om hur han blivit av med sin migrän mha yoga har det pratats en del om det. Öht verkar "medicinsk yoga" vara inne. Har man smärta hugger man ju på det mesta.

Jag tror att du tänker rätt. Beror ens migrän på spänningar och stress kan yoga säkert vara bra som avslappning - men mot t ex hormonell migrän betraktar jag det mer eller mindre som nys.
 
Sv: Yoga mot migrän?

Har inte gått någon specialyoga men det hjälper absolut mig med mina migrän. Betydligt färre anfall och Har kunnat hejda anfall med att göra en del övningar också. Har ett gäng olika triggers. Så bot och bot, det förknippar jag med att aldrig få några fler anfall och det stämmer inte, däremot betydligt färre anfall och ett redskap att använda när jag känner att det är ett anfall på gång. För mig är det värt mycket, särskilt som jag inte har så mycket i medicinväg att ta till längre.
 
Sv: Yoga mot migrän?

Jag tror att det kan funka för vissa. Har de spänningshuvudvärk som orsakar migrän, så javisst, absolut.

Har man som massor av människor migrän med spänningshuvudvärk (med spända muskler i nacke, axlar o.s.v.) som del av symtomen så nej. Jag trodde länge att ifall jag får bukt med mina spända muskler slipper jag migränen. Men min neurolog berättade att jag lika gärna kan kasta pengarna i sjön, eftersom migränen och spänningarna har en gemensam grundorsak, som forskingen inte ännu kommit fram till vad det är...

Men Yoga är ju trevligt.
 
Sv: Yoga mot migrän?

Jag har också lidit av migrän större delen av mitt vuxna liv,häromdagen var jag med om något underligt.
Hade stressat som vanligt och vi satt i bilen på väg hem med en ny häst vi hade hämtat,plötsligt kom migränen smygande, det blev bara värre och jag började nå illamående stadiet.
För att inte förvärra det hela satte jag mej blickstilla i bilen,blundade och försökte stänga ute alla ljud och bara koncentrerade mej på att andas in djupt och få in så mycket luft som möjligt till hjärnan.
Fokuserade bara på det hela vägen hem och struntade i allt annat.
Tro det eller ej men den timmen det tog att komma hem när jag kom hem var jag nästan bra och det har aldrig hänt förr att jag lyckats häva ett anfall!!
 
Sv: Yoga mot migrän?

Vad har du att förlora på att helhjärtat försöka?
(Förutom en viss mån av ansträngning och pengar.)
 
Sv: Yoga mot migrän?

Vad har du att förlora på att helhjärtat försöka?
(Förutom en viss mån av ansträngning och pengar.)

Ja, ca 2000 kr som jag hellre lägger på andra, nödvändiga saker + tid som jag egentligen inte har så mycket över av.

Ni andra - ni verkar ha lite samma tankegångar som jag. Förstår liksom inte riktigt hur yoga ska kunna bota hormonmigrän. Det där med att lära sig andas kanske kan hjälpa men då kan jag lika gärna studera yoga-videos på youtube och lära mig andas på "yoga-sätt" känner jag.
 
Sv: Yoga mot migrän?

Om din migrän är hormonutlöst tvivlar jag på att yoga hjälper och då är jag helfrälst yogini sedan sex år.

Vill du prova något gratis så har jag tillgång till ett bra pass som är skapat just för att mildra spänningsutlöst migrän. Det ligger på en sida som heter yogatoday.com, vill du testa så PM:a så kan du få låna mitt inlogg. :)
 
Sv: Yoga mot migrän?

Jag tycker bara det är så märkligt att så få verkar intresserade av att investera i sig själva. De flesta verkar leta quick fixes eller läkemedel, eller vad som helst förutom att se om svaren kan finnas till stor del i ens livsstil.

Nu kan jag ju bara tala ur egen erfarenhet, men jag har lyckats lösa en massa problem jag dragits med i 20+ år (och provat "allt" inom sjukvården) genom att ändra mina rutiner, matvanor och inställning till mig själv.

Även hormoner finns i mat. Det du äter och hur du lever ditt liv påverkar pms och hormonnivåer. Stora svängar i reaktioner till väder kan jämnas ut eller läras hanteras genom kost och livsstil.

Den största förändringen jag märkte var att det jag trodde var "såhär funkar min kropp" visade sig vara resultat av hur jag behandlat min kropp, inte hur den egentligen "ville" fungera.

Huvud, kropp, mage. Allt hänger ihop. Vad det gäller yoga så är det ju inte bara motion och stretchningar heller, utan är ju meningen att det ska hjälpa kroppens blodflöde och ge stimulans till olika regioner. Men precis som allting annat så gäller det ju att man helhjärtat försöker, annars kommer det definitivt inte göra någon skillnad. Är 2000 för mycket och du inte kommer försöka helhjärtat, skit i det och gör något annat som gör dig glad istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Yoga mot migrän?

Jag tror inte riktigt att det är så. Vi som lider av migrän i större doser har faktiskt provat det mesta. Man tappar liksom hoppet efter en stund (och efter en större summa slösade pengar).

Vi har lagt om kosten, provat örter, provat olika dynor, back on track, mediciner, vitaminer, olika övningar, massage, akupunktur, kiropraktik, naprapat, dricka mycket, hålla sig varm, hålla vettiga rutiner o.s.v

Just nu äter jag oerhörda mängder q10, färks Mattram och b-vitamin samtidigt som jag försöker hålla mig borta från olika triggers (typ allt i världen).

Så om jag hittade något som fungerade hade jag varit den första som provat. Det är bara det att man blivit garanterad en lösning så många gånger nu.

Samtidigt har jag haft migrän i 11 dagar nu, och är för tillfället sjukskriven för att kunna vila ut.
 
Sv: Yoga mot migrän?

Jag har också haft migrän. Själv får jag migrän med aura och symptom liknande hjärnblödning. dock har jag inte haft ett anfall på flera år nu och hoppas det fortsätter så..
Så jag lider verkligen med dig när jag läser att du är sjukskriven pga det. Hoppas du mår bättre snart.
 
Sv: Yoga mot migrän?

Tack. Själv är jag rätt van, har ju nästan lika många dagar med migrän som utan. Det blir bara knepigt på jobbet ibland.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har tänkt tanken på hur det skulle kunna hjälpa mig om jag hade haft en Assistanshund, Psykisk hälsa hund. Jag funderade på...
Svar
8
· Visningar
2 817
Senast: Sazlight
·
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 536
Senast: FridaW
·
S
Hästvård I mitt yrke har jag kommit i kontakt med en folder om zink där det bla står om zinkens betydelse för hälsan. Eftersom jag tidigare hört...
2
Svar
25
· Visningar
16 798
Senast: martha
·
B
Träning Jag har under många år iaktagit olika sätt att hantera hästar på. Jag har haft turen att träffa många duktiga människor som lärt mig...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 374

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp