doglover

Trådstartare
Till riktigt små barn.

Vilken yoghurt är det då? Är det alla man kan använda eller är det dem för barn? Typ Safari och vad dem nu heter.

Min sambo köpte hem Valio Yoghurt för barn, det är väl lugnt om man använder lite i desserter? Kanske lite som mellanmål? Eller ska man köra laktosfritt?

Han är 7½ månad och har fått börja med all annan mat tidigare utan problem.
 
Sv: Yoghurt!

Från slv.se:

"Var sparsam med socker, det ger nämligen bara tomma kalorier - inga vitaminer och mineraler. Det finns mycket dolt socker i till exempel sylt, marmelad, smaksatt yoghurt och fil, glass, kex och industritillverkade krämer. Om du vill ge spädbarnet kräm i stället för bärmos är det bättre om du själv kokar krämen med lite mindre socker."

och


Järninnehållet i mjölken är dock lågt. Om en stor del av barnets mat består av mjölk och mjölkprodukter är det risk för att barnet inte får i sig tillräckligt mycket av järnrika livsmedel. Vänta därför med mjölk som dryck och större mängder fil och yoghurt som dryck till slutet av spädbarnsåret. Små mängder i matlagning och till gröt är dock inget hinder. Du bör å andra sidan inte vänta för länge med att införa dessa produkter, för då kan det bli svårare att få barnet att vänja sig vid de nya smakerna. För äldre barn är mjölk och mjölkprodukter viktiga näringskällor.


Hittar ingenting om man ska använda låglaktos eller laktosfritt, jag tror ni märker ganska snabbt om han är känslig mot mjölksockret men det är ju det tillsatta sockret som slv rekommenderar att man använder så lite som möjligt av.
 
Sv: Yoghurt!

Om denna yoghurt vet jag inte nåt, däremot så vet jag att de cornflakes/flingor mm som är mest barniga är det socker socker socker i... Kan tänka mig att det är det i barnigyoghurt också...
 
Sv: Yoghurt!

Jopp, så måste det vara.

pmm, carolus: då blir det bara lite grann i matlagning
 
Sv: Yoghurt!

Eller så skippar man det helt och tar vanlig yoghurt, dvs "vuxenyoghurt"... ;) ;) ;)
 
Sv: Yoghurt!

Undvik "barnyoghurt". Den innehåller bara mer socker än de andra, och inte är det speciellt miljövänligt med de små förpackningarna heller.

Naturell yoghurt kan nog upplevas som lite väl syrligt av ett litet barn, men prova att blanda i lite i mosad frukt. Det säljs ju färdiga barnmatsburkar med sån blandning till ganska små barn, så det borde inte vara några problem att ge.
 
Sv: Yoghurt!

däremot så vet jag att de cornflakes/flingor mm som är mest barniga är det socker socker socker i...

Kellogspaketet har små rutor på framsidan av förpakningen där de skrivit ut socker, mättade & omättat fett osv. Jätte enkelt att jämföra och se att Kellogs cornflakes och frosties bara sklijer några 0,0% i sina värden och ändå ska ju deras "vuxenflingor" vara så otroligt nyttiga!
 
Sv: Yoghurt!

men räknar de in sötningsmedelsskit i det??? Nu äter jag inte flinogr och Kellogsfrosties skulle jag defintift inte äta...
 
Sv: Yoghurt!

Minns inte vad de var för något de redovisade på framsidan, du får kolla nästa gång du går förbi flinghyllan.
 
Sv: Yoghurt!

Minns inte vad de var för något de redovisade på framsidan, du får kolla nästa gång du går förbi flinghyllan.
Jag brukar inte passera den eftersom jag inte äter flingor av några sorter, men kellogs skulle jag definitift inte sätta i mig...
 
Sv: Yoghurt!

Skulle absolut inte ge Safari eller nåt liknande till en bebis.
Det kan mina barn få som efterrätt ibland.
Mina barn har fått Arla Naturell yoghurt, den milda.
Om man inte vänjer barnet vid att yoghurt ska smaka sött brukar de gilla naturell yoghurt. Om man vill ha variation kan man ha i lite fruktpuré så får man en fruktyoughurt utan socker.
 
Sv: Yoghurt!

Om man inte vänjer barnet vid att yoghurt ska smaka sött brukar de gilla naturell yoghurt. Om man vill ha variation kan man ha i lite fruktpuré så får man en fruktyoughurt utan socker.
Det gäller ju allt, får barnen inte äta socker så förstår de inte att det skall smaka sött helt enkelt...

Ett av mina kusinbarn var över 2 innan han ens fick godis...
 
Sv: Yoghurt!

Jag ger bara mindre mängd mjölkprodukter när de är så små.

Turkisk yoghurt är bättre än de smaksatta :) Går bra att blanda i tex (frysta,tinade) hallon i. (ska man iväg kan man blanda yoghurt och frysta bär så är de tinade lagom tills barnet ska äta det).
 
Sv: Yoghurt!

Mig veterligen ska man inte börja med mjölkprodukter förens barnet hunnit bli minst ett år (undantag det som finns i vällingar etc.).
 
Sv: Yoghurt!

jag använder oxå turkisk youghurt. Adam har börjat få det till mellanmål ibland med mosad frukt i, banan/blåbär/hallon är favvo. Är inte alls förtjust i de smaksatta youghurtarna själv, göra egen fruktyoughurt är både nyttigare o godare :d
 
Sv: Yoghurt!

Det där är lite underligt tycker jag, med att man inte ska ge mjölk innan året men ändå är det till största del mjölk i välling mm.
Själv var jag mkt restriktiv med mjölk i början åt lillasyster för storasyster är laktosintolerant.

Men i välling och färdig gröt, och i en hel del burkmat mm så är det MASSOR med mjölk :confused::mad: Så vi har gett mjölkfri EkoGo-gröt om vi gett färdiggröt. Jag tror inte det är bra att ge supermkt mjölk i början (ger hellre lite tex turkisk yoghurt så jag vet hur mkt mjölk jag gett, än färdig välling tex, när jag introduserar mjölk).
 
Sv: Yoghurt!

Bvc rekommenderade naturyoghurt, alltså osötad, men jag ser ingen större fara i att ge ngt som är socker i om barnet i övrigt äter nyttigt.
Annars brukar man bara ge frukt som godis för att inte introducera för mkt sött till småbarn, i puréform då.
Här äts vaniljyoghurt med olika smaker(tror det är valio), både på förmiddagen eler frukost & som dessert eller mellanmål & är väldigt populärt.
 
Sv: Yoghurt!

Han äter i övrigt nyttig mat. Får fågel, kött, fisk, grönsaker, massa frukt, ris, potatis etc. Det varierar och han har stor aptit.

Men vanlig naturell osötad yoghurt att ha i dessert är väl att rekommendera då?

Då menar jag inte alls mycket yoghurt. Förra gången tog jag 0,9 dl yoghurt och blandade det i en stoor sats fruktpuré (med massa olika frukter i) som jag sen fryste in i portioner.

Den puréblandingen får han en gång om dan. Annars får han vanlig fruktpuré, för att han inte ska få så mycket yoghurt.
 
Sv: Yoghurt!

Ja, ska man följa föreskrifterna(som jag inte gör helt & hållet) så naturellt & ickesötat.
Men du gör såklart som du känner, man behöver inte bli militant & följa allt som står till punkt & pricka, bara man följer viktiga saker som att inte ge barn livsmedel de inte tål, tex salt, honung & jordgubbar där de är riktigt små.
 
Sv: Yoghurt!

Turkisk yoghurt (neutral) som finns att köpa i hink. Den har en fetthalt på 10 % och man smaksätter genom att blanda i fruktpuré, mosad banan etc :idea:
 

Liknande trådar

Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 841
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·
Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 033
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp