Bukefalos 28 år!

W

Wannaberyttarinna

Fick en lapp i min brevlåda om ashtangayoga. Det står att detta ger styrka & balans. "Aha", tänkte jag, borde ju vara perfekt för mig nu när jag börjat rida. Någon som tränar detta och rider som vill dela med sig av sina erfarenheter?

Kan tyvärr nada om yoga överhuvudtaget. Kanske finns det rentav en annan form av yoga som passar oss ryttare ännu bättre??? Jag är främst intresserad av att stärka rygg, mage och få bättre balans och kroppskontroll.

Tacksam för tips!
 
Sv: Yoga

Jag har hållt på med Power Yoga, jag fick ganska mycket muskler samtidigt som jag blev mer smidig. Har tyvärr slutat med detta men jag och en kompis ska ev. börja :) Men jag rekomenderar dig att gå dit och prova iaf.
 
Sv: Yoga

Ok, tack. Ska leta reda på nån bra översiktlig sida om olika sortes yoga...verkar vara en djungel ju!
 
Sv: Yoga

Vet inget om ashtanga-yoga, men har "gjort" vanlig yoga.

Jag skulle dock rekommendera Qi gong i stället. Jag tycker personligen att det är både roligare, och ger större effekt på kroppskontrollen och styrkan. (Har just hittat muskler i magen! Hade ingen aaaaning om att det fanns där ;) )
 
Sv: Yoga

Har pysslat med många olika former av yoga/pilates/relaterade träningsformer en längre tid, och konstaterat att jag inte rakt av kan säga att den ena är bättre än den andra för just ryttare. Letade dock länge efter den ultimata yogavarianten, men fick till slut inse att den (åtminstone för mig) inte finns såvida man inte kombinerar element från ett flertal yogaformer. ;) Det beror helt enkelt på vad du helst vill träna.

Balans, styrka, smidighet, ökad koncentrationsförmåga, bättre hållning...det finns hur mkt som helst som man kan träna upp med yoga eller yogarelaterade träningsformer. Vad är det du vill fokusera på?
 
Sv: Yoga

Jag är främst intresserad av att stärka rygg, mage och få bättre balans och kroppskontroll. Min rygg behöver stärkas efter mycket arbete inom vården....men mest handlar det om att jag vill att min kropp ska ha bra förutsättningar i ridningen....eftersom jag nyligen börjat rida har jag nog chockat kroppen genom att plötsligt använda vissa muskler....

Hum. yogadjungel.....synd att det inte bara finns nåt ultimat...hehe....
 
Sv: Yoga

Ashtanga är en kraftfull dynamisk Yoga. Gillar du fysisk utmaning så är detta en passande form för dig. Du kan läsa lite mer om Yoga här. Den kan dock bli väl mycket i fall man har en svag kropp. Jag har övar Ashtanga formen i flera år, men jag började med enklare, lugnare Yoga eftersom jag var så stel och sned att det var hopplöst för mig att utföra solhälsningarna.
Nu är det inte längre något problem för mig att öva Ashtanga, men jag gör det inte regelbundet, utan bara som en extra utmaning.

Jag håller på med mjukare former som Kinesisk Yoga, Yin Yoga, Qi Gong och givetvis RyttarYoga. :D
 
Sv: Yoga

Jo, du! :D Visst finns det muskler i magen, bara man ger energin möjlighet att flöda i meridianerna. Det är ju det som är så himla kul med QiGong, tycker jag.

RyttarYogan är ännu roligare, och en blandning av Yoga, QiGong och Feldenkrais. ;)
 
Sv: Yoga

vad är ryttaryoga för nåt? :confused: det låter ju jättespännande! ;)
 
Sv: Yoga

Det är Yoga för ryttare...rörelseglädje balans, energi, styrka och smidighet. :D

Åh, vad spännande!!! Jag som älskar yoga och Feldenkrais!!! Och min mamma sysslar med Qigong och hon säger att det är super!!
Var i allsin dar har du hittat 'Ryttaryogan'?? Kan man lära sig det själv lr måste man gå kurs?

/EnWisa:bump:
 

Liknande trådar

Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 072
Senast: Pyrran
·
Hästmänniskan Har ett dilemma jag går runt och har ångest över. Bor på ett ställe där det är ganska svårt att få tag på medryttarhäst, framförallt...
Svar
5
· Visningar
1 243
Senast: Ramona
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 815
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp