Bukefalos 28 år!

yoga och pilates

SofiaOfSweden

Trådstartare
nu är det så här att jag har fått en pilates- och en yogabok, som jag hade tänkt använda för att lära mig dessa träningsformer då jag hört så mycket positivt om dem. Jag försökte verkligen att sätta mig i rörelserna, men till och med på de avancerade så kände jag ingenting! på den sista och avslutande övningen så stod det att efter en träningsperiod där man sakta har byggt upp musklerna så ska man klara av att göra en viss ställning. Den ställningen klarade jag av från första början utan problem :smirk:

Är jag för vältränad för dessa träningsformer? Vill ju inte vara det då jag hört att man blir så stark, smal, smidig och vältränad av att utföra yoga/pialtes? :confused: HJÄLP TACK!
 
Sv: yoga och pilates

Oftast om man inte känner någonting av övningarna så är det för att man gör något fel, använder musklerna på fel sätt.

Suger du in magen hela tiden? Grundpoition är ju med en navel som dras in mot ryggraden och spända magmuskler som stabiliserar bålen. Tippat bäcken under de övningar då man ligger på golvet. Övningarna ska också göras flytande, inga hackiga saker här inte :)!

Sen är det ju mycket fokus på andningen också, och den kan man behöva öva mycket på. In genom näsan, ut genom munnen med lätt trutade läppar. Det ska "pysa" lite när du andas ut.

Rätt andning i kombination med rätt grundposition är A och O för att få ut mycket av träningen.

Hoppas dessa små tips hjälper något! Lycka till, och hoppas du också kommer fram till den sköna känsla som yoga och pilates ger :love:
 
Sv: yoga och pilates

Sedan beror det nog mycket på böckerna, de finns ju på olika nivåer! Testa en annan, eller en DVD, där men ser hur rörelserna utförs och kopplas ihop.
 
Sv: yoga och pilates

*trådkapning* :o (sorry)

skaffade också en sådan bok med pilates men jag klarar inte av att göra dessa övningar då man ska föra benen i en halvcirkel eller vad det är, benet hoppar då till i höften (och låter som ett dovt, ganska högt, knak) varje gång man sänker benet och det gör skitont.:( .vad är det för fel på mig?? har jag för spända/slappa muskler/senor eller vad kan det vara? någon med liknande problem?
 
Sv: yoga och pilates

Jag vet ju inte exakt, men jag gjorde en övning från Hempflings böcker där man ska rotera höfterna. Jag fick också en sånt ljud, det känns som ngt hoppar ur sitt läge varje gång. Det är bara stelhet :angel:

Trådkapning jag med! Jag körde poweryoga idag, andra gången i mitt liv. Jag klarar inte en timme, men det som är jobbigt är att jag inte få till andningen sådär rytmisk. Jag slutar liksom andas under övningen och glömmer bort det. Så gör jag även när jag rider, glömmer o andas alltså.

Finns det tips på hur man kan fixa det? Eller det är bara att köra videon tills man klarar det?
 
Sv: yoga och pilates

Anledningen till att det inte känns är antagligen att du gör den fel, eller att du inte andas "rätt". Har du yoga-andningen så blir det 5000 gånger jobbigare! Om du kan så är det ju alltid bra att gå på en yoga-class så att en instruktör rättar hur du utför övningarna, det är väldigt svårt att se själv om man ser ut som på bilderna i boken liksom. Jag har gått på ashtanga-yoga, vilket är en lite mer fysisk yoga, du kanske skelle prova det istället?
 
Sv: yoga och pilates

Tyvärr tror jag du gjorde fel i övningarna. Även mycket vältränade brukar inte ha de magmuskler Pilates kräver. Jag tror inte en bok är det lättaste att lära sig ur. Har du möjlighet att ta några lektioner och sedan komplettera med boken? Lycka till.
 
Sv: yoga och pilates

Om Yoga:
Andas, andas och andas. Det finns liksom ingen genväg.
Gör övningarna så enkla som möjligt i början. Det är inte frågan om styrketräning i vanlig bemärkelse.

Att andas är grunden till alla övningar inom Yogan. Om man inte andas i takt med rörelserna och på rätt sätt så är det inte Yoga. Då blir det arobics, fast utan musik. Yoga ÄR andning.

Råd till alla som börjar:
Hitta din andning genom lätta och grundläggande övningar.
Ju enklare övningar desto bättre.
Tvinga inte andningen den ska vara fri och spontan. Det tar tid att lära sig andas.
Börja med att observera andningen, utan att påverka den.
Den är bra att göra det dom första månaderna....:bow:

Det bästa är att öva med någon som kan ge er grunderna.
Det handlar om andning, hållning, fokus och balans.
Det är mycket som man behöver veta...
Aktiva händer, aktiva fötter, spreta med tårna, lyfta brösbenet, blickpunkter, hitta kontakt med bandas osv.
(inte meningen att avskräcka någon, men att lära sig rätt från början ger resultat som annars kan utebli.)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: yoga och pilates

ok, så jag är "bara" stel :D ...ska man värma upp på något sätt innan man kör i gång då så att man redan är lite varm och smidig i kroppen?
 
Sv: yoga och pilates

hmmm intressant, är en hel del att tänka på *utan att tänka* :idea:
 
Sv: yoga och pilates

så himla mycket magmuskler krävdes inte för att kunna utföra en ställning som går ut på att benen ska vara i 90 graders vinkel uppåt, och ryggen ska kunna lyftas rak från marken :smirk:

kanske var det en absolut nybörjarbok för helt otränade som jag fick, får väl kolla i andra böcker (:
 
Sv: yoga och pilates

Tycker också att du ska leta upp nån poweryoga-klass (om det är PY du vill göra). Instruktörerna kan förklara hur du ska göra övningarna rätt, och vad du ska tänka på.

Jag går på Power Yoga (bl.a.) 2-3 ggr i veckan, och tycker bara att det blir jobbigare och jobbigare. Dels för att man lär sig andningen (och det är andningen som gör det jobigt!), att "hålla" bukmuskulaturen och man blir bättre på att göra övningarna rätt, så att rätt muskler får jobba.
 
Sv: yoga och pilates

Kapar in tråd lite.... Ingen som har tips på en bra film med pilates/poweryoga el dyl ? Skulle gärna testa.....
 
Sv: yoga och pilates

Yoga är ju inte styrketräning.
Visst kan det hända att du är stark och inget känner, men vitsen med Yoga är att det ska vara lätt och smidigt och att du ska utveckla din andning. Pilates känner jag inte till.
Även dom enkla Yogaövningarna utvecklar kroppen. Det märker du om du gör samma övningar dagligen.
Ge det en chans. ;)
 
Sv: yoga och pilates

Varför inte åka till Sundsvall och testa ryttaryoga? ;)
 
Sv: yoga och pilates

Som de flesta sagt; andning, andning, andning! Det är det som gör yogan! :banana:
Tyvärr är det nog lite med yogan som med ridning- det är svårt att lära sig det genom att läsa en bok! ;)
Gå med i en yoga-klass där en utbildad kan hjälpa dig att hitta rätt positioner. Som sagt handlar det mycket om andning, men även om att "hålla" övningen lagom länge och att hitta rätt position. Det kan vara så enkelt som att du har ena benet två centimeter ifrån där det borde vara!
På den fronten är det precis lika som med stretching- det gäller att hitta VART det tar någonstans, man måste kanske flytta eller ändra någon kroppsdel pyttepyttelite och så känns det massor!
Sen är det lite så med yogan tycker jag, att många gånger (beroende på yogatyp) kanske man inte känner något direkt efter passet utan det kommer senare. Man känner att man fått jobba med vissa kroppsdelar och att man fått mer rörelse i dom. Och framför allt; kroppen har fått jobba men mentalt är man hur avslappnad som helst!
 
Sv: yoga och pilates

*trådkapning* :o (sorry)

skaffade också en sådan bok med pilates men jag klarar inte av att göra dessa övningar då man ska föra benen i en halvcirkel eller vad det är, benet hoppar då till i höften (och låter som ett dovt, ganska högt, knak) varje gång man sänker benet och det gör skitont.:( .vad är det för fel på mig?? har jag för spända/slappa muskler/senor eller vad kan det vara? någon med liknande problem?

Vet inte om det är samma övning, men jag hade problem med min höft i en övning då man ligger på rygg med ena benet rakt längs marken och det andra benet rakt upp i luften - och från den utgångspositionen ritar man en cirkel i luften. Jag är mycket stel i mina höftleder och fick ont, knak och ont dagen efter. Men jag har börjat spänna till benet ännu mera, verkligen pointat båda tårna och istället för att göra en stor cirkel utåt sidorna gör jag en lite mindre men mycket mer kontrollerad cirkel med drag upp mot taket (vet inte alls om du förstår, men summa summarum mindre cirkel och mer kontroll) och jag har inte haft problem sedan dess.
 
Sv: yoga och pilates

Angående pilates
Olika övningar är olika jobbiga för olika personer, men alla övningar är bra. Det är inte meningen att alla övningar ska vara jobbiga att göra. Tillexempel att ligga på rygg med huvudet i golvet och dra hakan mot nyckelbenen och tillaka igen är INTE jobbig för någon, men OJ så nyttig för kroppskontroll och kroppskännedom. Många pilatesövningar är till för att förbättra känslan för kroppsedlarnas position och musklernas arbete, andra övningar är mera baserade på styrka men positonering och kroppskännedom är alltid grunden.

Nyckeln till pilates är andning, mage, sträckning, kontroll. Alla övningar ska göras med 100% kontroll, armar och ben ska alltid sträckas maximalt ut från mittpunkten (magen). Andningen ska alltid vara kraftfull och kontrollerad, och rörelserna ska alltid göras i takt med andningen. Den kraftfulla utandningen är den som skänker kraft. Hållning är a och o.

Det är mycket möjligt att du genom din ridning och annan träning har god kroppskännedom, andningsteknik och styrka, det kan jag inte avgöra. Men när jag går i klass så ser jag stor skillnad mellan de som verkligen sträcker (reach out) och jobbar, och de som gör övningarna med dålig teknik och halvhjärtat. Jag känner själv jättestor skillnad i min egen prestation mellan dagar då jag är trött och gör övningarna med koncentration, och de dagar jag verkligen går in i mig själv och lever med varje liten muskel i rörelserna.

Försök gå i klass eller köp en DVD! Jag vågar mig inte på nya övningar utan att ha sett dem live, och hellst ha fått lite handgriplig hjälp, och då har jag ändå tränat en del pilates tidigare. Hoppas du finner pilatesens hjärta njutning!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Strax innan jag mådde som allra sämst av stress för ett antal år sedan så bestämde jag mig för att börja yoga. Yoga sägs ju vara en bra...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag var ärligt talat inte alls särskilt upplagd för någon ridlektion, även om det skulle vara hopplektion. Jag hade varit uppe sen 4:45...
Svar
0
· Visningar
247
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp